Blir ett fleecelager som är mer än nån mm i tjocklek blött så kyler det vilket ger en rätt dramatisk smärteffekt men det kanske inte blir så blött i och med att neoprenet sitter åt runt skallen?
Thure
Nu har jag simmat med mössan. Jag skulle föredra en riktig våtdräktsluva i vinterkallt vatten, så långt är det helt klart, men bara om jag hade tänkt rolla.
Neoprenet på utsidan håller ganska tajt runt huvudet men blir inte så tajt att det inte läcker in vatten runt ansiktet. Nu var vattnet idag, i Mälaren, inte så kallt som det kan bli.
Insidans fleecelager är tunnt så den mindre mängd vatten som kommer in värms upp och man kan fortsätta ha mössan på sig.
Mösssan funkar kalasbra på vintern så länge man inte badar med den, varm och vindtät.
Badar man med huvudet under vatten får man nog huvudvärk men kanske inte så länge. Jag tror denna mösstyp är ett bra alternativ på vad som är bekvämt att paddla i och ändå hjälper om man ofrivilligt får huvudet under vatten.
Sen finns det ju många olika fabrikat att välja på, vilken som bäst vet jag inte.
Köper man en liten storlek blir det tajtare och mindre vatten läcker in (som snabbare värms upp) men då blir mössan mindre bekväm att på sig när man inte befinner sig under vattenytan.
thomas