Hur vet man i vilken kondition repet är på gymet?

Det känns fortfarande som att du tycker att inomhuskurser inte har lika stort värde som utomhuskurser. Så är det inte, de är bara annorlunda. Man bör ju gå den kurs som är lämplig i förhållande till vad man vill klättra, (ifall man inte kan få kunskapen på annat sätt, det funkar ju också bra). Tillsammans ger dessa båda kurser gott om tid för repetition.

SKF:s normer för topprepskurs (pdf):
http://www.klatterforbundet.com/pdf/utbildning/Norm_Inomhus_Topprepskurs_v01_PE_050130.pdf
SKF:s normer för ledkurs inomhus (pdf):
http://www.klatterforbundet.com/pdf/utbildning/Norm_Inomhus_Ledkurs_v01_PE_050130.pdf
[Ändrat av lilla_my 2005-04-03 kl 19:08]
 
Som jag påpekade menade jag bara att grundkurs klippa exv. är längre, vilket du också kan se om du bläddrar vidare i pdf:erna.

Jag påpekade också att detta i och för sig beror på att de innehåller mycket annat också som är mindre viktigt för den som ska klättra (toppa) inomhus.

En sån kurs som det refererades till, innan jag skrev "riktiga" osv, var en kurs för 300:- och två timmar och det är ju inte en sån kurs du jämför med. Du plockade ju fram normen, och där gäller ju minst 4 timmar, eller hur?
 
Hur ska man bedömma repets kondition? Tja sunt förnuft brukar hjälpa långt. Hittills har jag aldig hört om ett rep som har gått av på en inomhusvägg så det verkar som även fast repets mantel släpper från kärnan så håller det ändå.

Finns det ett dokumenterat fall där ett inomhus rep har slitits av???
 
Jag har aldrig dött. Ergo; jag är odödlig... (Statistik är bra ibland och ibland inte.)

Det har inträffat incidenter och olyckor, och som någon tidigare påpekade så är det nog så att knöliga rep är besvärliga att hantera, vilket i sig kan vara en bidragande orsak till tråkiga följder.

Sen är det väl inte så att man undviker olyckor genom att först vänta och se om de händer ofta? Undvika olyckor kan man ju bara göra genom att hitta risker och åtgärda dem innan olyckor hinner inträffa.

Fast anledningen till ursprungsfrågan var nog snarast att det som gäller repet, hur man betraktar det och hur man försöker "logga" alla händelser det varit med om (vilket beskrivs i merparten av instruerande klätterlitteratur), det blir plöstligt väldigt svårt att tillämpa på ett gym med många besökare.

Då kan man ju antingen:
*låta bli att klättra
*strunta i alla gamla regler eftersom de blev så besvärliga
*försöka hitta metoder att kontrollera repen

Det är ju rimligen det tredje alternativet som är vettigt; och som tilläpas av gymen.

Frågan gällde då hur man gör, vilket har framkommit i några inlägg. Sen varierar det säkert rätt mycket mellan gymen, och man kan konstatera att repen accepteras med vissa skador. Man kan dessutom förstå att vissa gym "tillåter" att man leder på de ordinarie topprepen, och andra inte.

Jag är ingen vän av pärmar, men jag inser att det nog kunde vara bra om man på gymen dokumenterar detta kontrollarbete, vilket sannolikt sker åtminstone på vissa ställen.

En tänkbar modell vore kanske att SKF sammanställde normer för hur det hela ska gå till. Det kan nog var nyttigt ÄVEN om det mesta är sunt förnuft, och även om det sedan ändå krävs personligt ansvar i flera led, ända ned till klättrare och säkringsman.
 
Du kan ju inte jämföra en normerad utomhuskurs med en icke normerad inomhuskurs, eller hur? En normerad utomhuskurs är längre än en normerad inomhuskurs, bland annat för att det är rätt ovanligt att bygga standplatser och fira inomhus, vilket ingår i en utomhuskurs. Å andra sidan, ska man bara klättra utomhus behöver man inte känna till sånt som plastgrepp och deras placering, byggnormer för klätterväggar, osv. Skilj äpplen och päron, för det finns säkert någon som håller en kurs på två timmar utomhus också, men det är inte såna kurser vi ska jämföra med, eller hur? Vad kursen kostar är ännu mer irrelevant.

Dessutom ska man inte jämföra en topprepskurs med en utomhuskurs, ifall man ska prata om farar när man leder inne. Den som inte gått någon form av ledkurs alls (ute eller inne), eller tillgodogjort sig motsvarande information på annat sätt, bör inte leda eller säkra någon som leder, vare sig ute eller inne. Det är då saker och ting blir farliga.
 
lilla_my; sa:
Du kan ju inte jämföra en normerad utomhuskurs med en icke normerad inomhuskurs, eller hur?

Då tycker jag du ska sluta med det.

Jag kommenterade den kurs som var på 2 timmar och kostade 300 spänn, inte i direkt negativa ordalag utan bara genom att nämna den samt (som jag skrev) "riktiga" kurser.

Med "riktiga" påtalade jag senare att jag avsåg SKF-normerade kurser, som ju brukar vara längre. Men du opponerade dig mot att topprepskursen, som jag tydligen inte kommenterat positivt nog, och både är bra och normerad...

Du hade ju kunnat börja med att särskilja normerade och andra topprepskurser, om du ville fokusera på detta. Istället angrep du mitt särskiljande... Fast detta är väl som sagt ett sidospår.

Så återigen; jag har förstås inget emot NÅGON av kurserna. Jag kan föreställa mig att en tvåtimmarskurs är oerhört nyttig, och att en 4-timmarskurs är ännu nyttigare.
Jag tror dessutom att en tvådagars grundkurs, där foukus inte ligger på standplatser osv på samma sätt som i fortsättningskurer, har förutsättningar att ge ännu mer. Av två anledningar, dels är kurstiden är längre - vilket är bra för perception och minne, dels för att det övriga man går igenom förhoppningsvis ger en bred och intiutiv bild av säkerhetstänkandet.
Att rekommendera nån som ska gå på gym och prova på klättring, att först gå en klippkurs är emellertid självklart långsökt. Jag antar utifrån ditt inlägg att du själv bara håller normerade kurser.

Detta ändrar dock inte på min åsikt att det är onödigt att ha rep kvar där manteln rört sig flera decimeter. Detta för att det ofrånkomligen innbär en ökad risk, och för att repet antagligen ändå inte har så långt kvar av sin livslängd i det läget. Repet blir ju som tidigare sagts för svårhanterligt - ganska snart efter detta.
Min tråd var nog snarare tänkt att vara repteknisk, snarare än en rescension av klätterkurser. Tråden var desstuom snarare skriven ur den nyfiknes perspektiv, än ur den kritiskes.


(En klättrare som både är nyfiken och kritisk är dock rimligen en säkrare klättrare.)
 

Liknande trådar