Icke-kliande Merino?

Jag är en känslig jäkel. Ullmax går fetbort. Woolpower - helst inte. Icebreaker - kliar bara lite.

Men... så köpte jag en Icebreaker superfineultralite T-shirt (den med "seismografmönster") och... den kliar inte alls!

Håkan

Låter som på flera att jag kan göra ett försök med Icebreaker. Ska leta efter seismografmönster... (passar bra för jag sitter just och räknar jordbävning........).

Faktiskt, det känns lite skönt att det är flera som känner likadant, emellanåt verkar det som att människor tycker det är fråga om "att växa upp" när det gäller kläder som sticks/kliar!

Tackar för tipsen!
Peter P.
 
Ett tips till

Jag måste bara få ge ett tips från min extremt känsliga kompis!
Hon har efter mycket testande fastnat för Icebreaker som funkar hyggligt för henne, men för att riktigt maximera det hela så vänder hon tröjan ut och in efter det hon tvättat och STRYKER med strykjärn. Tydligen gör strykningen att fibrerna "lägger sig" och blir lite mjukare.
Har inte testat själv men det kan vara något att prova för den som är jättekänslig!

Lycka till med yllet!
 
Jag höll på att köpa en icebreaker t-shirt (hette väl Lite, i en "Body" collection, 150-serien) men försäljaren ville helst inte sälja den till mig när han hörde att jag skulle ha den när jag vandrar i fjällen. Han ansåg att de var för ömtåliga för skavet från axelremmar och att jag bara skulle bli sur över dålig kvalitet.

Är det någon här som har någon erfarenhet av detta? De är ju väldigt tunna så jag förstår hans farhågor. Jag hade tänkt att ha den utan någon tröja utanpå som skyddar.

mvh
Peter P.
 
Jag har accepterat att ullunderställ blir lite luggslitna på rygg tiden och av någon anledning får jag lite skav och hål på fronten också. Däremot har jag inget skav av axelremmar trots att jag brukar gå med endast tröjan på sommaren. Helsyntet som Craft och liknande är ju som nya i evig tid men inget jag går tillbaka till.
 
Jag och min flickvän brukar använda ulltröjor från Smartwool eller Icebreaker när vi vandrar. Hon använder tunna i 150g/m2 och jag brukar ha i lite kraftigare kvalité på 200g/m2.

Har faktiskt inte märkt av något särskilt slitage från axelremmarna eller något annat från ryggsäcken.

Däremot har vi fått hål på magen från midjebältets spänne när en liten flik av tröjan har fastnat när man knäppt det.

Sedan vi blev medvetna om det problememet och varit nogranna när spännet knäppt så har det inte blivit några fler hål.

Ullunderställ är dock inte särskilt slitstarka och det bör man vara medveten om.

Man får vara lite noggrann och kontrollera så att man inte har något hårt eller vasst som kan skava.

Är man bara det så har det i alla fall fungerat för oss (undantaget midjebältets spänne då).
 
Jag tycker inte att det är ett jätteproblem om underställ är lite luggslitna när jag är på jakt, vandrar, åker slalom osv. De lever ju ett hyfsat hårt liv. Kanske att man vill se OK ut på after ski när man åkt slalom men i skogen är det skit samma tycker jag.
 
Har faktiskt inte märkt av något särskilt slitage från axelremmarna eller något annat från ryggsäcken. Däremot har vi fått hål på magen från midjebältets spänne när en liten flik av tröjan har fastnat när man knäppt det.

--klipp klipp--

Man får vara lite noggrann och kontrollera så att man inte har något hårt eller vasst som kan skava.
Allmänt problem. Inte bara hårt och vasst och klämt, nästan allt som gnuggar mot tyg kan vara en risk? Även vid lätt tryck, om det är under lång tid/kontinuerligt.

Jag har också fått hål på magen på ulltröjor, efter skav från midjebältets spänne utan att tyget varit klämt. Samma sak på ryggen, där en av mina ryggsäckar har en liten blixtlåsficka med delar som är vassare än man tror. Även en softshelljacka har fått "nopprigt slitage" just där. A
nnat känsligt ställe för nötning av långärmade ullplagg, vänster armbåge på ulltröjor jag använder på jobbet... bör kanske tänka på min arbetsställning!

"Slät fleece med lurvet inåt" är också jättekänsligt för nötning, noppor kommer snabbt. T ex har en av mina Houdini-fleecar en "material-lapp" i sidsömmen vid höger höft, så motsvarande område på höger ärmslut har fullt av noppor. Jobbets passerkort i band runt halsen, också nopprigt slitage över bröstkorgen.

Och kardborre är ju rena döden för vissa material! Hade en goretexjacka av märket Moonstone, ärmsluts-stängningen hade "hårda kardborre-delen" på ärmen och "mjuka delen" på "stäng-flärpen", det är fel kombination. Ärmens kardborre nötte noppor på jackans höft vid normal användning.

Tillbaka till ullen: snälla tvättmedel utan tensider, tvättpåse, och inte för hård centrifugering, ska bli min nya skötselmetod. Har bara varit noga med tvättmedlet hittills, men jag tror mycket av mitt slitage kommer från tvättningen. Ibland har jag hittat mystiska små hål på otippade ställen.

Sen igår har jag en ny fleece, i Ortovox senaste tyg. Fleece på utsidan, merino på insidan. Ska bli intressant att se hur det håller!
 
Tvättpåse är en klar rekommendation. Speciellt ullsockar håller sig mycket längre. Tröjor brukar jag också köra i påse men en Lundhags som jag har verkar helt okänslig för det, dock inte nyaste modellen av Merino Roundneck som blir lurvig direkt.
 
Försök få tag i ulltvättmedel eller i alla fall ullmjukmedel med lanolin, det gör sån otrolig skillnad! Lanolin är alltså det fett som finns i ullen helt naturligt från början men tvättas bort med tiden..

Mjukat allt från mössor till sockar och allt därimellan, varmt vatten i handtatet, i med mjukmedlet (Ullkur heter min, köpte på shelby! ), i med kläderna och se till att allt blir blött, låt stå en stund och torka sen kläderna på lämpligt sätt.. har livat upp mina underställ många gånger!

När flaskan tar slut köper jag en ny!
Finns även ulltvättmedel men det verkar kunna bli ganska dyrt och det känns ju lite krångligt, jag tvättar allt mitt med kulör 40°C.
 

Liknande trådar