Re: Undvik pendlig i packningen
thureb; sa:
marmotta; sa:
Ja, det är ryggen. Jag gymnastiserar den dagligen i fem moment, och på en tur kanske varannan timme.
En full vattenflaska som hänger i en metallögla
på axelremmen känns inte tillnärmelsevis så mycket
som på ryggen, t ex.
Jag håller inte med helt där eller så tolkar jag dig inte riktigt.
Vikt som pendlar fram och tillbaka med varje steg, skid eller stakrörelse eller varje skridskoskär är oerhört jobbigt för ryggen och i synnerhet nacken.
Det värsta för mig är en tung eller för den delen ganska lätt kikare eller kamera hängande i nackrem som pendlar för varje steg. Jag tar mycket hellre mer vikt i ryggan nära ryggen och en stabil rygga än vikt som flyttar sig för varje steg.
Även stabiliteten i själva ryggsäcken är viktig. En tyngre säck kan vara mer lättburen än en lätt och fladdrig som sitter illa.
Säcken skall vidare vara anpassad för aktiviteten t ex högre tyngdpunkt vid vandring än vid skidåkning.
Thure
Jag talar uteslutande av erfarenhet, bland annat från ett tillfälle i Bergamaskalperna när
flaskan gick sönder och någon vänlig själ
skänte en som bara gick att bära i säcken.
En full vattenflaska rör sig inte heller så mycket
under vandring. Och jag vill heller aldrig
ställa ifrån mig säcken för att dricka.
Att ha saker
om halsen kan onekligen vara hämmande, speciellt
i situationer där man måste titta mot marken.
Kikare är bannlyst, jag har dessutom sådana synfel
och är så darrhänt att jag inte kan begagna någon.
Vad ska man med den till, förresten? Det vackra
är vackert HÄR.
Kameran, som sagt, sitter i bältet.
Min säck sitter nog så bra den kan - mycket bättre
än t ex min gamla Sho-Sho. Det är nån rem här och nån rem där och något spänne som ska dras åt lite,
tänker knappt på saken.
Än mindre grubblar jag över hög och låg tyngdpunkt.
Om det spelar roll när innehållet väger högst
14 kg
vet jag inte, men jag har ett packningssystem
som tillåter mig att samla grejerna i ungefär tre enheter och vräka ned - allt utom tältet medan jag är
kvar där. Maten brukar vara överst och sovsäcken underst, tror jag. Men jag vill grubbla och
planera så lite det nånsin går, annars är
det ingen semester.