Huvudbonad vintertid

Ok, då har jag lite uppslag, tack för det. Men inga av dessa är helt vattentäta om man skulle vilja vinterrolla?

/Måns

Det är snarare fodret som möjligen är fleece. Utanpå är det nog neopren.
OBS! Samma typ som Erik Barkefors föreslår. Fast neoprentjocklek kan ju skilja.

Är det fleecefodret du inte gillar?

thomas

Blir ett fleecelager som är mer än nån mm i tjocklek blött så kyler det vilket ger en rätt dramatisk smärteffekt men det kanske inte blir så blött i och med att neoprenet sitter åt runt skallen?

Thure

Så här står det i den länk jag tidigare bifogade.
--------------------------------------------
"Håll huvudet varmt i kajaken!
Skön mössa i POLARTEC® THERMAL STRETCH™ för att ta på sig under hjälmen i dom vilda forsarna. Detta material avisar vattnet och man kan hålla huvudet torrt och kroppen varm."
--------------------------------------------
Men det är ju säljsnack och måste givetvis provas i verkliheten, vilket jag inte har gjort ännu.
Beroende på storlek och huvudform blir väl sanningen inte absolut.

Av alla länkar som tråden nu har fått framgår att det finns en mängd snarlika produkter.
Något kan man väl gissa sig till om man har tillfälle att klämma och känna på mössorna.
Annars blir det väl att köpa grisen i säcken och prova själv.

thomas

Blir ett fleecelager som är mer än nån mm i tjocklek blött så kyler det vilket ger en rätt dramatisk smärteffekt men det kanske inte blir så blött i och med att neoprenet sitter åt runt skallen?

Thure

Nu har jag simmat med mössan. Jag skulle föredra en riktig våtdräktsluva i vinterkallt vatten, så långt är det helt klart, men bara om jag hade tänkt rolla.

Neoprenet på utsidan håller ganska tajt runt huvudet men blir inte så tajt att det inte läcker in vatten runt ansiktet. Nu var vattnet idag, i Mälaren, inte så kallt som det kan bli.
Insidans fleecelager är tunnt så den mindre mängd vatten som kommer in värms upp och man kan fortsätta ha mössan på sig.

Mösssan funkar kalasbra på vintern så länge man inte badar med den, varm och vindtät.
Badar man med huvudet under vatten får man nog huvudvärk men kanske inte så länge. Jag tror denna mösstyp är ett bra alternativ på vad som är bekvämt att paddla i och ändå hjälper om man ofrivilligt får huvudet under vatten.

Sen finns det ju många olika fabrikat att välja på, vilken som bäst vet jag inte.
Köper man en liten storlek blir det tajtare och mindre vatten läcker in (som snabbare värms upp) men då blir mössan mindre bekväm att på sig när man inte befinner sig under vattenytan.

thomas

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg