I Om Utsidan/Finstilt

... står att läsa följande:

Utsidan har rätt att, om inte annat avtalats, utan särskild ersättning eller överenskommelse, använda text och bilder som publiceras på Utsidan, delvis eller i sin helhet, i redaktionellt material och/eller i markandsföringen av Utsidan.

Menar ni då att ni utan vidare har rätt att använda de bilder/texter medlemmarna själva väljer att publicera på Utsidan i andra sammanhang än där medlemmen själv publicerade materialet? Och då utan att fråga efter verderbörandes tillstånd och utan ersättning även om materialet används i kommersiella syften?

Bara nyfiken... ;)
/H

Material på utsidan

Formuleringen i det finstilta är onekligen ganska hård. Den finns i första hand för att vi ska kunna länka om eller byta plats på materialet (t ex om vi gör om strukturen på Utsidan) utan att fråga alla skribenter/fotografer.

Vi vill också kunna använda material på flera ställen när vi puffar för olika saker. Ett exempel är "Månadens fotoalbum", där vi använder bilderna också på förstasidan.

Trots formuleringen kommer vi inte att använda material i t ex marknadsföringssyfte utan att fråga de som skrivit eller fotograferat. Det finns en ganska avancerad lagstiftning på det här området, som reglerar sådan här saker.

Kanske ska vi formulera om texten, så den bättre ansluter till praxis. Vi återkommer om det när juridiken fått mala runt ett varv till.

Ulf
Utsidan

Jag tänkte väl det

... för inte kunde jag tro att ni var sådana rövare och banditer som hävdade rätten till allt det unika, kunskapsdrypande material som medlemmarna bidrar med...ehhh...ja, jag är medlem och antagligen ett undantag. ;)

Mys
/H

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg