öringen; sa:
estetdrägg; sa:
För mycket intensivt kramades innuti sovsäcken kan ge motsatt effekt då det kan bli lite för varmt och ganska fuktigt...det är förövrigt inte att rekomendera innuti tältet överhuvud taget.
Tråkmåns
Därmed inte sagt att jag inte förordar det överhuvud taget, har man som jag ett tält där hela ena långsidan kan vikas upp (älskade Muddus, jag blir bara mer och mer fäst vid detta tält) så duger ju det bra som ventilationsövning för kramandets ångduster.
Annars är ju tarp det som man oftast sover ute i, sommar som vinter.
bra tips
NUI (Jörgen Johansson) skrev:
estetdrägg (Fabian Gafvelin) skrev:
Sen fårstår jag inte varför ingen kommit med förslaget att fylla en vattenflaska med varmt vatten eller annan dryck och kasta ner i sovsäcken just innan man ger sig ut på den sista sprinten (100m ganska lagom för mig) i bara sovkläderna.
...
Att vara uppe två tre gånger under natten och springa sig varm är någonting som jag förväntar mig att få göra när jag sover ute på vintern, inte någonting jag fasar inför, man vänjer sig.
Vattenflaska är absolut att föredra framför språngmarscher. Två stycken 300 ml plastflaskor från Arla (för drickyoghurt etc) är utmärkta vintertid. På dagen har man dricksvatten i dem, på natten har man dem i sovsäcken med varmvatten, inuti sina fuktiga strumpor.
Blir det kallt på natten så drar man igång köket och hettar upp vattnet i flaskorna på nytt. På morgonen hettar man återigen upp vattnet till dem och stoppar en i vardera kängan. Då är dessa behagliga att dra på sig när man ätit frukost och packat det mesta.
Jörgen
mkt bra tips! se bara till att skaka rent behållarens gängsats från vatten. under natten kan man ju dessutom ta lite dricka ur behållaren när det blivit kroppstemperatur.
varmvattenflaskor måste vara den bästa uppfinningen!! det är det enda rikigt bra sättet att torka saker i fält som jag kommer på.
Jo, pet ska det vara, finns ingen anledning att lägga dyra pengar på nått annat, egenheten att de krymper vid temperaturer nära hundra grader är inget problem enligt mig, det går att krympa flaskan till en lagom storlek! Om man ska hälla varmt vatten i dem så rekomenderar jag inte att sätta en kall bottensats somnågon annan föreslog utan att när man kokar upp vatten ta ur en kosa vatten när det är ljummet, vänta tills det kokar, slå av köket, hälla på kosan och därefter hälla ner det i flaskan. Om man häller kokande vatten på flaskan så kan man med vattnet komma åt flaskhuvudet med deformation av gängorna som följd och då kan det bli otätt! (detta händer dock inte första gången du råkar hälla varmt vatten på dem, det kan ta 3-5 gånger för lakage att uppstå).
Sen är petflaskorna oftast så lämpliga till form och storlek, och enorma variationer finns det. Tex verkar sidfickerna till min motion-ryggsäck som gjorda för 2x2l i varje, dvs 4x2l. Det tar man sig ganska långt på och det utan att vare sig riskera snedlastning eller att inkräckta på huvudsäcken.
Vill man ha lite större öppning är mer-flaskorna bra.
Robustare så är de tjoka 4-kronorsflaskorna bra (dessa mals inte ner som övriga flaskor utan återanvänds direkt, därav är de ofta väldigt repiga på utsidan, likt flaskorna i en dryckesback).