Hygien

Jag har mycket svårt att tro att det skulle innebära någon hälsofara att inte tvätta sig (med undantag för en mörk plats).

Vår västerländska badproduktshy känns ju visserligen ganska konstig och obekväm när den blir smutsig, men efter några par dagar har åtminstone min hud anpassat sig och intagit något slags status quo där allt känns bra och lukten vare sig blir bättre eller sämre.
Därför brukar jag undvika att tvaga mig allt för mycket. armhålor fötter och skrev (speciellt insida lår) brukar dock få sig en daglig avtorkning med våtservett eller eller rinnande vatten.

handen

Varför anväda papper eller servet? Det bli bara massa skräp som ändå inte skall slängas i naturen. Bättre att med lite miljövänlig, nedbrytbar tvål och handen tvätta sig vid en bäck och sedan torka sig med handduk. Känns det äcklig att torka sig med handuk i nedre regionerna, kan man ha en liten för under midjan och en för över midjan. Gör det inte mer avancerat än det behöver vara. Det är tillräkligt att man måste anväda toapapper när man skiter (som själklart grävs ner eller göms under en sten, minst).
Man kommer långt med att bara tvätta några utvalda delar (skrevet, fötterna, under armarna och löpande händerna), då håller man efter de främsta lukt- och skavbovarna.
Med rätt reglerad klädsel och lagom tempo, blir man inte störande svett om det inte är högsommarvärme. Ett tips är att när man närmar sig rast sänka tempot något och öppna upp lite extra, så att man hinner ånga av sig något, men under själva rasten ta på sig så man inte fryser, dvs. gasa och bromsa klädsel efter behov.
Den vanliga, moderna, västerländska överrenligheten måste man försöka släppa, det är ju inte en krogrunda på stan man är ute på.
Det är nog inte en slump att så många i vårt samhälle bara måste ha diverse olika smörjor för sin hud, då allt naturligt hela tiden till varje pris måste tvätta bort. Hur har mänsligheten överlevt alla tider utan alla duschtvålar och krämer, måste vara ett mirakel.
Ubbe

Har också 2 minihanddukar av microfleece kvalität, en för nedre kroppen och en för övre. Väger nästan ingenting, lätt att tvätta ur och torkar på nolltid.
Hälsningar Veni

Jag delar upp det hela i rumphandduk (minimal) och övrigt-handduk som dessutom har en fast "ansikts- och fotända", gör det förresten även hemma ;)
Använde rätt länge wettextrasor som både tvättlapp och handdukar, men lyxar mig nuförtiden med hela 40x80 cm Pocket Towel (40 gram) som den "stora" och en gammal näsduk som den lilla.

Jag använder inte heller papper i onödan, babytvättlappar kommer bara till användning när jag varken kan tvätta mig i "rinnande" vatten eller tvätta/torka tvättlappen. Då vill jag faktiskt inte använda samma tvättlapp till underlivet som till resten av kroppen (där jag fortfarande kör med wettexduk ;)).

Såvitt jag vet är det ganska sällsynt i dagens samhälle med folk som får problem på grund av att de inte duschar varje dag. Däremot är det betydligt fler som får problem av att de faktiskt duschar varje dag.

Jag har inga problem ens till vardags att nöja mig med att duscha två gånger i veckan, det jag främst får problem med är håret (mjällen) som börjar klia efter en vecka. Fast det beror lite på vilken deo man använder tycker jag. Med Degree (som inte verkar finnas längre) så klarade jag mig en vecka innan jag började lukta svett, men jag har inte hittat nån som slår den. Men oftast blir det tre gånger i veckan som jag duschar.

Värt att notera är väl att det tydligen inte är svetten i sig som luktar utan svetten i kombination med en massa döda hudceller, så det lär enligt vad jag har läst funka lika bra att duscha före träningen som efter (ur luktsynpunkt).

Men hur ren och fräsh är man om man sätter på sig svettiga skitiga kläder igen?? :)

Jag tycker det är viktigare att hålla kläderna rena än att hålla kroppen ren. Kroppen renar ju sig själv så att säga genom att efter hand byta ut det yttre hudlagret, och det som lossnar från kroppen hamnar ju i princip i kläderna.

Men hur ren och fräsh är man om man sätter på sig svettiga skitiga kläder igen?? :)

Jag tycker det är viktigare att hålla kläderna rena än att hålla kroppen ren. Kroppen renar ju sig själv så att säga genom att efter hand byta ut det yttre hudlagret, och det som lossnar från kroppen hamnar ju i princip i kläderna.

Eller så kan man vända på det.. Håller man kroppen ren så håller kläderna sig också rena och fräscha betydligt längre..

Jag är ungefär på nermanders nivå med vardagshygien tror jag.

Vad jag tycker är jobbigt är när man inte hamnar i "synk" med ren kropp/rena kläder. Gillar inte känslan av att solka ner rena kläder med smutsig kropp, eller att ta på smutsiga kläder på ren. Självklart finns en gråzon men ändå.
Och de där med att ren kropp ger rena kläder gäller iaf inte om man svettas som jag. Efter någon dags vandring har mina byxor saltavlagringar nog för att stå själva, oavsett om jag duschat eller inte...

Helst går jag ner mig fullständigt, och sen både badar mig själv och tvättar kläder vid längre läger, typ heldagsvila. Byxorna brukar jag bara skölja ur ordentligt med vatten, och andra skalplagg klarar sig ju längre utan tvätt. Hårdtvål för handtvätt går att hitta utomlands, och kanske i Sverige också om man letar noga?

Har inte varit ute på längre turer på ett bra tag, pga av småbarn etc, men min favorittvål för hår och kropp har alltid varit en gul citronluktande tvål som heter typ "den svenska sommartvålen" som jag har för mig att det var Konsum som hade. Mitt senaste lager inhandlades för åtskilliga år sedan och är fortfarande inte slut, men den finns kanske kvar i butik ännu? En tändsticksaskstor bit räcker bra, och den både flyter, löddrar i saltvatten, och luktar fräschare än "vanlig" tvål. Rekommenderas!

EDIT: Får jag lägga till en fråga? -Hur många killar rakar sig regelbundet i skogen? Jag gör inte det men har funderat på att införliva det när jag tar upp fältlivet på allvar igen. Hur gör ni?

(...) Efter någon dags vandring har mina byxor saltavlagringar nog för att stå själva, oavsett om jag duschat eller inte (...)
Hehe, du är inte ensam, och det gäller inte bara byxorna ;).
Om jag "tvättar mig" på en vandring, så är det huvudsakligen för att få bort detta saltlager av rena trivselskäl, inte för jag inbillar mig att det skulle vara "farligt" att låta bli (utom möjligen ökad risk för skavsår på känsliga ställen). Försöker få bort det mesta med (tvålfri) tvättlappstvätt på kvällen, om det inte går/är för kallt att tvätta sig i "rinnande" vatten, annars är ullunderställ en hyfsad lösning - det verkar absorbera saltet utan att det lägger sig som en skavande hinna mot kroppen. Passar på att skölja ur understället och torka över natten, när vädret tillåter, annars går det att få på sig halvtorrt utan att det kyler.
Hur mycket man "saltar ner sig" och hur väl ens hud tål det är ju väldigt individuellt, och det är därför jag skrev om var och en fick pröva sig fram själv.

Allt ovanstående går att göra utan tvål, salt är ju vattenlösligt. För handhygien och ev. fettlager tycker jag att en bit traditionell parfymfri olivoljetvål är skönast och mest skonsam mot huden - den enda som tåldes av mina torrhudade barn och som inte ger mig torrsprickor. Den finaste i världen kommer från Nablus i Palestina, men är inte alls ovanlig i svenska invandraraffärer.

Raka ansiktet

Jag är ungefär på nermanders nivå med vardagshygien tror jag.

Vad jag tycker är jobbigt är när man inte hamnar i "synk" med ren kropp/rena kläder. Gillar inte känslan av att solka ner rena kläder med smutsig kropp, eller att ta på smutsiga kläder på ren. Självklart finns en gråzon men ändå.
Och de där med att ren kropp ger rena kläder gäller iaf inte om man svettas som jag. Efter någon dags vandring har mina byxor saltavlagringar nog för att stå själva, oavsett om jag duschat eller inte...

Helst går jag ner mig fullständigt, och sen både badar mig själv och tvättar kläder vid längre läger, typ heldagsvila. Byxorna brukar jag bara skölja ur ordentligt med vatten, och andra skalplagg klarar sig ju längre utan tvätt. Hårdtvål för handtvätt går att hitta utomlands, och kanske i Sverige också om man letar noga?

Har inte varit ute på längre turer på ett bra tag, pga av småbarn etc, men min favorittvål för hår och kropp har alltid varit en gul citronluktande tvål som heter typ "den svenska sommartvålen" som jag har för mig att det var Konsum som hade. Mitt senaste lager inhandlades för åtskilliga år sedan och är fortfarande inte slut, men den finns kanske kvar i butik ännu? En tändsticksaskstor bit räcker bra, och den både flyter, löddrar i saltvatten, och luktar fräschare än "vanlig" tvål. Rekommenderas!

EDIT: Får jag lägga till en fråga? -Hur många killar rakar sig regelbundet i skogen? Jag gör inte det men har funderat på att införliva det när jag tar upp fältlivet på allvar igen. Hur gör ni?

Rakning, jag brukar raka mig och har inga problem med att det är kallvatten men annars är det väl bara att värma lite vatten så är det inte mycket som skiljer normala livet. Spegel brukar vara det stora problemet att man går dagen efter och känner på det man missat. Men det går ju att åtgärda. Nu blir det inte mer är två rakningar per vecka.

Sedan för att förtydliga min egen hygien eftersom jag startade tråden så brukar jag bada nästan alltid även bland isflak och snö. Känslan av att var nybadad när man kommer i sovsäcken är underbar. Jag blir dessutom varm efter ett bad av någon konstig anledning.

Annars är jag övertygad om att vi tvättar oss för mycket annars i livet. Feta dryga krämer säljer som smör i solen.

Eller så kan man vända på det.. Håller man kroppen ren så håller kläderna sig också rena och fräscha betydligt längre..

Men varifrån kommer skiten på kroppen som sen hamnar i kläderna?

Kläderna bär man ju ungefär halva dygnet, ska man hålla dem rena så ska man ju i såna fall tvätta sig på morgonen innan man klär på sig, inte på kvällen när kläderna redan fått "ta hand" om föregående natts döda hudceller. Och att tvätta sig innan man klär sig lär ändå inte minska mängden döda hudceller i kläderna mer än till hälften, om ens det, eftersom det kommer ju lossna celler under dagen medans man har kläderna på sig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg