Hygien

Hmm, jag tror inte du kan få så enkla svar som du önskar dig. Du har nu fått ett antal olika - personliga - synpunkter och beskrivningar, men vad som funkar för just dig kan du bara testa dig fram till själv.

Jag lät kanske lite raljerande om vår kulturs lukt- och smutsnojjor, men mitt enkla budskap var bara, att man inte måste leva i ångest inför tanken på att inte hela tiden kunna hålla sig perfekt "ren". Så låt inte den oron förstöra din vandringstur!

Folk svettas väldigt olika, en del jättemycket och andra lite mindre. Jag tillhör till de senare, men visserligen har du rätt, man är orent även i ett ullunderställ efter en dags vandring.
Tillhör till de som tycker att det i dagens samhället tvättas allt för mycket, både kläder och kroppen.
Det är inte bra för det naturliga imunförsvaret, allergier ökar hela tiden bland barnen.
Jag kom inte ens ihåg när jag var sjuk senast i influensa eller magen, säkert flera år sedan medan mina kollegor rundomkring mig är ständigt hemma för det ena och andra trots att de använda sig av desinfektion tvålen som står på jobbets toilett.
Nej, jag tycker inte om sådan överdriven hygien. Det kan inte vara någon tillfällighet att jag hålla mig sådan frisk, även mina barn har varit ovanligt lite skjuka i småbarns åldern. Bort med alla dessa desinfektions medlen i olika sammanhang.
Att vara lite skitig efter en dags vandring eller flera får mig inte att må daligt. Men självklart är det skönt att kunna kliva ner i sovsäcken efter en dusch.

Äsch, att lukta lite sådär i en fjällstuga har väl ingen betydelse, det gör alla andra också. Med det sagt vill jag helst ha nån form av intimvåtservetter med om jag ska vara ute länge (eller bara ta blött toapapper). Upplever att det är lätt att få klåda i baken annars. Övriga platser klarar sig bra själva ;).

Du får känna efter själv helt enkelt, börjar du känna att du får skav eller bara vantrivs med att vara lortig, så gör nåt åt det, finns gott om vatten i fjällen, och lite plaskande i en jokk brukar lösa problemet. Har inte testat själv, men misstänker att en wettextrasa kan vara en lysande lösning, den går ju att använda även om det är kallt och jäkligt.

Huden mår bra

När jag var yngre så hade jag problemhy. Den var torr och jag fick ofta eksem. De försvann spårlöst efter två dagar i fält. Lumpens långa övningar gjorde att min hud fick tid att återhämta sig med sitt egna fett och beläggningar. Efter första duschen inne på kasern så var kliet tillbaka.

Numera duschar jag inte mer än nödvändig och är av den bestämda uppfattningen att huden mår bättre med ett litet extra lager.

Jag badar när jag kommer åt. Känns mycket skönare att sova om man slipper klibb under armarna och har fått skölja åtminstone rygg, bringa och skrevet. Kan vara förjäkla jobbigt att ta steget ner i en iskall fjällbäck men det är klart värt det.

mitt svar

Hej. Har inte "orkat" läsa alla andra svar här, så det finns risk att jag upprepar vad andra sagt, men ändå.
Dels kan man till rätt stor del undvika, eller åtminstånne minimera svettproblematiken, med rätt material i kläder, som dels absorberar fukt och motverkar dålig lukt, tänker då främst på ull. Om man jämför att sätta på sig en träningströja helt i syntet så luktar de gammal svett nästan omedelbart, medan ett ullplagg kan anvädas i dagar utan att lukta.
Många använder fleecetröjor, men jag tycker inte de transporterar bort fukt så bra som anonserna lovar, utan de känns ofta blöta, för att de inte kan absorbera, däremot torkar de väldigt snabbt. Egentligen är inte svett i sig själv något större hälsoproblem, utan det är väl främst lukten som blir och då är det bakterier som ger lukten.
En anna sak är att genom att reglera klädseln och ventilera hålla sig lagom sval och därmed mindre svett. Det är en annan sak att tvätta händerna efter toabesök och före maten, men det har ju inte så mycket med svettluft att göra.
Det som kan ge problem är skrevet, som när man blir svett kan bli riktigt besvärat av "infanterield", dvs. skav mellan skinkorna. Jag tycker vanligt kroppspuder fungerar rätt bra för att motverka fukt och skav, både i skrevet och på fötterna. Man kan ventilera gonom att ha gylfen öppen (spelar ju ingen roll ute i vildmarken). Finns möjlighet går jag ned till en bäck, och tvättar mig i skrevet och fötterna när jag kommit fram till nattlägret. Då kan man ha torra rena kallingar och socker när man lägger sig, och kan tvätta upp plaggen så de hinner torka tills det är dags att byta igen. Generellt blir man nog ändå mer tollerant mot något sämre hygien när man är ute och vandrar, det går ju inte som många är vana vid, och numera tar för givet kunna ta dagliga duschar, vilket egentligen är överdrivet åt andra hållet.
//Ubbe

Sen tycker jag att man får en viss mental kick efter det kalla badet. Inte bara kroppen blir ren, även huvudet får en rensning. Men visst är det kallt ibland. Fruktansvärt kallt.

Jag badar när jag kommer åt. Känns mycket skönare att sova om man slipper klibb under armarna och har fått skölja åtminstone rygg, bringa och skrevet. Kan vara förjäkla jobbigt att ta steget ner i en iskall fjällbäck men det är klart värt det.

Sant, om man bara var sugen på sovsäcken innan så får jag ofta energi att greja på länge till efter ett bad.

Sen tycker jag att man får en viss mental kick efter det kalla badet. Inte bara kroppen blir ren, även huvudet får en rensning. Men visst är det kallt ibland. Fruktansvärt kallt.

Intressant diskussion! Eftersom det ligger något skamligt i att inte tvätta sig ska jag inte avslöja mina vanor, men de ligger utanför allt som redovisats här ovan. Och jag mår utmärkt! Men att ull är ett fantastiskt material framgår ju tydligt och till detta vill jag lägga bambu i kortkalsingarna. Inte så suveränt som ylle, men åt det hållet, och mer tvättåligt.

Hälsn Pelle

Hårtvätten brukar jag klara av vid nån lämplig mitt-på -dagen-rast,då det är riktigt varmt.
Resten efter kvälls-stoppet.

(...) Med det sagt vill jag helst ha nån form av intimvåtservetter med om jag ska vara ute länge (eller bara ta blött toapapper). Upplever att det är lätt att få klåda i baken annars.(...)
Toapapper blir bara smulor på håriga ställen ;) och färdiga intimservetter innehåller för mycket kemikalier för att gillas av min hud, plus att man får bära på rätt mycket extra vattenvikt om de skall användas varje kväll. Testa babytvättlappar (de torra pappersfyrkanterna, inte någon färdigindränkt version), de är våtstarka nog för all tvätt utan att smula, och miljövänliga samtidigt.
(...) Du får känna efter själv helt enkelt, börjar du känna att du får skav eller bara vantrivs med att vara lortig, så gör nåt åt det (...)
Perfekt sammanfattning av också min inställning till frågan :)
(...) misstänker att en wettextrasa kan vara en lysande lösning (...)
Ja ;)
(...) Eftersom det ligger något skamligt i att inte tvätta sig ska jag inte avslöja mina vanor, men de ligger utanför allt som redovisats här ovan. (...)
:cool: Vad tar du för copyright på detta :), och var finns Utsidans avdelning för bevingade ord?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg