Idéer på utrustning och mat till FEM 60?

nermander; sa:
jamo; sa:
Tex stryka olivolja (mycket energi men förpackningen väger),
Han har väl inte skrivit nåt om vad det är för förpackning? En PET-flaska väger ju inte mycket...

Tanken var att blanda oljan tillsammans med skivad korv och låta det svälla med lite couscous. Förvaras i en plastpåse (eller två...) Sedan blanda i den "sörjan" när resten av couscousen är lagad.

Mvh
Niklas

Ytterligare tips

Hej Niklas.
Jag har lite erfarenheter från multisport och bergsmarathon och jag har läst igenom diskussionen och tänkte följa upp alla bra råd med ytterligare några som du får ta till dig om du vill.

Ett frukosttips är att hemma blanda t.ex. två koppas müsli med 2 koppar vällingspulver. På fjället kokar du sen bara upp vatten, häller i samma påse och käkar. Nyttigt, vätskerikt och enkelt. Tillsätt mer vatten om du vill ha det lösare.

Ang. fruktsocker så skulle jag byta ut det mot kolhydratspulver som finns i de flesta sportaffärer. Maxim, Powerbar och Vitargo har jag testat. De finns som rent kolhydratspulver och som kolhydrat med tillsatta salter (elektrolyt). Jag rek. elektrolyt i ganska svag blandning. Förbered påsar som ska blandas ut i exakt 1 liter vatten (eller så stora flaskor som ni använder), stanna vid en jokk, i med vätska + pulver, spring 5 min till, stanna och dela på flaskan. Då springer ni med minimalt med vätska med er (0g).

Drick oftare än ni tror, var 15-20e minut och 3-5 dl per gång om ni klarar det utan att det skvimpar i magen.

Chips kanske blir mos efter en dag i ryggan, men det kan vara ruskigt gott med flottet och saltet när man kommit fram.

Jag tycker det är schysst med vanligt vitt bröd typ formfranskor. Det är fint att dra i sig under loppet så håller man magen lite utfylld. De väger inte mycket heller.

Lycka till!

Re: Ytterligare tips

Casselsjö; sa:
Hej Niklas.
Jag har lite erfarenheter från multisport och bergsmarathon och jag har läst igenom diskussionen och tänkte följa upp alla bra råd med ytterligare några som du får ta till dig om du vill.

Ett frukosttips är att hemma blanda t.ex. två koppas müsli med 2 koppar vällingspulver. På fjället kokar du sen bara upp vatten, häller i samma påse och käkar. Nyttigt, vätskerikt och enkelt. Tillsätt mer vatten om du vill ha det lösare.

Ang. fruktsocker så skulle jag byta ut det mot kolhydratspulver som finns i de flesta sportaffärer. Maxim, Powerbar och Vitargo har jag testat. De finns som rent kolhydratspulver och som kolhydrat med tillsatta salter (elektrolyt). Jag rek. elektrolyt i ganska svag blandning. Förbered påsar som ska blandas ut i exakt 1 liter vatten (eller så stora flaskor som ni använder), stanna vid en jokk, i med vätska + pulver, spring 5 min till, stanna och dela på flaskan. Då springer ni med minimalt med vätska med er (0g).

Drick oftare än ni tror, var 15-20e minut och 3-5 dl per gång om ni klarar det utan att det skvimpar i magen.

Chips kanske blir mos efter en dag i ryggan, men det kan vara ruskigt gott med flottet och saltet när man kommit fram.

Jag tycker det är schysst med vanligt vitt bröd typ formfranskor. Det är fint att dra i sig under loppet så håller man magen lite utfylld. De väger inte mycket heller.

Lycka till!

Christer, tackar för tipsen! Jo, frukosten kommer sannolikt bli musli, möjligen med välling/mjölkpulver. Men troligen "kall"...

En fråga angående "energi"pulver... är skillnaden så stor på ett "kommersiellt" (i brist på annan benämning) energitillskott och vanligt druvsocker (eller liknande snabba kolhydrater)? Visst finns det fler ingredienser som tex salt vilket är viktigt... men hur upplever du prestationshöjningsskillnaden?

Vitt bröd... smart :) lätt och gott om kolhydrater, dessutom lite att tugga på! Chipsen får nog stanna i ryggan, primärt som belöning men även som salt- och energitillskott på kvällen. Kan behöva någon mental motivation tre timmar in i löpningen... :)

Mvh
Niklas

PS nu börjar det bli lite nervöst... bara dekaltrimningen som kan påverkas snart... kanske dags att köpa (ytterligare) en dyr onödig märkespryl... DS

Druvsocker vs. energidryck

Min erfarenhet är att det är snabbheten på kolhydraterna som avgör vad den är bra till.

Vadå? Jo:

Snabba kolhydrater (typ dextrosol, energigel) är bra att dra i sig när kroppens energiförråd är helt slut och man måste ha energi "NU". Mellansnabba och långsamma (Maxim, Vitargo etc.) är bättre att ladda upp kroppen med före tävling och en jämn tillförsel till kroppen med mellansnabba kolhydrater under ett lopp kan göra att man inte faller in i sockersuget.
Kortfattat kan man säga att jag upplever egergikicken av dextrosol som att den varar NU och 5 min framåt och sedan är man tillbaks till tom på energi medans de andra ger energi längre tid.

Prova gärna flera olika alternativ och hitta det som funkar bäst för dig. Jag kör på Maxim och dom har ett brett sortiment med alla typer av energitillskott.

/Christer

Re: Druvsocker vs. energidryck

Casselsjö; sa:
Min erfarenhet är att det är snabbheten på kolhydraterna som avgör vad den är bra till.

Vadå? Jo:

Snabba kolhydrater (typ dextrosol, energigel) är bra att dra i sig när kroppens energiförråd är helt slut och man måste ha energi "NU". Mellansnabba och långsamma (Maxim, Vitargo etc.) är bättre att ladda upp kroppen med före tävling och en jämn tillförsel till kroppen med mellansnabba kolhydrater under ett lopp kan göra att man inte faller in i sockersuget.
Kortfattat kan man säga att jag upplever egergikicken av dextrosol som att den varar NU och 5 min framåt och sedan är man tillbaks till tom på energi medans de andra ger energi längre tid.

Prova gärna flera olika alternativ och hitta det som funkar bäst för dig. Jag kör på Maxim och dom har ett brett sortiment med alla typer av energitillskott.

/Christer

Mig veterligen består Maxins energidryckspulver av 100% maltodextrin. Maltodextrin är bland det snabbaste som finns att få tag på och har ett GI på ca 150. Druvsocker har ett GI på knappt 140. Maxin borde således ge lika lång eller kort effekt som druvsocker. Största fördelen med malto är dock att det krävs väsentligt mycket mindre vatten för att drycker skall bli isoton än vad som krävs för druvsocker.

Jag vet att loppet redan är avgjort men jag funderar på varför det av flera förordas att man ska ha med sig mat med mycket fett? Fett innehåller ju iofs mycket kalorier med dessa tillförda kalorier har kroppen väldigt svårt att tillgodogöra sig under loppet. Det fett som man förbrukar under ett lopp har alla friska personer redan lagrade i kroppen. Fett är ingen "flaskhals" vilket kolhydraterna är. Det borde således vara mycket viktigare att ha med sig mat som är kolhydratrik

Kolhydrater blev det...

Som redan skrivet... FEM 60 Kebnekaise är avgjort. Vi vann inte men kom på en (för oss) mycket hedrande 55 plats (av 66 lag i mål).

När det gäller näringsintag utföll verkligheten som så:
Kolhydratladdning (pasta) kvällen innan. Frukost med två stora tallrikar havregrynsgröt och två mackor innan start. 15 minuter innan start en "energy bar". Därefter under båda tävlingsdagarnas löpning ca 50g energidryck löst i vatten per timma samt en energy bar alt. "godis". Dessa varvades så att energidryck dracks halv timma och "bar" åts hel timma. På kvällen i nattlägret tillagade jag en påse frystorkat (690kcal) och åt en påse chips (200g). Frukost dag två blev 200g havregrynsgröt (torrvikt) samt ca 100g russin. Intag under löpningen dag två var det samma som dag ett.

Totalt energiintag av medburen "mat": 6507kcal

Energiintaget var klart tillfredsställande och jag upplevde aldrig någon riktig "matthet" eller hunger under loppet. Dessutom hade jag kvar mat efter loppet vilket är en lärdom inför nästa, då jag kan minska vikten något.

Tack för alla tips!

mvh
Niklas (lag Goa Gubbar)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Dödsolyckan på fjället Branten under BAMM 2024 Multisport 0
BjornLindstrom Förslag på HRM/GPS för aktiv träning? Multisport 2
lurifix Löpsträckan på HÅEC.... Multisport 1
Toke Förslag på Mulitsporttävling? Multisport 8
Livetiåre Fri kanotmässa och Stockholm Kanotmaraton på lör Multisport 0
orkesterchefen Trött på att träna ensam? Multisport 3
VÉRTEX Jämtlandstriangeln på en dag! Multisport 0
mwildhei Multisport på TV idag! Multisport 7
markusa Tips om tävling på Nya Zeeland, Coast to Coast Multisport 8
0010 Multisport på vintern! Multisport 0
SAMSare 25% rabatt på anmälningavgift till Sömnlös i Rudan Multisport 1
skogis25 Nu är första mellantiden från FEM på plats! Multisport 0
johas Följ FJS och de Svenska lagen på RaidSeries Multisport 0
lgniklas Klassikern/Vansbro... på riktigt Multisport 18
9331 C2 på Gärdet den 3 maj Multisport 0
XPAT Är du/ni nybörjare på LGT Multisport 4
wohlin Klassiker på 1 dygn! Multisport 13
A Högberg Cykeldäck på is... Multisport 2
XPAT Raid series på TV Multisport 8
Fischer Välkommen till Vaxholm på Lördag! Multisport 0
sahlen Vinterträna på Viking Memorial Multisport 0
OlaOrädd Tips på snabb multikajak önskas. Multisport 4
bpette Pröva på multisport, Tränigskompisar Multisport 0
Frisk Prova på tävlingar?? Multisport 0
CB Rekordet på Kungsleden Multisport 0
Mountainbike på Sörmlandsleden Multisport 0
Vägslav Utrustning! Multisport 0
johannakoppel Utrustning! Multisport 4
sventas Utrustning Multisport 1
Jonas_A F.E.M utrustning Multisport 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg