Hur väger ni er utrustning?

Jo, man är definitivt aldrig värst - och tyvärr är väl leder i viss mån en förbrukningsvara. OT-inlägget var inte för att vara dryg, även om det säkert framstod så, utan bara en reflektion över att det inte finns nåt som är mer rätt än annat. 11 kg, eller 44 kg, eller nån annan vikt kan ju vara optimal om det är den vikt som det man behöver ha med sig väger... Det är f ö mindre skillnad än man tror att bära säg 17 kg och 35. Men som klättrare så är det ofta så att när man inte klättrar så ägnar man sig inte åt vandring, utan åt att bära. Klättrande fotografer har det dock värre.

Skillnaden mellan 17 och 35 är för mig obefintlig, åtminstone på kontinenten. Jag bär ingetdera.

två vågar blev det...

Tack för mycket vettig input på praktiska sätt att väga prylar. Jag har införskaffat två olika vågar, en bagagevåg/fiskevåg samt hushållsvåg.
Bagagevågen klarar upp till 40kg och används för att väga hela packningen. Kommer även att tjänstegöra som fiskevåg då jag inte hade någon sådan. Vågen i sig väger 60g så det är det värt att ha med på tur. Eftersom vissa turer kommer bli med en halv kanot(Ally) och kanottillbehör så är det viktigt att få ner grundvikten så mycket som möjligt, och tyvärr kommer det behövas en våg som klarar mer än 20-25kg då kanoten ska med...

Hushållsvågen kommer användas till mindre prylar, som vissa säger i denna tråd, sunt förnuft säger väl det mesta, men för min del tycker jag det är svårt att känna om en pryl väger t ex 3hg eller 4,5hg, som exempel.
Många bäckar små....hoppas kunna banta grundpackningen till typ 12-15kg för ca en vecka med mat, då blir det inte alltför tungt med ca 12kg extra i kanotutrustning de gånger den ska med.

Tack för tips om vägning. det kommer att underlätta framtida packning. Jag kommer att komplettera vår hushålls och badrumsvåg med en bagagevåg, inte minst bra när man reser med lågprisflyg.
Jag vill också passa på att säga att lättvikt är nyckeln för att många barnfamiljer ska kunna komma ut och vandra. Förutom sin egen packning måste man ju även bära barnens. Det handlar alltså inte om hur stark man är utan om att ge möjlighet att ta med annat också, god mat - eller barn...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg