Hur valjer ni taltplats?

Om ni nagongang bara slar upp ett talt for natten (bushcamping, fricamping, vilscamping etc - kart barn...), vad brukar ni tanka pa da?

Vindskyddat?
Vart solen kommer ga ner resp upp?
Gropar? (vid regn)

Mera? Dela med er hur ni tanker nar ni letar efter taltplats for natten!

mvh Lars
http://www.lostcyclist.com/

Det jag brukar kolla in på en tältplats är följande utan inbördes rangordning:
* att det är så jämnt och plant underlag som möjligt.
* att det är en vacker plats.
* att det finns tillgång till vatten.
* att platsen är öppen så att vinden kan ventilera tältet ordentligt.(vid normalt väder vill säga).
Vid hårt väder söker jag en vindskyddad plats.
* att platsen inte samlar vatten vid kraftigt regnande, dvs. undviker gropar och svackor.

God tur!

avslutad210712

Gäst
Tillgång till vatten
Jämnt och plant underlag
Lä om det blåser
Om möjligt så att jag får morgonsol
Att platsen inte samlar vatten vid kraftigt regnande, dvs. undviker gropar och svackor

Utöver det som redan har sagts, så vill jag gärna tälta avsides om jag t.ex. är och cyklar. På något sätt känns det som om risken för att man ska få ovälkommet besök är större utmed vägarna. I fjäll och skog bryr jag mig inte om sådant, där kan man tvärtom välja en plats som är väl synlig.

Vid tältning på vintertid vill man gärna ha så mycket ljus som möjligt, så gärna morgonljus. Lä brukar vara bra, så det är lite en avvägning till hur öppet man vill tälta.

Mvh /Joel

I skogen, Undan, Plant, gren, sten och kottefritt
2 dm över omgivningen
Morgonsol
Vatten

Dvs jag brukar få provligga 3-5 ställen och plocka hårda objekt innan jag slår bivac

Väljer man undan så är man ngt 100 tal m från stig och väg och vatten samt höjdlinjer brukar kartan berätta.

Bland bergen brukar det bli plant, högre än omgivningen och -1/3 upp över heden, helst morgonsol. Halvnära någon bäckfåra.

Som ovan, men om det verkar hyfsat lätt att få ned tältpinnarna så är det ett plus.

Det är också värt att ta en extra koll efter myrorornas stigar och bon...

Och inte i direkt anslutning til sjö eller större vattendrag, då detta kan leda till en fuktig och kall morgonupplevelse.

Japp. Jag tror det är viktigt att inte bli alltför mycket tältplatsnazi.. Då får man nog aldrig upp tältet. Men att kompromissa utifrån situation och vad som är viktigast där och då.

Väljer ungefär som övriga:
-Tillräckligt jämnt
-Vatten
-Ved!
-Skyddat om det ser ut att behövas
-Inte samlar vatten vid regn
-Gärna lite avsides

Är inte så jättenoga med tältplatsen och väljer hellre en lite sämre tältplats med en fantastisk utsikt än att det måste vara tokjämnt m.m.

/Erik
http://www.greenandfree.se

Tack!

Ja, det dar med myrstigar kollar jag efter ibland, och aven efter getskit vid taltning i vissa lander. Getskit och man vet att man far besok av en herde framat 05:00 :)

Men ibland kan jag sta och titta pa tva tillsynes helt lika taltplatser med, lat oss saga, 10 meter imellan sig. Trots detta sa brukar jag fa en kansla av att en av dem ar betydligt battre. Kan inte satta fingret pa vad det egentligen ar for fel pa den plats som jag ignorerar.. Onda andar, kanske? Haha

Tack!
Men ibland kan jag sta och titta pa tva tillsynes helt lika taltplatser med, lat oss saga, 10 meter imellan sig. Trots detta sa brukar jag fa en kansla av att en av dem ar betydligt battre. Kan inte satta fingret pa vad det egentligen ar for fel pa den plats som jag ignorerar.. Onda andar, kanske? Haha

Säkert något sådant =)

Men slutligen brukar jag ta den tältplats jag gillar mest även om det finns objektiva fördelar med en annan. Det är t.ex. väldigt romantiskt att tälta på en sandstrand i solnedgången, även om hela tältet kommer att vara fullt med sand dagen efter.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg