mitt svar
Hej. Har inte "orkat" läsa alla andra svar här, så det finns risk att jag upprepar vad andra sagt, men ändå.
Dels kan man till rätt stor del undvika, eller åtminstånne minimera svettproblematiken, med rätt material i kläder, som dels absorberar fukt och motverkar dålig lukt, tänker då främst på ull. Om man jämför att sätta på sig en träningströja helt i syntet så luktar de gammal svett nästan omedelbart, medan ett ullplagg kan anvädas i dagar utan att lukta.
Många använder fleecetröjor, men jag tycker inte de transporterar bort fukt så bra som anonserna lovar, utan de känns ofta blöta, för att de inte kan absorbera, däremot torkar de väldigt snabbt. Egentligen är inte svett i sig själv något större hälsoproblem, utan det är väl främst lukten som blir och då är det bakterier som ger lukten.
En anna sak är att genom att reglera klädseln och ventilera hålla sig lagom sval och därmed mindre svett. Det är en annan sak att tvätta händerna efter toabesök och före maten, men det har ju inte så mycket med svettluft att göra.
Det som kan ge problem är skrevet, som när man blir svett kan bli riktigt besvärat av "infanterield", dvs. skav mellan skinkorna. Jag tycker vanligt kroppspuder fungerar rätt bra för att motverka fukt och skav, både i skrevet och på fötterna. Man kan ventilera gonom att ha gylfen öppen (spelar ju ingen roll ute i vildmarken). Finns möjlighet går jag ned till en bäck, och tvättar mig i skrevet och fötterna när jag kommit fram till nattlägret. Då kan man ha torra rena kallingar och socker när man lägger sig, och kan tvätta upp plaggen så de hinner torka tills det är dags att byta igen. Generellt blir man nog ändå mer tollerant mot något sämre hygien när man är ute och vandrar, det går ju inte som många är vana vid, och numera tar för givet kunna ta dagliga duschar, vilket egentligen är överdrivet åt andra hållet.
//Ubbe