Hur transporterar ni veden ?

Ja men du vet ju att en eld används till så mycket mer än bara laga mat. Utöver mat; torka upp blöta kläder, värme, ljus, bara ställa på vattenkastrullen och kaffepannan, trivsel. Vilken är verkningsgraden på ett sprit/gasolkök om man tar hänsyn till även de faktorerna, jämfört med en eld?;-)

Raskesven
Eld är mysigt. Tyvärr, finns det en del oansvariga människor som eldar.
Spåren, i form av nedbrutna träd, avbarkade björkar m.m. är däremot en styggelse! För att inte tala om sotiga plåtrester och glas som får ligga kvar i den slocknade eldstaden till allmänt beskådande för efterkommande skogsflanörer.

Ja men du vet ju att en eld används till så mycket mer än bara laga mat. Utöver mat; torka upp blöta kläder, värme, ljus, bara ställa på vattenkastrullen och kaffepannan, trivsel. Vilken är verkningsgraden på ett sprit/gasolkök om man tar hänsyn till även de faktorerna, jämfört med en eld?;-)

Eld KAN användas till det ja. Men jag tillhör ju de som anser att om t.ex. kläderna blivit blöta så är det en "nödsituation" och nåt helt annat än vardagsmat.

För mig handlar det om vad jag gör mest. Torkar kläder med eld gör jag inte under en normal vandring, och trivselelda med ett sånt tält som jag har fungerar inget vidare. Ska jag ha ett tält som funkar att trivselelda med behöver jag ett tyngre tält, yxa och såg och dessutom blir det jobb med att fixa veden. För mig är det helt enkelt inte värt besväret.

Elden ger också en massa rök och röklukt som man nog till stor del får se som något negativt.

Om man nu inte vill riskera att något händer vid eldning, ska man inte elda alls.

Det handlar ju om att om en gnista flyger iväg medans man är vaken så ser man det och hinner släcka branden innan den sprider sig. Om en gnista flyger iväg medans man sover så märker man normalt inte det förränn det är rejält för sent.

Den sanningen behöver man inte ens ut i skogen för att bevisa, det är bara att titta på sängrökning.

Jämföra sängrökning med gnistor, jomantackar, ett helt klart vettigt steg. Har inte än upplevt att en gnista antänder någonting opreparerat, inte ens när jag försöker (testa med ett eldstål att försöka antända nåt som inte är preppat, eldstålets gnistor är betydligt varmare än vanliga). Tobak som brinner i en cigarett är också preparerat för att inte slockna. Testa att lägga en cigarr som brinner ner, den slocknar ganska raskt. En marlboro gör det inte.

Har aldrig haft eldvakt sen lumpen och aldrig vart med om att elden spridit sig. Kanske är jag duktig (eller dålig) eldare, men så svårt är det väl ändå inte? Vid stockeldar gäller det att ha markägarns tillstånd, samt att man är noga med att stensätta marken under elden.

Hur kul är friluftsliv om man inte kan kosta på sig att bli blöt? Mkt spontanitet?

Testa att sova i minusgrader med ett gaskök:

dsc00012.jpg

Att lukta litet skogsbrand ser jag somn positivt.

Stor hövding gör liten eld, sitter nära...

Ärligt talat så är det sällan jag kör natteld. Under barmarksperioden aldrig. Då är elden till för matlagning och kvällsmys. Den får sedan brinna ner och slockna. På vintern kan en insomningsbrasa vara mysig. Risken för brand är ju obefintlig. Dock handlar det inte om att hålla värmen under natten. Det får sovsäcken klara. Så till mina brasor räcker grenar och kvistar. Har väl i min ungdom kapat ner en och annan torraka, men tycker numera att det endast får ske i undantagsfall om ingen annan möjlighet finns.

AV

Instämmer med gro, och vill tillägga att ska man elda på sådana här sätt så ska man ha erfarenhet, annars kan det gå verkligen illa.
Allt i kring risktagande vid eldning, är ju bedömningar man gör från fall till fall.
Man kan inte skriva att en "den typen av sovsäck utav det materialet skall vara på 3.56 meters avstånd från en eld innehållande de o ch de rökgaserna, temperaturen, den vedsorten, det eldsättet och den utetemperaturen och den vindstyrkan, fuktighetskvotsprocent , bla bla bla, det blir bara svammel, erfarenhet gör vissa saker mycket säkrare att syssla med.
Förstår dem som tar det lugnt med eldning, känner man sig osäker o otrygg, ska man inte bara köra på.

Tilläggas kan att till och med mångårigt erfarna brandmän får ibland åka tillbaka till brandhärdar de inte släckt ordentligt, ändå är dom flera om att göra bedömningarna.
Så som sagt olyckor kan aldrig uteslutas, inte ens i trafiken....

Med skottkärra eller kälke fraktar jag ved annars brukar jag bära veden. Visst har eldvakten som uppgift att vakta elden så den inte sprider sig men även som uppgift att hålla liv i elden. Vilken uppgift som är viktigast beror på.

Nog fasen brukar jag våga lägga mig utan att släcka elden, de få gånger den brinner eller glöder fortfarande. Såklart gör man ju inte det om det är torrt i markerna eller liknande.

Dt där är samam typ av argument som "Jag har kört bil i 40 år utan att använda bälte och aldrig råkat ut för en olycka".

Jo det har du rätt i att det låter lite tokigt, men jag vet att om man beter sig på ett visst sätt i samband med eldning, så märker man efter många eldar att inget händer, så får man en viss trygghet i det man gör, och anser sig inte behöva öka säkerheten ännu mera, när eldningen funkar
utan problem väldigt lång tid.
Jag utgår ifrån att gro har lång och god erfarenhet av eldning, han beter sig tydligen på rätt sätt när han eldar eftersom det aldrig hänt något allvarligt.

Så är det ju inom andra områden, att beter man sig på rätt sätt, bergsklättring,bilkörning,störtlopp, eller vad det nu kan va så kan man ju faktiskt ha det argumentet, "att det aldrig hänt något."
Sedan finns det ju folk som inte kan av olika anledningar kan ta till sig ett säkert sätt att hantera eldning, som det ofta går illa för, och dom förstår inte varför det går bra för andra, men inte för dem...
Men man får aldrig slappna av, och tro att det "aldrig" kan hända en olycka.

Jo det har du rätt i att det låter lite tokigt, men jag vet att om man beter sig på ett visst sätt i samband med eldning, så märker man efter många eldar att inget händer, så får man en viss trygghet i det man gör, och anser sig inte behöva öka säkerheten ännu mera, när eldningen funkar utan problem väldigt lång tid.
Det är just den där tryggheten man inte bör känna när man handskas med så farliga saker som eld i skogen. (Eldar hela natten på kalfjället tror jag inte det är många som gör.)
Men man får aldrig slappna av, och tro att det "aldrig" kan hända en olycka.

Precis, och hela defintitionen av en olycka är ju att det är något man inte väntade sig.

Om man väntar sig att gnistor kan flyga iväg och alltså har utgått från att det kan hända så kan gnistorna inte orsaka en olycka.

Om man däremot baserar sin säkerhet på att man aldrig tidigare sett gnistor flyga iväg så kommer en plötsligt ivägflygande gnista troligen att orsaka en olycka.

Det behövs ju bara att det plötsligt börjar blåsa lite extra eller från fel håll så kan små glödflagor flyga iväg från eldstaden och sätta eld på både det ena och det andra.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg