Hvorfor är STF så dyrt

STFs uppdrag är ju i grunden bra. Ge svenska folket tillgång till fjällen. Samtidigt är det lite tveksamt att något som är ett företag eller om jag är kritisk, en sekt, ensamrätt på svenska fjällen. Jag kan också tycka STF borde skilja på alla sina verksamheter.

Det är viktigt att titta på rimligheten i STFs priser i fjällen när dom har ensamrätt.

STFs uppdrag är ju i grunden bra. Ge svenska folket tillgång till fjällen. Samtidigt är det lite tveksamt att något som är ett företag eller om jag är kritisk, en sekt, ensamrätt på svenska fjällen. Jag kan också tycka STF borde skilja på alla sina verksamheter.

Det är viktigt att titta på rimligheten i STFs priser i fjällen när dom har ensamrätt.
Ensamrätt på svenska fjällen? Har jag missat nåt? Det enda uppdrag STF har är väl det som beslutas på deras årsmöte, eller vad det kallas. Det är väl ingen som hindrar dig att starta konkurrerande verksamhet.

Min med, det var väl bra. Det enda kvarvarande sättet att ändra på saken i så fall är väl att göra det inifrån, på samma sätt som man får göra med politiken i stort. Jag tror inte heller att man ska göra så stor poäng av att det är ett AB som driver stugor. Bolaget är helägt av föreningen och det är en otroligt vanlig konstruktion bland föreningar som har intäktsbringande verksamhet. Orsaken är förstås att skatteoptimera. If you can't beat them, join them.

En parameter är väl den nya tiden.

Förr jobbade vi ideellt tillsammans och byggde små stugor och gjorde saker tillsammans. Nu är det inte så längre. Vi har kommit bort från det tänkandet och vill inte längre jobba så.

Den idé som burit upp exempelvis STF är numera inte längre en sådan organisation.

Vi människor är bekväma och vill få mycket serverat för oss. En trist utveckling tycker jag.

Kanske vi borde få en slags ny friluftsrörelse där vi gör saker tillsammans. En inte otrolig tanke.
Med olika former av stöd borde det vara möjligt.

Tänk vilken glädje det vore lokalt för vuxna, barn och ungdomar att bygga rastskydd och de klassiska små hus man övernattar i. Allt byggt p

är någon här beredd att leda STF gratis? Nä tror inte det, men kritisera löner är lätt.
STF är en stor organisation, och att leda den är inget man gör en tisdagskväll i månaden, det är ett heltidsjobb, och därmed avlönat.
Men det är lätt att tycka andra ska jobba gratis.
Tror precis det är det som är problemet med STF: det är en stor organisation och då blir gärna överbyggnaden, ledningen och den icke inkomstbringande delen väldigt dyr och kostsam. Det är mycket det vi betalar för, inte endast övernattningen i fjällstugor och fjällstationer.

Ensamrätt på svenska fjällen? Har jag missat nåt? Det enda uppdrag STF har är väl det som beslutas på deras årsmöte, eller vad det kallas. Det är väl ingen som hindrar dig att starta konkurrerande verksamhet.

Jo det är det. Bara STF som har möjlighet att bedriva stuguthyrningsverksamhet i Svenska fjällen. Det är alltså inte möjligt att starta konkurrerande verksamhet eftersom du inte kan skaffa dig mark att bytta stugor på.

är någon här beredd att leda STF gratis? Nä tror inte det, men kritisera löner är lätt.
STF är en stor organisation, och att leda den är inget man gör en tisdagskväll i månaden, det är ett heltidsjobb, och därmed avlönat.
Men det är lätt att tycka andra ska jobba gratis.
Det var inte jag, men du Almgren, som uppmanade till gratis arbete (dugnadsuppdrag). Det var alltså din uppmaning som jag ville ifrågasätta med min hänvisning till att STF AB bedrivs som aktiebolag med en VD-lön i flermiljonklassen. Det var just den konflikten mellan affärslivet och ideellt arbete jag vill uppmärksamma.
(Själv har jag arbetat och arbetar fortfarande en hel del inom ideella föreningar och har under årens lopp lagt ner otaliga timmar på arbete utan någon som helst ekonomisk ersättning.)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 3
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
rumdiidumdii Vandra runt vålådalen så här års? Fjällvandring 3
sanoj89 Vandring i Norge så nära Göteborg som möjligt? Fjällvandring 3
dallan Stekenjokk så tidigt som möjligt Fjällvandring 8
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
saraabeiramar Så här ser det ut runt Grövelsjön nu. Fjällvandring 4
Tikaren Inte så turistigt Jämtland!? Fjällvandring 7
Markus Sjöberg Vinterinspiration så här i sommartider, FILM! Fjällvandring 1
michaelahogberg Fjällvandring så långt söderut som möjligt? Fjällvandring 10
JohnnyL "Så bär du packningen rätt" Fjällvandring 4
småen DÅRLIGT connex så dyr att åka med Fjällvandring 14
nidob49 Det är det här som gör det så svårt. Fjällvandring 5
larot så lycklig!! Fjällvandring 24
nidob49 Så här ser det ut idag Fjällvandring 0
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
nidob49 Så gick olyckan på Kebne till Fjällvandring 2
Duracellkaninen När är det så kallt att gummi fryser och stål brister? Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
sjuttis Sarek, kan vi gå så här? Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg