Jag har letat friluftsplagg med vindtät front, typ tröjor/jackor, eftersom man oftast har ryggsäck på sig ute och/eller går i motvind. Har blivit tipsad att kolla bland skidåkarplagg, men dessa tycker jag ofta går lite för mycket i neon för min kräsna smak...
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hybrider - tillräckligt bra?
- Trådstartare Jörgen Fjaderlatt.se
- Start datum
Ta en litet titt på Arc'teryx plagg, t.ex. http://www.arcteryx.com/product.aspx?prod=3270
Strykarräven; sa:Jag har letat friluftsplagg med vindtät front, typ tröjor/jackor, eftersom man oftast har ryggsäck på sig ute och/eller går i motvind. Har blivit tipsad att kolla bland skidåkarplagg, men dessa tycker jag ofta går lite för mycket i neon för min kräsna smak...
Kolla in cykelkläder. Finns en hel del med vindtät o ganska regntålig front men med välventilerande baksida. Finns åxå 'vintercykelbyxor' utan stoppning i grenen vilket annars kan vara lätt besvärande när man går långt. Färgerna brukar vara diskret mörka på dessa kläder men dom är rätt så figurnära i passformen och det tycker ju inte alla om förståss.
Re: Re: Vindfleece!
Den invändningen kan man ju även ha mot en termojacka som även den består av tre lager, i ordningen skal-isolering-skal. Ett lager för mycket - det blåser ju inte så mycket innanför jackan!
Men visst skulle det på vindfleece vara vettigare ur isoleringssynpunkt att ha skallagret utanför isoleringslagret - det är ju ett av huvudargumentet mot vindfleece.
Men det finns fördelar vid viss användning (eller rättare sagt: nackdelarna är inte så stora vid viss användning). Till exempel kan man göra stopplagret tunnare och lättare om det är laminerat mellan två lager än om det också måste vara slityta.
Men den stora fördelen är kanske att en fleeceyta i alla fall för mig är betydligt mer attraktiv än en blank och sladdrig nylonyta.
Så för mig gäller följande för vindtäta isoleringsplagg:
• På stan och i skidbacken: vindfleece (Everest Bonded fleece)
• I skogen och på fjället: lätt termojacka (Berghaus Infinity Lite)
Lätt och funktionell
Skön och snygg
[Ändrat av Nordesjö 2005-11-17 kl 18:19]
Strykarräven; sa:Vindfleece anser jag vara ett urkasst hybridplagg. Flis på ut- och insidan av ett vindtätt membran... Är det bara jag som får vibbar av att detta sabbar lager på lager-principen, typ "lager 1 - lager 2 - lager 3 - och så ett lager 2 utanpå det"...
Den invändningen kan man ju även ha mot en termojacka som även den består av tre lager, i ordningen skal-isolering-skal. Ett lager för mycket - det blåser ju inte så mycket innanför jackan!
Men visst skulle det på vindfleece vara vettigare ur isoleringssynpunkt att ha skallagret utanför isoleringslagret - det är ju ett av huvudargumentet mot vindfleece.
Men det finns fördelar vid viss användning (eller rättare sagt: nackdelarna är inte så stora vid viss användning). Till exempel kan man göra stopplagret tunnare och lättare om det är laminerat mellan två lager än om det också måste vara slityta.
Men den stora fördelen är kanske att en fleeceyta i alla fall för mig är betydligt mer attraktiv än en blank och sladdrig nylonyta.
Så för mig gäller följande för vindtäta isoleringsplagg:
• På stan och i skidbacken: vindfleece (Everest Bonded fleece)
• I skogen och på fjället: lätt termojacka (Berghaus Infinity Lite)
Lätt och funktionell
Skön och snygg
[Ändrat av Nordesjö 2005-11-17 kl 18:19]
Re: Re: Re: Vindfleece!
Som du själv föreslår så finns det en poäng med att ha isoleringen mellan två tunna "skal" av pertex. Nog för att det inre skulle kunna göras vindgenomsläppligt av en skarpsinnig tillverkare, men i stort tror jag varken viktvinsten eller ökad ångtransport motiverar detta. De två "skalen" tillåter en mycket porös fyllning som knappt slits något. Jfr varför man inte tillverkar sovsäckar av 12-lagers Polartec 200, eller 4-lagers Ullfrotté 800...
Blank och sladdrig, det var det värsta... Betydligt mer komfort än en styv vindfleecejacka iaf, men kanske inte lika stylish.Nordesjö; sa:Den invändningen kan man ju även ha mot en termojacka som även den består av tre lager, i ordningen skal-isolering-skal. Ett lager för mycket - det blåser ju inte så mycket innanför jackan!
Som du själv föreslår så finns det en poäng med att ha isoleringen mellan två tunna "skal" av pertex. Nog för att det inre skulle kunna göras vindgenomsläppligt av en skarpsinnig tillverkare, men i stort tror jag varken viktvinsten eller ökad ångtransport motiverar detta. De två "skalen" tillåter en mycket porös fyllning som knappt slits något. Jfr varför man inte tillverkar sovsäckar av 12-lagers Polartec 200, eller 4-lagers Ullfrotté 800...
Ja, för att inte tala om att den väger 0 gram i damstorlek... Jag förstår inte riktigt poängen med att inte bara göra en jacka/vindblus med Pertex/motsv i fronten (kan sys själv, men då får man ju iofs inte en Arc'tertex)langby; sa:Ta en litet titt på Arc'teryx plagg, t.ex. http://www.arcteryx.com/product.aspx?prod=3270
Den har vattentätt/"andande" tyg överallt utom kring ärmhålorna där det är en mycket tunn mjukskalsvariant. Således är det ganska stor skillnad mot en vindblus i något av tygen från Pertex. Denna klarar betydligt mer väta, men har i sin tur inte samma ventilering genom hela tyget på jackan.Strykarräven; sa:Ja, för att inte tala om att den väger 0 gram i damstorlek... Jag förstår inte riktigt poängen med att inte bara göra en jacka/vindblus med Pertex/motsv i fronten (kan sys själv, men då får man ju iofs inte en Arc'tertex)
Och vad är då vinsten gentemot en regnjacka med dragkedjor i ärmhålorna?langby; sa:Den har vattentätt/"andande" tyg överallt utom kring ärmhålorna där det är en mycket tunn mjukskalsvariant. Således är det ganska stor skillnad mot en vindblus i något av tygen från Pertex. Denna klarar betydligt mer väta, men har i sin tur inte samma ventilering genom hela tyget på jackan.
För att komplicera bilden så har Craft gått över till Windstopper i fronten.langby; sa:Hybrider av olika slag har ju funnits ett bra tag, t.ex. crafts underställströja med vindtätt tyg på framsidan (liknar nån typ av Pertex) eller vindkallingarna.
Tanken är dock bra och en sådan undertröja funkar utmärkt som enda plagg i många friluftssammanhang där man inte behöver vindskyddad ryggsida. Själv har jag 2,5 underställ av sådan modell och kommer nog att skaffa fler, speciellt om jag ramlar över Crafts gamla modell till "vrakpris"...
Jag har en sån här, den har hittills visat sig vara ett högst funktionellt hybridplagg (text från Adnature):
Mammut Laser Jacket
Uppdaterad hösten '05
Senaste versionen av softshell jackor tack vare det slittåliga och bekväma materialet Schoeller WB 400. nano sphere är en ny teknologi där man ändrar ett materials struktur på molekylär nivå. Resultatet blir ett material som är mycket vattenresistent. Även vätskor som t.ex. vin, ketchup och kaffe, bara pärlar sig på ytan! Den perfekta jackan för dig som vill ha en ritkigt funktionell och behaglig jacka för många olika sorters aktiviteter.
- Svetsade sömmar
- Strömlinjeformad huva
- 2 sidofickor med dragkedja
- Förstärkningar på axlar och armbågar
- Hål för tummarna
- tvåvägs dragkedja
- skydd mot dragkedjan för hakan
- dragsko i nacken
Material: Schoeller WB 400, nano sphere
bild (fast den är snyggare i rött! )
Mammut Laser Jacket
Uppdaterad hösten '05
Senaste versionen av softshell jackor tack vare det slittåliga och bekväma materialet Schoeller WB 400. nano sphere är en ny teknologi där man ändrar ett materials struktur på molekylär nivå. Resultatet blir ett material som är mycket vattenresistent. Även vätskor som t.ex. vin, ketchup och kaffe, bara pärlar sig på ytan! Den perfekta jackan för dig som vill ha en ritkigt funktionell och behaglig jacka för många olika sorters aktiviteter.
- Svetsade sömmar
- Strömlinjeformad huva
- Hål för tummarna
- tvåvägs dragkedja
- dragsko i nacken
bild (fast den är snyggare i rött! )
lilla_my; sa:Jag har en sån här, den har hittills visat sig vara ett högst funktionellt hybridplagg (text från Adnature):
Mammut Laser Jacket
Uppdaterad hösten '05
- Svetsade sömmar
- Strömlinjeformad huva
- Hål för tummarna
- tvåvägs dragkedja
- dragsko i nacken
Elaka tungor hävdar att pärlandet av vin etc mer beror på DWR-lagret än på "ändringar på molekylär nivå". Något som därför tvättas bort och måste förnyas. Hur många tvättar har jackan gått igenom och har du märkt några sådana tendenser?
Jörgen
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Canada Goose Citadel - Tillräckligt varm? | Kläder | 6 | ||
Houdini switch jacket - tillräckligt varm? | Kläder | 0 | ||
Hestra Outlast Eagle tillräckligt varma? | Kläder | 0 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg