crazy; sa:
Jag är dock ganska övertygad om att MTB sliter något mer på vissa partier kontra gång.
Intuitivt kan det framstå så. De studier som gjorts visar att MTB och fotgängare sliter på olika sätt. En stig är närmast definitionsmässigt en produkt av slitage. Fötter är bredare och rör sig över större ytor och gör bredare stigar, cykeldäck gör smalare stigar. Talar man om i någon mening orörd natur, så är Readers resultat att de första 25 passagerna sliter mest, oavsett om det är fötter eller MTB-hjul som är i farten, dessa de 25 första passagerna, sliter ner växtligheten och exponerar jorden, därefter avtar slitaget, eller om man vill uttrycka saken annorlunda; det bildas stig.
Går man vidare kan man naturligtvis polemiskt hävda, att om fotgängare förbjöds så skulle stigarna bli smalare och därmed mer natur orörd. Dock tror jag att man väl kan stanna för att i svensk miljö är skillnaderna negligerbara.
Å andra sidan finns viss typ av terräng där en jämförelse utfaller marginellt till MTBs nackdel, nämligen i mycket bergig terräng, t ex i alperna, där man har switchbacks, alltså stigar som går i hårnålskurvor. Vatten rinner lätt i smala spår och det kan medföra erosion. Dylika stigar kan föranleda erosion bara genom att de finns och de har i allmänhet vattenspärrar, som leder av vattnet, vare sig de används för MTB eller ej.
nermander; sa:
Jag gör som sagt var ett antagande. Jag påstår inte att det är sant.
— hmmm, du antar, du påstår inte att det är sant att en motorväg eller dess kolosande trafik är mer skadlig för den omgivande naturen än en stig som det hojas på.
Jag får väl säga, att det är ganska uppenbara fakta, som är sanna, allmänt vedertagna, alltså att motorvägar med tillhörande trafik är mer skadliga för miljön än en en stig, och att även den med tämligen begränsade fattningsgåvor begriper det.
Per