Hur väger ni er utrustning?

Digital köksvåg

funkar bra till mycket. Bytte nyligen från en som klarade 3 kg till en som klarar 5 vilket i och för sig inte har så stor betydelse för friluftsprylar men är bra i köket t ex när jag gör äppelmos.

Kajaker är svåra att väga med bagagevåg har jag upptäckt. Hur gör ni för att väga sådana prylar som cyklar och kajaker?

Thure

Jag har en digital fiskevåg med krok som jag hänger i taket. Perfekt till bagage, cyklar och annat. Den klarar 25 kg så det räcker ju till de flesta kajaker. Har för mig att det är en biltemavåg men hittar den inte där längre.
testbank1.jpg

OT: Ärligt talat, vad spelar det för roll om ryggsäcken väger 25 eller 30 kg? Det som väger är ju oftast maten och den vikten kommer bedömt variera över tiden. :)

OnT: Lättast, fel, Enklast är att använda sig av badrumsvågen (underförstått att du äger en sådan). Ställ dig full-kittad med ryggsäck och räkna bort din nakenvikt. Det är väl helheten som är intressant? Sen, med dina erfarenheter om vad du orkat tidigare, får du ett riktmärke om packningen är rimlig att bära med kroppen.

Saknar du badrumsvåg är en våg motsvarande denna bra: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Vaskor-och-tillbehor/Resa/Bagagevag/
Du får dock, gissningsvis, ingen uppgift på grammet...men det blir dyrt om du skall ha en sådan våg som tar vikt över 3-4 kg.

Du har fel i din argumentation. Man väger varje utrustningsdetalj för att veta var man kan göra skillnad för att veta var man skall optimera någonstans. Helheten säger bara om man misslyckades eller lyckades, inte varför.

Använder två vågar.
en som klarar 1000g med 0.1g nogrannhet, sedan en fiskevåg som klarar 25kg med 20g nogrannhet.

Fullt tillräckligt för mig, när allt är packat väger man hela säcken med fiskevågen, väger den 10kg så är 20g en diff på 0,2%.
Mer exakt behöver inte jag ialla fall.

"Planktricket" för att väga grejor som hushållsvågen klarar viktmässigt, men inte storleksmässigt, men som kan hängas:
Lägg hushållsvågen på en planka eller liknande, t ex mellan 2 stolsryggar.
Trä en galge med "byxhängar-pinne" uppochner över våg och planka.
Tarera.
Häng och väg!

Senast ändrad:
Du har fel i din argumentation. Man väger varje utrustningsdetalj för att veta var man kan göra skillnad för att veta var man skall optimera någonstans. Helheten säger bara om man misslyckades eller lyckades, inte varför.

nej det har jag inte.

väldigt OT men svar måste ges: med risk för att tråden spårar ur så berättar väl sunt förnuft mer än en våg i många anseende. upplever man att packningen är för tung, kan i alla fall jag, urskilja vad som gör den tung på 2 s. sen om prylen X väger 1427 g och man lyckas hitta en på 1270 g kan jag inte förstå vad man orkar lägga tid/pengar på.

som en tidigare skrev räcker det egentligen med armarna.
Hålla upp packningen med en arm utsträckt: lätt packning (motsv. dag)
Hålla upp packningen med båda armarna utsträckta: lagom packning (motsv. vecka)
Ej orka lyfta/knappt orka lyfta packningen: tung packning (motsv. mer än en vecka)

sen om det är roligt att optimera utrustningen map vikt kan det säkert vara för vissa. då passar säkert en köksvåg eller en bagagevåg (som jag lämnade i min första post till, vad har du själv tillfört?) bra. själv anser jag att den hela grejen med att packa lätt (just för det syftet) och göra avkall på andra saker inte har något självändamål.

OnT: har TS beslutat om våg ännu. vilken modell väger det åt? :)

Delar inte din uppfattning.
När som 3 för 3 lancerades här började snubbar av din sort med att deras ryggsäck minsann vägde närmare 5 kg tom.
Det är inte argumentation i ett dylikt påstående, det är ignorans,
I en sansad debatt väger man plus och minus, vänder och vrider.
Tror nog att vi är helt överens om att en 12 kg packning är vida lättare än en på 30 kg.
Det är inte bara tempot utan även intrycken från en tur som förändras med lättare packning.
Argumentet om att lätt är dyrare har oxså visat sig var just en myt.
Så vad är det du är så rädd för, för även om du följer tabulaturen så är det ju summan av de nödvändiga sakerna som gör helheten, eller stoppar du ner huvudet i jättesäckens mörker?
Kanske dax att erkänna att det finns fler synsätt än ditt.
Jodå jag har i långliga tider burit tung och volymöst, riktigt skönt att ha hittat en vida lättare melodi.
Man bör pröva innan man förkastar, det ingår i utvärderingsmodellen.

"Planktricket" för att väga grejor som hushållsvågen klarar viktmässigt, men inte storleksmässigt, men som kan hängas:
Lägg hushållsvågen på en planka eller liknande, t ex mellan 2 stolsryggar.
Trä en galge med "byxhängar-pinne" uppochner över våg och planka.
Tarera.
Häng och väg!

En annan metod som kräver lite mindre riggning är att ta en hink, men båda metoderna fungerar.

Mvh /Joel

Delar inte din uppfattning.
När som 3 för 3 lancerades här började snubbar av din sort med att deras ryggsäck minsann vägde närmare 5 kg tom.
I en sansad debatt väger man plus och minus, vänder och vrider.
Tror nog att vi är helt överens om att en 12 kg packning är vida lättare än en på 30 kg.
Det är inte bara tempot utan även intrycken från en tur som förändras med lättare packning.
Argumentet om att lätt är dyrare har oxså visat sig var just en myt.
Nu har jag inte vart med från tidens begynnelse så jag vet inte riktigt vad "3 för 3" innebär. Känner heller inte att jag är stolt över dövikten i ryggsäcken.
Jag håller mer än gärna med om att 12 kg inte är lika mycket som 30 kg... Men det viktigaste är väl att personen i fråga orkar bära sin packning. Packningens vikt är högst subjektiv. Det var det enda jag försökte få fram.
En tur med lätt packning jmf med tung packning går naturligtvis lättare :) Men man lastar ju efter behov, inte 10-dygnspackning på en dagstur... Även att packa tungt saknar självändamål. (annat än träning.... ;))

Motsatsen till Lättpackning är inte dumhet.

Kanske dax att erkänna att det finns fler synsätt än ditt.

sen om det är roligt att optimera utrustningen map vikt kan det säkert vara för vissa.
Kanske inte bästa meningsuppbyggnaden i mitt tidigare inlägg. Kanske därför du inte heller förstod att jag inte har något emot folk som verkligen går in för att packa lätt (jättebra då det kan hjälpa personer med handikapp/dåliga knän etc.). Även om jag själv inte har samma tankesätt.

Nu har jag inte vart med från tidens begynnelse så jag vet inte riktigt vad "3 för 3" innebär.

Det handlar om att få de tre stora viktdelarna bära, sova, skydda under tre kilo, dvs. ryggsäck, sovsäck/liggunderlag och tält/tarp.

Apropå vågfrågan, så använder jag en vanlig köksvåg som klarar upp till 3kg. Varför ska man då väga varje enskild del, och inte bara titta på slutresultatet som helhet? Jo, för att det handlar om ett tankesätt, att öka den egna medvetenhet kring detta med vikt. Jag är ingen UL-fanatiker, men jag märker hur lite koll vissa har på viktens betydelse.

Mvh /Joel

Det handlar om att få de tre stora viktdelarna bära, sova, skydda under tre kilo, dvs. ryggsäck, sovsäck/liggunderlag och tält/tarp.

Apropå vågfrågan, så använder jag en vanlig köksvåg som klarar upp till 3kg. Varför ska man då väga varje enskild del, och inte bara titta på slutresultatet som helhet? Jo, för att det handlar om ett tankesätt, att öka den egna medvetenhet kring detta med vikt. Jag är ingen UL-fanatiker, men jag märker hur lite koll vissa har på viktens betydelse.

Mvh /Joel

Ok, tack för förtydligandet. Och för att vidare förtydliga finns det många olika sätt att ha koll på vikten. Kroppens begränsningar är ett. Och rent subjektivt, enligt mina egna personliga, upplevda erfarenheter - det bästa.

Bära lätt kan göra av andra orsaker än ålder och fysiska begränsningar. Har man utrustning som måste med, klättring och filmning-fotografering, fiske etc. Det är inga veklingar som stapplar fram, även om du antyder det.
Totalvikten har för alla ett max, sen sjunker man ner i mossan. Det är inte njutbart. Alla som fick förmånen att göra plikten upplevde det att försöka gå över kaserngården med en säck intendenturmateriel som vägde lika mycket som en själv.
Du vet ju att ju lättare packning är ju snabbare, lättare och bekvämare går du.
Om vi inte hade tänkt lätt skulle det inte gå att flyga eller nyttja mobiltelefoner och tvapparater.
Filosofin hade i det mest ursprungliga, gå och titta på grönskan eller nederbörden, svårt att få fäste.
Industrin gjorde grejor för dem som slet hårt på den och ville ha den i 30 år minst, d v s olika försvarsmakter. När sen fritiden och suget efter fritidssaker ökade blev sidoprodukts matrial prövade friskt till vänster. Oftast mycket lättare än tidigare. Sen kom prylhysterin alla som både kunde och inte överdesignade pryttlar och pinaler. Vi hade ryggsäckar med 12 småfickor på utsidan. Nu har vi ryggsäckar med så mycket blixtlås att det inte går att bära tungt i dem. När man måste få med sig utombordaren till sjön bortom berget. Inget självändamål utan en funktion.
Bergsbestigarna har alltid kämpat att hinna i väderfönstret, snabbt och lätt vinner oftare. Rep och järnskrot väger.
Du har uppenbart börjat med en jättesäck och svär dig vid den, Mitt vänliga råd blir skaffa dig en lätt halvstor säck (ca 55l och vikt under kilot) och ta inte med dig mer än du verkligen har 2-3 nyttjandefördelar med, maten undantagen ;).
T o m du skulle nog kunna njuta oxså istället för att bära.
go tur

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg