Ingen har väl undgått lovsången till Merino-ullen. Jag slog till och testade en woolpower lite tee för årets vandring. Då jag vet att jag ofta tycker stickade kläder kliar på överkroppen (aldrig problem med t.ex. långkalsonger) och värst av allt hals, nacke. Tjejen har en buff i merino som hon älskar, själv ser jag den mest som tortyrredska. Denna tee var i 80% merino ("19,5 micron" vad säger detta?) och 20% polyamid. Så fort jag tar på den så sticks det ordentligt, men det går över efter ett tag. Blir det sedan lite varmt blir det outhärdligt.
Finns det andra kvaliteter som kliar mindre? Jag har någon slags känsla (eller är det bara så jag uppfattat det) att ju finare kvalitet, desto mindre stickig känns dem? Eller är det bara så att jag är lite för känslig?
T-shirten var väl OK för övrigt men kommer att använda den som lite förstärkningsplagg ovanför någon undertröja i fortsättningen. Lite dumt med kortärmat kanske, men kan nog vara skönt t.ex på vintern tänker jag.
Finns det andra kvaliteter som kliar mindre? Jag har någon slags känsla (eller är det bara så jag uppfattat det) att ju finare kvalitet, desto mindre stickig känns dem? Eller är det bara så att jag är lite för känslig?
T-shirten var väl OK för övrigt men kommer att använda den som lite förstärkningsplagg ovanför någon undertröja i fortsättningen. Lite dumt med kortärmat kanske, men kan nog vara skönt t.ex på vintern tänker jag.