Någon som har bra tips på hur man tränar upp ryggen på bästa sätt .
Detta är vad min PT har föreslagit och som jag följer.
1) Helikoptern. Ligg på mage med en kudde e.d. under bröstet. Fatta en lätt vikt, 1 kg räcker (min högra arm klarar inte mycket mer), och för den i en cirkerörelse runt, runt, med raka armar (så raka som möjligt, min vänstra arm har en sträckningsdefekt, den högra går inte att sträcka i främsta läget. Hanteln ska alltså föras från ena handen till den andra strax över rumpan och framför ansiktet.
Jag brukar köra 15 varv åt vardera hållet, rätt långsamt. Det är en rätt jobbig övning.
2) Diagonaler. Man stödjer sig med vänster knä och höger underarm (eller tvärtom) och för den fria armen framåt och det fria benet bakåt, i en långsam sparkrörelse. Lämpligt att då lyfta foten på stödjebenet.
Det krävs ett visst mått av koordination för att hålla balansen.
Man kan ha knäet på en Bosuboll (en kalottformad uppblåsbar historia) för att göra det lite svårare. Jag brukar göra 15 på vardera sidan.
3) Rodd. I den en variant jag kör har man ena knäet på lämpligt underlag (i mitt fall en psoaskudde, ställd på 40 cm), i handen på motsatt sida har man en vikt - jag kör med 12 kg, vilket är vad som får plats på hantelstången. Denna föres upp och ned, nära kroppen; man ska verkligen gå så lågt man kan, spänna magen och titta framåt. Och töja axeln i höjdläget. Jag kör kanske 3*15 på vardera sidan.
Det är min enda hantelövning.
4) Räckhäv. Brukar jag köra på en lekställning nära min bostad. Den är 105 cm hög. Fatta ribban med handflatorna framåt, fötterna en bit framför ställningen, och häv så att börstet snuddar vid ribban. Viktigt att få in en viss fram- och återrörelse i axelpartiet.
Jag har aldrig testat effekterna, men under det gångna året har jag fått en massa intressanta linjer och konturer på ryggen; en sjukgymnast andvände ordet "deffad". Jag tycker att min hållning förbättrats, viktigt när jag springer eller går med packning, och jag har haft väldigt lite ryggproblem sen jag började.
Chins och pullups är uteslutna för min del, jag har inte tillräcklig armstyrka. Knäböj förutsätter väl stång, vilket jag inte har. PT:n har iaf inte rekommenderat den övningen och den verkar rent ut tråkig.