Hur väger ni vikten?

Re: Re: 100 gram plast kanske inte känns, men 100 gram grädde känns!

-Patric-; sa:
Jag väger oxå ALLA utrustningsdetaljer, verkligen allt annars så blirre ju inte rätt.. Jag har en köksvåg från IKEA som klarar 4kg med bra nogranhet, väger det mer än 4kg så får det bli hemma..

Hej Patric.

Jag har också en våg från Ikea som väger upp till 4 Kg men den är inte linjär. Väger någrlunda rätt i intervallet 3-4 kg men stämmer sämre på 0-1 Kg.

Vi har en gammal klassisk hushållsvåg med balansvikter som väger upp till 10 Kg den är betydligt noggrannare.

Men bästa vågen jag utnyttjar för friluftsbruk finns på postens stand in Ica. Bara att väga medans personalen inte behöver vågen.

Riktigt bra vågar är rätt dyra och inte något för amatörer.

Givetvis skall man väga allt från skor till plånbok nyckelknippa etc. En kamrat sparade många hundra gram genom att lägga pengarna i en plastpåse och slopa kartfodralet.

Cykelturistande engelsmän har myntat begräppet Credit Card Touring. Vad behöver du egentligen mer än kreditkort kamera och ID-kort när du rör dig i civiliserade trakter?

Thure
 
Apropå vågar och viktnörderi - är det nån som har ett tips på en bra fickvåg? En våg man kan ha med sig när man är ute och prylspanar?

Den ska klara mellan 5 gram och 3 kg, ungefär.
Vad har man när man fiskar?

"Den här skjkortan sitter bra, undrar vad den väger? Aha - 213 gram! Det funkar!"

Ungefär som när man har en ficktumstock med sig på möbelmässan...
 
Re: Re: Re: 100 gram plast kanske inte känns, men 100 gram grädde känns!

thureb; sa:
Men bästa vågen jag utnyttjar för friluftsbruk finns på postens stand in Ica. Bara att väga medans personalen inte behöver vågen.
Thure

Menar du att du tar med dej dina friluftsprylar ner till ICA-affären och står där och väger dem?
Vad säger personalen om det?
 
Nordesjö; sa:
Apropå vågar och viktnörderi - är det nån som har ett tips på en bra fickvåg? En våg man kan ha med sig när man är ute och prylspanar?

Den ska klara mellan 5 gram och 3 kg, ungefär.
Vad har man när man fiskar?

"Den här skjkortan sitter bra, undrar vad den väger? Aha - 213 gram! Det funkar!"

Ungefär som när man har en ficktumstock med sig på möbelmässan...

Det finns bra och hyffsat billiga fjädervågar som väger någolunda exakt och inte tar så stor plats i fickan. Men vet inte om de klarar upp till 3 kg.
[Ändrat av strand 2005-03-07 kl 15:25]
 
strand; sa:
Det finns bra och hyffsat billiga fjädervågar som väger någolunda exakt och inte tar så stor plats i fickan. Men vet inte om de klarar upp till 3 kg.

3 kg kanske var lite önskedröm... Klarar den 500 gram så kanske det räcker. Går vågen i botten (eller tvärtom, som kanske fjädervågar gör) så vill man ju ändå inte ha prylen man väger.
Men var hittar jag en bra fjädervåg? Är det fiskesportaffärer och Clas i Insjön som gäller?
 
Nordesjö; sa:
3 kg kanske var lite önskedröm... Klarar den 500 gram så kanske det räcker. Går vågen i botten (eller tvärtom, som kanske fjädervågar gör) så vill man ju ändå inte ha prylen man väger.
Men var hittar jag en bra fjädervåg? Är det fiskesportaffärer och Clas i Insjön som gäller?

Du hittar säkert hos Clas, men frågan är om de är tillräkligt känsliga. Köper du en där eller på liknande ställe så se till att det är en sådan där fjädern befinner sig i ett metallrör. Hade nog annars satsat på en lite bättre som säljs av firmor med inriktning på tekniska mätinstrument. Men det är väl en kostnadsfråga.
 
strand; sa:
Nordesjö; sa:
3 kg kanske var lite önskedröm... Klarar den 500 gram så kanske det räcker. Går vågen i botten (eller tvärtom, som kanske fjädervågar gör) så vill man ju ändå inte ha prylen man väger.
Men var hittar jag en bra fjädervåg? Är det fiskesportaffärer och Clas i Insjön som gäller?

Du hittar säkert hos Clas, men frågan är om de är tillräkligt känsliga. Köper du en där eller på liknande ställe så se till att det är en sådan där fjädern befinner sig i ett metallrör. Hade nog annars satsat på en lite bättre som säljs av firmor med inriktning på tekniska mätinstrument. Men det är väl en kostnadsfråga.

Var får man tag på en sådan då? (Ger lite mer cred till fiskelögnerna om man håller ett kvalitetsinstrument i handen :)
 
På postvågen

Naturligtvis kan man väga saker på postvågen med förevändningen att man funderar på hur man skall skicka dem i paket eller brev och vad portot blir.

Thure
 
Sanningens ögonblick är när jag kliver på vågen, en
RIKTIG våg, med en sådan där vikt som man skjuter
utmed en skala,
med och utan packning. Att bara väga
ryggan på vågen, alltunder det man håller i den,
kan slå väldigt fel.

När jag förbereder packningen väger jag alla olika
enheter på en digitalvåg. Jag packar inte isär
saker som obevekligen hör ihop, t ex sjukvårdsartiklar
och reparatur är en enhet, hygienartiklar
en annan, osv. Min lista är därefter,
överskådlig.

Framförallt behöver jag vågen
till att väga upp matportionerna, flingor och mjölk
i en påse, spaghetti och någon sopp/färs/påse
i en annan, osv.

Att veta vad varje detalj
väger är rätt bra när jag sen ska stryka ned,
så jag vet var det är LÖNT att kapa.

För mig är det f ö vikten PÅ RYGGEN som gills,
eftersom det är den det handlar om.
 
Nordesjö; sa:
marmotta; sa:
För mig är det f ö vikten PÅ RYGGEN som gills,
eftersom det är den det handlar om.

Då är ett bra tips att vandra med resväskor - en i varje hand ;)

Bättre med ICA-kassar, mer UL...

Jag har för mig att jag hört/läst (kanske här på Utsidan) att det var några som setts fjällvandra Kungsleden med just plastkassar som bärhjälp...

Vad Peter menar är kanske att det på ryggen räknas eftersom det är den vikten man mer direkt känner av? (Och just i ditt fall Peter har det väl med ryggen i sig att göra också? För min del är det knäna :)) Jag ibland skänkt en tanke åt hur mycket man tjänar, sett till belastning, på att flytta saker från ryggsäcken till kroppen (t ex när man tar på sig några av sina förstärkningsplagg). Jag tycker nog att man upplever sig lättare då? (För att inte tala om när man flyttar lilla virren från flaskan till magen ;))
 
Nordesjö; sa:
marmotta; sa:
För mig är det f ö vikten PÅ RYGGEN som gills,
eftersom det är den det handlar om.

Då är ett bra tips att vandra med resväskor - en i varje hand ;)

GANSKA roligt - men allvarligt talat så är detta ett
skäl till att jag inte räknar kläder, stavar
(som jag ju int eprecis BÄR i händerna)
kamera (2 hg, i bälte). Däremot
räknar jag vattenflaskan och
kartfodralet som därtill brukar innehålla
ett par kartor utöver dagens. Det kan ju t ex bero
på att jag packar ned flaskan och fodralet om jag passerar genom mycket grov blockterräng.
Annars ska kartan ALLTID vara framme och flaskan
så att jag aldrig ens behöver stanna för att dricka.
 

Liknande trådar