Hur viktigt är det att veta pulsen i procent under träning

Hej!
Ska införskaffa mig en pulsklocka men funderar på vilka funktioner som är viktigtast... Jag vill hålla koll på min puls (såklart) vilken zon jag befinner mig i, hur mycket kalorier jag bränner ,

MEN den stora frågan är =) hur avgörande är pulsen i procent för min träning? Behöver jag veta den under träningen eller räcker det med att den visas på datorn senare?

Väljer mellan Suunto t1c och Suunto M4 =P

Egentligen är den helt ointressant.
Vill du ligga på en viss procent så kan du ju räkna ut den i förväg och därmed vet du ju ungefär vilken puls du skall ligga på.
Om det är stor skillnad pris för denna funktion så skulle inte jag satsat på den.
//Peter

Vid all början av träning gäller det bara att ta i så lagom mycket att man inte skapar sina egna träningstopp. Så mjukt igång efter uppvärmning, lagom tempo, nervarvning och stretching är det allra viktigaste.
När du sen kan springa milen på under timmen då kan du börja laborera med din maxpuls och 85% därav.
go tur

Den billiga T1c, har alla basic funktioner inklusive puls i procent, kan inte kopplas till andra tillbehör, allt sparas bara i klockan kostar ca 860kr (dock har den fått bra betyg i olika test).

Den dyrare M4 (1120kr) har alla basic funktioner (men utan puls i procent) kan dock göra massa mer grejer (se länken), Kan även kopplas mot datorn så träningsdata hamnar på en plattform.

http://www.klockia.se/suunto-m4-women-black-pink-box.html

Så, köper jag en M4 så har jag inte stängt dörrarna för att vilja ha massa fler funktioner i framtiden.

Men ni som tränar pulsträning, vilka funktioner är det egentligen som används och behövs? Just för jag är lite ny på det här med pulsträning lutar jag nog mot M4 för den verkar ha koll =P

Mitt svar är klassiskt, du behöver inte hålla reda på pulsen, bara arbetet du gör. Vilken normal armbandsklocka som helst och din träningsdagbok gör det. Köp ett par nya skor för pengarna och spring ett varv extra, det är gratis sånär som på tiden.

Senast ändrad:
Onödig men möjligen skojig pryl

En pulsklocka är en helt onödig pryl för de allra flesta. För 20 år sedan sprang jag maraton på 2:36 utan att ha ätit en enda energibar och utan pulsklocka. Jag tränade på känsla och i högt prattempo, dvs lite snabbare och jag fick problem att prata med kompisen.

KjellF

Kan du inte tala springer du för fort för din andning. Gammalt erfarenhetstrick.
Pryttlar må vara hur roliga som helst men de ersätter aldrig träning.

Alls...

Alla friska människor med normal kondition springer milen under timmen! Känner ingen som sprungit långsammare med normal kondition, inte ens de två vännerna som var nybörjare på att springa längre sträckor... kom inte heller över timmen på milen, däremot fick dom träningsvärk dagen efter, och det är deras egna fel... Sa åt dom att träna innan loppet, etc.!

Någon klocka behövs inte, lär av din egna kropp, din inbyggda klocka, etc.

Ta dessa pengar och lägg dom på sko-kontot istället.

Mvh troswe

Det gör vi inte alls det!

Alla friska människor med normal kondition springer milen under timmen!

Mvh troswe

Om du hade sagt "dom flesta" eller "väldigt många", så ok. Jag är 50-plusplussare och jag har ALDRIG sprungit en mil under timmen utan viss träning. Idag är det inte orken som normalt stoppar mig utan muskelfästen, hälsenor, leder och konstiga kroppsdelar som aldrig har protesterat förr.
Jag håller mig under 5-6 km så går det bra. Min kondition är det inget fel på enl läkarkontroll.

Jag tänker ta hjälp av pulsklocka för att hitta en bra belastning i kajaken (som min kropp klarar bättre än att att springa) för långa distanser, typ 20-40 km. Man kan inte bara titta på farten, den förändras vid motvind och motsjö.

mvh thomas

Senast ändrad:
Om du hade sagt "dom flesta" eller "väldigt många", så ok. Jag är 50-plusplussare och jag har ALDRIG sprungit en mil under timmen utan viss träning. Idag är det inte orken som normalt stoppar mig utan muskelfästen, hälsenor, leder och konstiga kroppsdelar som aldrig har protesterat förr.
Jag håller mig under 5-6 km så går det bra. Min kondition är det inget fel på enl läkarkontroll.

Jag tänker ta hjälp av pulsklocka för att hitta en bra belastning i kajaken (som min kropp klarar bättre än att att springa) för långa distanser, typ 20-40 km. Man kan inte bara titta på farten, den förändras vid motvind och motsjö.

mvh thomas

Hej Thomas, du har så rätt så... Men jag skrev faktiskt "Alla friska människor" kanske jag inte var tydlig tillräckligt, vad jag menar med "friska" är: att man inte har några fysiska begränsningar etc. Och åldern tar ut sin rätt, det vet jag också, man är ju inte precis 20 år längre själv, heller... ;)

Håller mig under timmen på milen än så länge... peppar, peppar... fast jag aldrig har gillat att springa, finns andra motionsformer som är bättre och skonsammare för människokroppen...

Mvh troswe

Senast ändrad:
Hej Thomas, du har så rätt så... Men jag skrev faktiskt "Alla friska människor" kanske jag inte var tydlig tillräckligt, vad jag menar med "friska" är: att man inte har några fysiska begränsningar etc.
Mvh troswe

Hahaha! Utan fysiska begränsningar vore det väl ingen match att bli bäst i världen!;)
Och för övrigt är jag frisk.:)

mvh thomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg