Hej Niklas.
Jag har lite erfarenheter från multisport och bergsmarathon och jag har läst igenom diskussionen och tänkte följa upp alla bra råd med ytterligare några som du får ta till dig om du vill.
Ett frukosttips är att hemma blanda t.ex. två koppas müsli med 2 koppar vällingspulver. På fjället kokar du sen bara upp vatten, häller i samma påse och käkar. Nyttigt, vätskerikt och enkelt. Tillsätt mer vatten om du vill ha det lösare.
Ang. fruktsocker så skulle jag byta ut det mot kolhydratspulver som finns i de flesta sportaffärer. Maxim, Powerbar och Vitargo har jag testat. De finns som rent kolhydratspulver och som kolhydrat med tillsatta salter (elektrolyt). Jag rek. elektrolyt i ganska svag blandning. Förbered påsar som ska blandas ut i exakt 1 liter vatten (eller så stora flaskor som ni använder), stanna vid en jokk, i med vätska + pulver, spring 5 min till, stanna och dela på flaskan. Då springer ni med minimalt med vätska med er (0g).
Drick oftare än ni tror, var 15-20e minut och 3-5 dl per gång om ni klarar det utan att det skvimpar i magen.
Chips kanske blir mos efter en dag i ryggan, men det kan vara ruskigt gott med flottet och saltet när man kommit fram.
Jag tycker det är schysst med vanligt vitt bröd typ formfranskor. Det är fint att dra i sig under loppet så håller man magen lite utfylld. De väger inte mycket heller.
Lycka till!