Icke-kliande Merino?

Måste tipsa om en tröja i ullsilke från norska Nöstebarn (nostebarn.se). Den kliar mycket mindre än ice-breaker. Har använt den, en långärmad ganska tunn tröja några dagar då jag burit pojken i sele på ryggen. Trots att jag blivit varm har stickigheten varit nästan noll.

Mvh
Peter
 
Aclima

Eftersom ingen nämnt det vill jag slå ett slag för Norska Aclima. Speciellt deras lightserie och woolnet. Kliar inte det minsta och håller sig fräscha länge. Väldigt bra passform också vilket inte alltid är fallet med ullunderkläder tycker jag. Många här i Norge har bara woolnet under skalkläderna ner till minus 20 så länge man är i rörelse.
Lycka till i jakten.
 
Eftersom ingen nämnt det vill jag slå ett slag för Norska Aclima. Speciellt deras lightserie och woolnet. Kliar inte det minsta och håller sig fräscha länge. Väldigt bra passform också vilket inte alltid är fallet med ullunderkläder tycker jag. Många här i Norge har bara woolnet under skalkläderna ner till minus 20 så länge man är i rörelse.
Lycka till i jakten.
Bekräftar ang. Aclima; påtaglig skillnad mot det mesta annat som testats inom vår familj. Icebreaker går inte alls. Aclima och norska Brynje tolereras t o m av vår yngsta dotter, trots hennes extremt känsliga atopiker-hud.
 
Aclima kliar på mig och mina barn. Se till att prova först. Trodde det skulle gå men är tydligen en vekling.

Edit, funkar nog förresten på dottern men inte på mig och sonen.
 
Undertøy for allergiske

For de som er svert allergiske ( og alle andre også forresten) bør dere prøve det syntetiske undertøyet Brynje Super Thermo. Det isolerer IMHO like bra som ull, og frakter fukt og svette mye bedre vekk fra kroppen enn ull.

Det koster en del, men det gjør gode ullplagg også. Men ullplagg slites dessverre mye, jeg har ikke tall på hvor mange skjorter og bukser jeg har slitt ut. Brynje ST er derimot nesten uslitelig. Jeg kjøpte 5 stk t-skjorter for 7 år siden, og disse har jeg brukt nesten hver dag utenom sommeren siden. Ikke en er slitt! Ingen andre plagg jeg har hatt har vært i nærheten av å være så slitesterke.
Otto
 
Aclima kliar på mig och mina barn. Se till att prova först. Trodde det skulle gå men är tydligen en vekling.

Edit, funkar nog förresten på dottern men inte på mig och sonen.

Blev lite nyfiken, vilka Aclima plagg är det som kliar på er? Är det light och woolnetserien eller någon av de andra?
Här i landet marknadsförs också "bambull". Har inte provat själv men det låter ju bra med bambu på insidan och ull på utsidan. Nån som har provat? http://tuftewear.no/herre/varme-underlag/
 
Kan inte exakt beteckning. Men tror det är light. Har de inte framme än för barnen. Min är warmwool, den med huva som man kan vika bort
 
Blev lite nyfiken, vilka Aclima plagg är det som kliar på er? Är det light och woolnetserien eller någon av de andra?
Här i landet marknadsförs också "bambull". Har inte provat själv men det låter ju bra med bambu på insidan och ull på utsidan. Nån som har provat? http://tuftewear.no/herre/varme-underlag/

Liknande dubbelkonstruktion finns även med syntet/ull, bla från Devold och Ullmax.
Jag har ett par av dessa långkalsonger från Devold men har inte hunnit hårdtesta dom än.
 
Kan inte exakt beteckning. Men tror det är light. Har de inte framme än för barnen. Min är warmwool, den med huva som man kan vika bort

Den kliar en del på mig också, kan fortfarande använda, men den kliar. Deras lightwoolgrejer som jag har är helt annorlunda i känslan, kliar inte det minsta och är nog mjukare än de allra flesta material man kan ha.

Houdinis blandning av silke och ull är också skönt mjuk och behaglig mot huden.
 
(...) Deras lightwoolgrejer som jag har är helt annorlunda i känslan, kliar inte det minsta och är nog mjukare än de allra flesta material man kan ha. (...)
Det är just "lightwool"-underställ vi använt inom familjen. Här finns kanske förklaringen till skillnaden på mina och Smogz erfarenheter. Ursäkta den bristande precisionen i mitt inlägg.
 

Liknande trådar