Hur vet man i vilken kondition repet är på gymet?

Inte minst apropå den säkerhetsdiskussion som pågår på tråden om säkring med åtta, har jag slagits av tanken att man träffar på rep ibland på klättergymen, som som är ganska trista. De kan var lite knöliga eller kinkiga och ibland är manteln tom sista decimetrarna i änden.

Hur håller man reda på repens status på ett större gym? Beläggningen är ju hög och man har ingen möjlighet att ha koll på hur många "fall" som sker på varje rep.

Jag skulle aldrig köpa ett begagnat rep ens om skicket verkar vara perfekt. Men jag klättrar på gym, med rep som jag inte vet någnting om...
 
bra fråga, mycket bra. lite sjukt egentligen; många tar för givet att repen är ok när de kommer inomhus, så de kollar inte ens hur repet ser ut. och så sätter de av uppför väggarna med ett rep de inte skulle använt utomhus...

vid vår vägg för vi numera logg på hur gamla repen är (och på all annan säkerhetskritisk materiel). beroende på vilken led (nybörjar eller avancerad) så slits de ju lite olika snabbt, men vi har en hyfsad koll på hur länge repen håller på de olika lederna.

vi besiktigar alla grejerna (minst) en gång i månaden också, och då kikar vi nogrannt på t ex repen.

sen klättrar ju alla våra instruktörer mycket själva (såklart, det är ju därför man är där =), och ser vi då ett trist rep så tar vi bort det på en gång.

men, precis som du skrev, så är det ju svårt att hålla koll på allt som sker med repet. och det är ju svårt att veta hur många replängder repet varit med om.

hur gör ni på andra ställen?
 
Jag skulle aldrig ledklättra på gymmens gamla rep men det är ju inte heller meningen. Krafterna som förekommer vid ett fall på topprep är en bråkdel av de som förkommer vid ett fall vid ledklättring. Oftast brukar gymrepen bli ohanterliga långt innan de blir farliga. Att manteln töjer och glider är normalt men ifall kärnan ser dagsljuset kan det vara bra att kontakta personalen. Ifall du inte litar på gymmets rep kan du ju dessutom alltid hålla dig til ledklättring på eget rep ;)
 
linköpings klätterklubbs vägg. den drivs ideellt. väggar som drivs med lite vinst kanske har andra rutiner, eftersom de har anställda som sköter stället?
 
Förra vintern fanns en artikel i Bergsport om gamla rep. De gjorde bl a UIAA-fall på ett 10 år gammalt rep. Det fungerade utmärkt om jag inte minns fel.

Om ett rep används för toppsäkring på ett gym slits det ju ut på mindre än 10 år. Att det slits ut innebär väl dock att manteln blir så luddig att repet blir ohanterligt snarare än att repet förlorar sin hållfasthet?

Om repet utsätts för stora krafter (långa fall, hög fallfaktor) kan det förlora sin hållfasthet. Jag har dock aldrig sett ett klättergym konstruerat så att man får en fallfaktor högre än 1. Dessutom brukar det vara så tätt bultat att man inte riskerar några längre fall.
 
Mezzner; sa:
Hur håller man reda på repens status på ett större gym? Beläggningen är ju hög och man har ingen möjlighet att ha koll på hur många "fall" som sker på varje rep.

Jag skulle aldrig köpa ett begagnat rep ens om skicket verkar vara perfekt. Men jag klättrar på gym, med rep som jag inte vet någnting om...

Det är inga problem att hålla reda på repens "status" på ett större gym. Regelbundna kontroller ser till att repen är säkra att klättra med. Att hålla koll på hur många fall varje rep tar ser jag inte poängen med, om man ser till topprepsklättringen. Belastningen är då så liten.
Givetvis bör man kontrollera repen själv i möjligaste mån. Detta är väldigt lätt gjort. Innan jag klättrar på ett ledrep så drar jag alltid igenom repet och känner efter konstigheter och missformningar. Detta är snabbt gjort och trasslar dessutom ut repet för säkringspersonen.
 
Om repet är dåligt...

Om repet är så dåligt att du skulle vilja se det utbytt, dra ner det och lämna in det i kassan (eller receptionen eller liknande). Det ska nog mycket till innan de ansvariga bär tillbaka och sätter upp ett dåligt rep.

Men det är klart, detta kan man bara göra om repet är mycket dåligt, om alla börjar leka polis och dra ner rep som bara är lite tomma i änden så förlorar det sin effekt. Ta altså bara ner riktigt risiga rep.

P.S. Varför kör gymmen med BEAL? Dom lossnar ju alltid mellan mantel & kärna. Edelrid är ju lika billigt. D.S.
 
Jo, man vill ju inte framstå som en polis som dessutom oroar sig i onödan. Jag påpekade en gång i kassan att manteln var tom ca 35 cm. (Vi hade ju noterat detta och knöt in oss längre in på repet, men oroade oss för att nån annan skulle råka missa detta.)
Jag fick då bara tipset att knyta längre in.

Kanske är det jag som är sjåpig? Läser man Calleberg eller reptillverkarnas anvisningar så blir man ju VÄLDIGT försiktig.
Reptillverkarna ser ju förstås till framtida merförsäljning samt att de vill begränsa sitt ansvar på alla sätt de kan, så det är ju svårt att sätta rätt nivå på sina krav på repets kondition.
 
Ett sätt...

...som är ganska vanligt vad jag förstår, är att ledklättring endast får ske med egna rep. Därmed är gymets samtliga rep endast till för topprep och kvalitetsnivån går att upprätthålla med några regelbundna kontroller/genomkänningar av repen.
 
Antagligen är det så att belastningarna även vid ett ogynnsamt fall med topprep är avsevärt lägre än vid förstemansfall.
Problemet är (antagligen överskattat) att man trots allt ibland faller med ett visst slack även vid topprep och det måste vara oerhört svårt att avgöra om ett rep håller för t ex 5 000 N, men inte för 20 000 N.

Jag klättrar glatt vidare, men var nyfiken på hur klätterväggsinnehavare kollar repen. Jag vet inte hur representativa svaren är eftersom ingen (utom Tovetjarn) talat om vem han representerar.
Men det verkar som om det är okulärbesiktning som gäller.
 
Ett officiellt svar

I luleå, på studentidrottens (StiL's) klättervägg i porsöhallen bytte vi repen varje år för att vara på den säkra sidan då dessa användes både till ledklättring och topprep minst 4 dagar i veckan. (Jag var klätteransvarig där i fjol)

I år är jag engagerad i styrelsen för Visby klätterklubb, vi är relativt nystartade och inget är bestämt ännu men jag kommer föreslå att vi byter repen när det behövs eller minst var annat år då repen endast används till topprep 3 dagar i veckan.

På mindre klätterväggar så kostar det ju inte så mycket att byta ofta, jag förstår om t.ex. klätterverket har andra rutiner där det klättras dagligen i mycket större utsträckning.

Det ger ju ett bra intryck till nybörjare om repen inte är allt för slitna...
problemet med mantelglidning borde man kunna lösa med helvävda rep.

Nu vet ni hur det funkar på två klätterväggar iaf.

/Pott
 

Liknande trådar