Hur väger ni vikten?

När det diskuteras hur mycket olika packningar väger, vad är det som man menar?
Det kan ju vara ganska stor skillnad på att bära 15 kg i ryggan och att bära 15 kg på ryggen.
Kanske ingen viktig fråga men bara nåt jag satt och funderade på.
//Niklas
 
sunderlux; sa:
När det diskuteras hur mycket olika packningar väger, vad är det som man menar?
Det kan ju vara ganska stor skillnad på att bära 15 kg i ryggan och att bära 15 kg på ryggen.
Kanske ingen viktig fråga men bara nåt jag satt och funderade på.
//Niklas

Det enda raka måste vara att väga sig själv med och utan rygga och ta skillnaden, alternativt väga den packade ryggan för sig själv. Man ska inte krångla till det, som tälttillverkarna gjort med "brutto/nettovikt".

MvH
 

avslutad210712

Gäst
Har aldrig funderat på annat än att det är det jag bär totalt sett som är det intressanta när jag diskuterar vikten. Dvs inklusive ryggsäck, kameraväska och gud vet vad.
 
Detta föranleder nästa fråga: vad väger ni vikten med? En badrumsvåg är möjligen precis nog att uppskatta skillnanden, på ett hekto när, mellan presumtiv vandrare med rygga och presumtiv vandrare utan, men med vilken typ av våg väger ni den sönderborrade tandborsten?
 
tjonsson; sa:
Detta föranleder nästa fråga: vad väger ni vikten med? En badrumsvåg är möjligen precis nog att uppskatta skillnanden, på ett hekto när, mellan presumtiv vandrare med rygga och presumtiv vandrare utan, men med vilken typ av våg väger ni den sönderborrade tandborsten?

För mig har det aldrig varit aktuellt att väga gram eftersom dessa i alla fall inte är märkbara. Man känner skillnad på kilon i packningen, bär jag över ca 22-23 kg kg så brukar jag känna även halvkilon med min nuvarande rygga.

Men några gram hit eller dit, knappast.

Inte heller gäller många bäckar små för mig, jag har inte särskilt många "prylar" med mig utan det tyngsta brukar vara mat och bränsle. 20 hypotetiska "prylar" som väger 20 gram "för mycket" blir f ö 400 gr som enligt min erfarenhet alltså är på gränsen till vad man kan över huvudtaget kan känna.

Så för mina behov, dvs för att eventuellt eliminera hekton och kilon, räcker en badrumsvåg bra.

Mvh,

//J
 

avslutad210712

Gäst
tjonsson; sa:
Detta föranleder nästa fråga: vad väger ni vikten med? En badrumsvåg är möjligen precis nog att uppskatta skillnanden, på ett hekto när, mellan presumtiv vandrare med rygga och presumtiv vandrare utan, men med vilken typ av våg väger ni den sönderborrade tandborsten?

Kör med badrumsvågen. Får iställer bli en (av)vägning när jag köper nya grejor om jag skall köpa lättare (och ofta dyrare) eller om jag kan köpa lite tyngre. Sen brukar jag försöka handla en del grejor under vandringen om det finns fjällstugor så slipper jag bära med mig all mat från första dagen. Visst är det dyrare men att inte bära med sig alla Snickers från dag 1 utan istället vänta till dag 4 med de sista torde väl vara definitionen på UL-packning.
 
tjonsson; sa:
Detta föranleder nästa fråga: vad väger ni vikten med? En badrumsvåg är möjligen precis nog att uppskatta skillnanden, på ett hekto när, mellan presumtiv vandrare med rygga och presumtiv vandrare utan, men med vilken typ av våg väger ni den sönderborrade tandborsten?

Jag kör också med badrumsvågen. Det viktigaste steget i att packa lätt är ju inte vägningen och dess precision, utan att tänka på vad man packar ned överhuvud taget. Exempel: min mamma bär alltid för tungt eftersom hon tar med 2 extraplagg istället för 1, alla kastrullerna till Trangiat, 2 underställ etc.. För henne vore det (lätt)viktiga inte att ha UL-grejer, utan att lämna anoraken hemma om hon redan har fleecetröja och regnjacka. Och det behöver man inte någon känslig våg för att märka av. :)

Det är som sagt skillnad mellan att "packa lätt" och att "ha lätta saker". Packa lätt gör man genom att inte ha med för mycket saker. Även de lättaste sovsäckar blir ju tunga om man ska bära på 4 stycken. Som redan sagts i andra trådar så kan det bli jobbigt och inte minst kostsamt att skaffa nya, lättare grejer, men jag tror att för många är det bättre att helt enkelt ta med mindre "bra att ha"-grejer.

Men har man kommit dithän att man har lätta grejer och redan har slimmat packningen, så kanske det behövs en bra våg för att kapa de sista hektona. Men jag tycker att är man där så behöver man egentligen inte oroa sig för vikten.

MVH
 
100 gram plast kanske inte känns, men 100 gram grädde känns!

Jag väger enstaka prylar med en vanlig digital köksvåg.
I min packningsvikt väger jag allt = alla prylar som inte är en del av min kropp.

Vissa glömmer att de har fem kilo kläder, skor och utrustning på kroppen förutom packningen.

HR2394_01_webImage100.jpg


Jag har en "krokvåg" från Clas Ohlson också, som jag kan haka upp ryggan på för att få en ungefärlig vikt. Den tar vikter upp till 25 kg.

Visst kan man tycka att det är larvigt att tokväga småsaker, men jag ser det som att varje ihopsparat hekto är en extra deciliter grädde (eller nåt annat som förgyller måltider) jag kan ta med mig.

Och 100 gram grädde kan man definitivt känna :)

Sen handlar det ju så klart om kalenderbiteri. Vissa av oss gillar helt enkelt att pilla med smådetaljer.
[Ändrat av Nordesjö 2005-03-07 kl 09:52]
 
Re: 100 gram plast kanske inte känns, men 100 gram grädde känns!

Nordesjö; sa:
Sen handlar det ju så klart om kalenderbiteri. Vissa av oss gillar helt enkelt att pilla med smådetaljer.
[Ändrat av Nordesjö 2005-03-07 kl 09:52]

Jag väger också varenda liten pinal på köksvågen, just för att jag tycker det är så himmla roligt. För mej är det en viktig bit i planeringen, precis som att sitta hemma och lusläsa kartan innför vandringen.

/g
 
Re: 100 gram plast kanske inte känns, men 100 gram grädde känns!

Som vanligt har Martin helt rätt.. huh

Jag väger oxå ALLA utrustningsdetaljer, verkligen allt annars så blirre ju inte rätt.. Jag har en köksvåg från IKEA som klarar 4kg med bra nogranhet, väger det mer än 4kg så får det bli hemma..

Anledningen till att jag väger är att när man väl börjar så blir det en liten tävling med mig själv.. man vill ju hela tiden förbättra sitt resultat med att tjäna in lite till..

jag är inte fanatisk men det finns ingen anledning att bära mer än 14kg på en vecka utan att på något sätt försämra komfort eller livskvalitet, genom att bara tänka ett steg längre så har jag kapat 10kg rakt av.. Jag tar hellre med mig 2 flaskor Barolo är en massa kläder å skit jag ändå inte tänker använda.. Eller varför inte ta med fiskegrejerna utan att behöva pannbensmarscha..
 
Tillbaka till lättviktsdiskussionen

Ganska fascinerande att se hur allt verkar sluta i en diskussion om lättviktsgång...

Nåja, när jag väger mina prylar använder jag mig av en vanlig våg, dvs. toalettvåg eller vad man ska kalla det. För att minska min vikt ser jag helt enkelt till att tänka på vad som åker ner och vad som behövs för att grejorna sedan ska fungera. Behöver jag en extra plastpåse för att tändstickor eller något ska vara helt så tar jag med det. Blir det mycket går man igenom det igen. Över åren blir det allt bättre packning så man får väl se det som att erfarenheten om vad som är nödvändigt måste få växa fram.

Jag inser självklart att jag antagligen har en hel del att vinna på att väga i detalj men samtidigt så är det inte den delen som jag tycker är intressantast. Jag tenderar att studera kartor och drömma mig bort istället.

/Markus
 
Jag väger också ALLA mina grejer, har faktiskt gjort en lista i excel så det är bara att markera vad som åker i ryggan i en kolumn och vips så har man total vikten.

Mvh
Uffe
 

Liknande trådar