Hur transporterar ni veden ?

Dt där är samam typ av argument som "Jag har kört bil i 40 år utan att använda bälte och aldrig råkat ut för en olycka".

Nja, det är väl knappast analogt. I trafiken har jag en massa medtrafikanter (och mottrafikanter), det har man inte när man eldar. Säg att jag kör helt själv i trafiken, och inte kör full, trött, för snabbt osv. Skulle jag behöva säkerhetsbälte då?

Det är just den där tryggheten man inte bör känna när man handskas med så farliga saker som eld i skogen. (Eldar hela natten på kalfjället tror jag inte det är många som gör.)

Precis, och hela defintitionen av en olycka är ju att det är något man inte väntade sig.

Om man väntar sig att gnistor kan flyga iväg och alltså har utgått från att det kan hända så kan gnistorna inte orsaka en olycka.

Om man däremot baserar sin säkerhet på att man aldrig tidigare sett gnistor flyga iväg så kommer en plötsligt ivägflygande gnista troligen att orsaka en olycka.

Det behövs ju bara att det plötsligt börjar blåsa lite extra eller från fel håll så kan små glödflagor flyga iväg från eldstaden och sätta eld på både det ena och det andra.

Med din inställning är jag förvånad över att du överhuvudtaget lämnar bostaden. Ingen har sagt något om det inte blir gnistor. Däremot hur stor risken att de faktiskt antänder något är. Mellan de personer här som faktiskt använder elden som en viktig del i sin friluftsupplevelse borde det finnas ganska mkt erfarenhet, och hittills har ingen rapporterat att gnistor faktiskt startat en brand.

Kan du inte bara ge dig nu? Din säkerhetsnoja är inte befogad.

Vi är alla olika

En del trivs med eld. En del blir oroliga av att det brinner.
Några går till skjutbanan för att träna mentalt och ha roligt. Andra kan inte tänka sig att hålla i ett vapen.
Vi är olika. Acceptera det. Svårare än så är det inte. Men matsmältningen är en förbränning inne i kroppen, kan alla leva med det utan att behöva släcka för gott?
//J

brukar knappt frakta veden alls, utan tar vad jag hittar på marken runtikring...
på vintern händer det att jag bär eller drar den i pulka en liten bit.

En del trivs med eld. En del blir oroliga av att det brinner.
Några går till skjutbanan för att träna mentalt och ha roligt. Andra kan inte tänka sig att hålla i ett vapen.
Vi är olika. Acceptera det. Svårare än så är det inte. Men matsmältningen är en förbränning inne i kroppen, kan alla leva med det utan att behöva släcka för gott?
//J

Jo, skillnaden ligger ju dock i att jag inte försöker påtvinga någon att gå till en skjutbana eller upplysa de skjutglada i hur farligt det är och att man inte borde skjuta på skjutbanor.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg