Hm...
Jag har försökt fråga runt på Utsidan vilken rygga jag ska ha, men inte fått några vettiga svar. Slutade med en Klättermusen Mjölner, och nu säger du att den är för tung och stor! Jag kan visserligen ångra mig fortfarande (14 dagars returrätt enligt lagen), men jag vill nog gärna ha denna ryggan ändå.
Hurdå för tung? 2½ kilo är väl ändå inte särskilt mycket för en ryggsäck idag? De flesta verkar ju väga långt över 3 kilo. Jag beställde en 80 liter för att jag inte vet om jag någon gång i livet vill göra någon längre tur / vintertur och i sånt fall skulle ha nytta av en lite större ryggsäck. Skiljer ju bara 200 kr i pris, och typ 100g i vikt.
RÄTT BRA FÖR EN SÅ STOR SÄCK. DU BORDE DOCK KUNNA HITTA NÅGOT SOM VÄGER KILOT MINDRE UTAN ATT BEHÖVA BLI EXTREM. MEN KÖR DU PÅ DEN.
Bra tips med att använda regnkläderna som sittunderlag. Det blir inte kallt om rumpan då?
DÅ ADDERAR MAN REGNJACKAN OCKSÅ
Fleecebyxorna kan jag nog lämna hemma ja.
Fleecetröjan är väl beprövad. Om jag ska ha en ylletröja måste jag gå och köpa en ny... Hade tänkt slippa fler utgifter nu.
NEJ, JAG MENADE ATT DU ANVÄNDER YLLEUNDERTRÖJAN PLUS SKJORTA OCH VINDBLUS NÄR DU GÅR OCH ANSTRÄNGER DIG. BLIR DETTA MOT FÖRMODAN FÖR KALLT SÅ KAN DU ADDERA SKALJACKAN. NÄR DU RASTAR TAR DU PÅ DUNJACKAN. FLEECE INNEHÅLLER VÄLDIGT LITE LUFT (VILKET MÄRKS PÅ ATT DE ÄR SVÅRKOMPRIMERBARA), ALLTSÅ DE ISOLERAR GANSKA DÅLIGT I FÖRHÅLLANDE TILL SIN VIKT. ENDA FÖRDELEN ÄR ATT DE TÅL VATTEN BRA, SÅ HÅLL DUNJACKAN TORR. BLIR DEN BLÖT HAR DU ALLTID SOVSÄCKEN.
Grönsåpan; Jag tycker visst att det kan vara trevligt med nånting att tvätta underkläder och strumpor i. I somras använde jag en olivtvål till samma syften, funkar bra och är miljövänligt till tusen, men det blir lätt lite kladd med tvålkoppen i packningen.
JO, JAG VET AV EGEN ERFARENHET ATT DET ÄR SVÅRT ATT SLITA SIG FRÅN DAGLIG ANVÄNDNING AV TVÄTTMEDEL, SHAMPOO, TVÅL ETC. MEN PRAKTISKT TAGET ALL SMUTS DU LÄR STÖTA PÅ ÄR VATTENLÖSLIG. DET SOM INTE ÄR DET, I KOKKÄRLEN T EX, LÖSES OCH DESINFICERAS VID NÄSTA KOK. DETTA GÄLLER ÄVEN TANDBORSTNING. MEN SÅDANA HÄR SAKER HAR ATT GÖRA MED VARS OCH ENS KOMFORTZON. KÖR DET DU ÄR VAN MED, MEN TÄNK PÅ ATT DET FAKTISKT GÅTT BRA ÄNDÅ. OCH ÄNNU MILJÖVÄNLIGARE ÄN MILJÖVÄNLIGA PRODUKTER ÄR JU NOLLKONSUMTION
Ska jag inte ta med tandkräm heller? Nä nu tycker jag vi börjar gå lite onödigt långt här... Visst, i torpet behöver man inte använda flourtandkräm för att det finns flour i vattnet, men man vill ju ändå ha nåt fräscht att borsta med även där! Kan inte tänka mig att det skulle vara annorlunda till fjälls.
Solstift; Jag är solkänslig. OK
Myggstift; Myggen älskar mig. OK.
Andningsmask; Ja jag kan hjärt- lungräddning KÄNNS ÄNDÅ SOM OVERKILL TYCKER JAG. JAG VET INTE ENS VAD DET ÄR. DET TYCKS MIG ATT SANNOLIKHETEN FÖR ATT DEN SKULLE BEHÖVAS ÄR GANSKA LÅG. ÄR DEN VERKLIGEN VÄRD SIN VIKT?