Hur tömma torrdräkten på luft?

Det börjar närma sig plurrningsövning med skridskogänget och den här gången tänkte jag fega och använda torrdräkt. Torrdräkten skaffade jag för paddling sent i höstas och hann inte använda den så många gånger innan vattnet blev i fel form för paddling.

Hur gör jag för att tömma den på luft så effektivt som möjligt? Vid plurrningsövningen vill jag ju bland annat testa hur jag flyter med ryggsäcken och då helst inte flyta alltför mycket med torrdräkten.

enkelt

Öppna den nedre dragkedjan om du har en sådan sätt dig ner på huk stäng igen, ställ dig upp sätt in fingret inanför halsmudduen sätt dig på huk släpp fingret klart.

Men du kommer fortfarande att flyta väldigt lätt det kommer alltid finnas luft i dräkten och du flyter ju nästan utan.

Kanske

effektivast att ta ut luften när du ligger i vaken genom att öppna vid halsen. Vattnet borde då pressa bort luften.

Thure

Mikael

såg att du åkt i tisdags en längre tur med torrdräkt. Blir du för varm? Hur reglerar du isoleringen? Liten diskussion igång om detta på SSSKs hemsida.

Thure

Dra i halstätningen med fingret och ställ dig på huk, "krama" sedan dig själv så åker luften ut genom halstätningen...standardprocedur innan varje dyk (ja e CMAS**)

såg att du åkt i tisdags en längre tur med torrdräkt. Blir du för varm? Hur reglerar du isoleringen? Liten diskussion igång om detta på SSSKs hemsida.

Thure

Här i Finland har många skridskoåkare skaffat en sk. "fegisdräkt", dvs en tunn goretex-mellantorrdräkt av firman Ursuk.

http://www.ursuk.fi/en/paddling/products/product/34/mps-multi-purpose-suit/

Har ej själv provat, men dom som har, säger att man kan ha den på även på långa Grupp II -turer utan att svetta alltför mycket. Man har vanliga ytterkläder på torrdräkten.

Hur gör jag för att tömma den på luft så effektivt som möjligt? Vid plurrningsövningen vill jag ju bland annat testa hur jag flyter med ryggsäcken och då helst inte flyta alltför mycket med torrdräkten.

Varför vill du inte det?

Är inte vitsen med plurrningsövningen att testa hur du flyter med den utrustning du faktiskt tänker använda vid "skarp" åkning, istället för med utrustning du "borde" använda men inte kommer att använda?

Men om du tänker åka skridsko utan torrdräkt, då ska du givetvis också övningsplurra utan torrdräkt. Om du har på dig torrdräkten bara vid övningsplurrningen och för att du tycker det blir för kallt utan, då finns alternativet att varmplurra sommartid istället. Blöta gummiskivor på en brygga sommartid blir ungefär lika halt som is vintertid - själv kom jag inte upp på gummiplattan utan isdubbar.

Här i Finland har många skridskoåkare skaffat en sk. "fegisdräkt", dvs en tunn goretex-mellantorrdräkt av firman Ursuk.

http://www.ursuk.fi/en/paddling/products/product/34/mps-multi-purpose-suit/

Har ej själv provat, men dom som har, säger att man kan ha den på även på långa Grupp II -turer utan att svetta alltför mycket. Man har vanliga ytterkläder på torrdräkten.

Fast om man måste byta ytterkläderna efter ett plurr är det kanske bara ytterligare en onödig utrustningsdetalj?

Thure

Visst blir det lite svettigare än utan men hellre lite svett och varm än att riskera hypotermi och ännu en siffra i statistiken.

För mig är det självklart att inte beträda okänd is utan torrdräkt men alla är vi olika.

Bara att ha en "vanlig" gore-tex jacka ytterst blir ju snabbt varmt och svettigt... I min gore-tex torrdräkt som jag har för paddling kan jag ligga och paddla i "promenadtempo" och fortfarande vara torr. Ökar jag tempot blir det blött...

Med den intensitetsnivå man har på skridskor skulle det för mig vara ett olidligt våtvarmt omslag att åka i min torrdräkt. Att sen dessutom ha en windstopper över...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Isdubbar på axelrem Långfärdskridsko 3
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg