Hutta dig varm på natten?

Nu har jag inte läst alla inlägg... men jag ger i alla fall mig mening:
Jag tycker att man somnar bättre av en liten jävel, ungefär en 4a är väl OK.

/Ulf

NUI; sa:
Nalgene tål efter vad jag förstått kokande vatten, vilket man inte kan lita på att alla PET-flaskor gör.

Jag tycker det är precis det som är poängen med dessa visserligen ganska dyra flaskor. Ju varmare vattnet är när man går och lägger sig, desto längre värmer det. Dessutom har många av Nalgene-varianterna en form som gör dem lämpliga att slå in i ett lager liggunderlag. En sådan konstruktion värmer lagom mycket på nätterna, och håller dessutom (inrullad i dunjackan) lunchsoppan tillräckligt varm. Jämfört med all annan utrustning tycker jag det är en väl spenderad hundralapp.

polkovodets; sa:
NUI; sa:
Nalgene tål efter vad jag förstått kokande vatten, vilket man inte kan lita på att alla PET-flaskor gör.

Jag tycker det är precis det som är poängen med dessa visserligen ganska dyra flaskor. Ju varmare vattnet är när man går och lägger sig, desto längre värmer det. Dessutom har många av Nalgene-varianterna en form som gör dem lämpliga att slå in i ett lager liggunderlag. En sådan konstruktion värmer lagom mycket på nätterna, och håller dessutom (inrullad i dunjackan) lunchsoppan tillräckligt varm. Jämfört med all annan utrustning tycker jag det är en väl spenderad hundralapp.

För min del är alltså denna lilla fördel (som ju dessutom, som jag skrev, går att komma runt med några graders förlust på vattentemperaturen) plus den högre vikten definitivt inte värt en hundralapp jämfört med något som s a s är gratis. Jag har alltid saker jag vill göra och ont om hundralappar.

Men om man använder Nalgene-flaskan som en slags termos för fruktsoppa under dagen kan jag möjligen tänka mig detta som ett bra skäl. Men det handlar mest om att det är svårt att hitta lite större plastflaskor på ICA som inte har ganska smal hals. Om soppan är 95 eller 100 grader när jag häller den i flaskan känns för mig mindre väsentligt.

Men smaken är ju olika och vad man vill använda sina pengar till också.

Jörgen

NUI; sa:
Men det handlar mest om att det är svårt att hitta lite större plastflaskor på ICA som inte har ganska smal hals. Om soppan är 95 eller 100 grader när jag häller den i flaskan känns för mig mindre väsentligt.

Fast som det påpekas i annan tråd om kalla fossingar:

Macaco; sa:
Nackdelen med PET-flaskorna är ju att de gärna vill krympa när man häler kokhett vatten i dem, så att korken till slut inte passar... Så håll ett öga på dem eller köp en smal och fin och dyr nalgene-flaska eller liknande.

Så en Nalgene kanske inte är så tokig investering till vinterturen iaf ;)

Hur många gånger har Nalgene-flaskans vara eller icket vara diskuterats på utsidan.se?! Den som räknar efter vinner en Nalgeneflaska fylld med värmande sprit.... :p

jag vidhåller kombinationen av alkohol och sovsäckkramandes som den bästa. man får helt enkelt försöka kontrollera kramandet så att det inte övergår till en fuktdrypande verksamhet och därmed sänker temperaturen i sovsäcken.....eller varför inte bara bjuda in den hårigaste personen i tältet till en natt av skedsovning. hår värmer har jag hört....ifos har man väl underställ över håret när man tältar på vintern...bad idea

Sprit

Det här är den uppfattning som jag har fått.
Sprit vidgar de ytre blodkärlen. Detta ger en upplevelse av att man blir varmare. Det ger också en ökad risk för total nedkylning, men minskar risken för förfrysningsskador.

Annars tar man bara på sig lite extra kläder och sover på dubbla underlag så är grejen biff.

öringen; sa:
estetdrägg; sa:
För mycket intensivt kramades innuti sovsäcken kan ge motsatt effekt då det kan bli lite för varmt och ganska fuktigt...det är förövrigt inte att rekomendera innuti tältet överhuvud taget.

Tråkmåns :)

Därmed inte sagt att jag inte förordar det överhuvud taget, har man som jag ett tält där hela ena långsidan kan vikas upp (älskade Muddus, jag blir bara mer och mer fäst vid detta tält) så duger ju det bra som ventilationsövning för kramandets ångduster.
Annars är ju tarp det som man oftast sover ute i, sommar som vinter.

bra tips
NUI (Jörgen Johansson) skrev:
estetdrägg (Fabian Gafvelin) skrev:

Sen fårstår jag inte varför ingen kommit med förslaget att fylla en vattenflaska med varmt vatten eller annan dryck och kasta ner i sovsäcken just innan man ger sig ut på den sista sprinten (100m ganska lagom för mig) i bara sovkläderna.
...
Att vara uppe två tre gånger under natten och springa sig varm är någonting som jag förväntar mig att få göra när jag sover ute på vintern, inte någonting jag fasar inför, man vänjer sig.

Vattenflaska är absolut att föredra framför språngmarscher. Två stycken 300 ml plastflaskor från Arla (för drickyoghurt etc) är utmärkta vintertid. På dagen har man dricksvatten i dem, på natten har man dem i sovsäcken med varmvatten, inuti sina fuktiga strumpor.

Blir det kallt på natten så drar man igång köket och hettar upp vattnet i flaskorna på nytt. På morgonen hettar man återigen upp vattnet till dem och stoppar en i vardera kängan. Då är dessa behagliga att dra på sig när man ätit frukost och packat det mesta.

Jörgen

mkt bra tips! se bara till att skaka rent behållarens gängsats från vatten. under natten kan man ju dessutom ta lite dricka ur behållaren när det blivit kroppstemperatur.

varmvattenflaskor måste vara den bästa uppfinningen!! det är det enda rikigt bra sättet att torka saker i fält som jag kommer på.

Jo, pet ska det vara, finns ingen anledning att lägga dyra pengar på nått annat, egenheten att de krymper vid temperaturer nära hundra grader är inget problem enligt mig, det går att krympa flaskan till en lagom storlek! Om man ska hälla varmt vatten i dem så rekomenderar jag inte att sätta en kall bottensats somnågon annan föreslog utan att när man kokar upp vatten ta ur en kosa vatten när det är ljummet, vänta tills det kokar, slå av köket, hälla på kosan och därefter hälla ner det i flaskan. Om man häller kokande vatten på flaskan så kan man med vattnet komma åt flaskhuvudet med deformation av gängorna som följd och då kan det bli otätt! (detta händer dock inte första gången du råkar hälla varmt vatten på dem, det kan ta 3-5 gånger för lakage att uppstå).

Sen är petflaskorna oftast så lämpliga till form och storlek, och enorma variationer finns det. Tex verkar sidfickerna till min motion-ryggsäck som gjorda för 2x2l i varje, dvs 4x2l. Det tar man sig ganska långt på och det utan att vare sig riskera snedlastning eller att inkräckta på huvudsäcken.
Vill man ha lite större öppning är mer-flaskorna bra.
Robustare så är de tjoka 4-kronorsflaskorna bra (dessa mals inte ner som övriga flaskor utan återanvänds direkt, därav är de ofta väldigt repiga på utsidan, likt flaskorna i en dryckesback).

Virrhönan; sa:
Hur många gånger har Nalgene-flaskans vara eller icket vara diskuterats på utsidan.se?! Den som räknar efter vinner en Nalgeneflaska fylld med värmande sprit.... :p

Nej tack, Nalgene tål inte sprit så bra. Bättre med PET-flaska då.

Mvh
Peter P.

Resonemang

Alkohol har en räcka effekter.

I mycket är det en dos och en plats och situationsfråga om det positiva eller det negativa överväger.

En aspekt som jag berört tidigare här på Utsidan och som är mindre känd är att alkoholbruk i friluftssammanhang kan leda till farligt lågt blodsocker och risk för dåliga beslut även utan att alkoholpromilletalet ger hjärnpåverkan i sig. Detta beror på att levern prioriterar att bryta ned alkohol och därför är dålig på att producera blodsocker som hjärnan behöver för att fungera.

Alltså dåligt att inta även små mängder alkohol i en situation där man gjort slut eller nästa gjort slut på kroppens (egntligen leverns) kolhydratdepåer som är tillgängliga för export till blodet. Musklernas glykogendepåer är inte exporterbara till blodet.

Den sömnbefrämjande effekten av alkohol kan säkert i vissa situationer vara positiv men samtidigt har man nackdelarna allmän nedkylning och urindrivande effekt.

Men varm mjölk fysisk aktivitet och kissning strax innan man kryper ned i sovsäcken är kanske ännu bättre än alkohol?

Samer och andra som har vant sig vid kall omgivning kan sänka sin kroppstemperatur någon eller ett par grader mer innan de vaknar p g a låg temperatur och huttring. Detta är sannolikt befrämjande för god nattsömn.

Finns några dubbelblindstudier i frågeställningen bättre eller sämre nattsömn vid vinterbivackering med respektive utan 4 cl sprit?

Bor man i snöbivack bortfaller sannolikt bulleraspekten helt.

Thure

P S.

I Nalgenefrågan är jag för Nalgenekärl ( högdensitiets PE) som lättviktstermos invirad i rastplagg.

eftersom alla vet att man bör lägga sig varm, så är lycklig och nöjd, i gott sällskap sällan fel, övningarnas intesitet får ju anpassas till tillfället. Fram för roligare i tältet....Varmvattenflaska har även den prövats med framgång.

Go tur
[Ändrat av johankse 2007-01-15 kl 14:44]

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg