kulturskillnader
såg att du åkt i tisdags en längre tur med torrdräkt. Blir du för varm? Hur reglerar du isoleringen? Liten diskussion igång om detta på SSSKs hemsida.
Thure
Jag har inte haft påtagligt större problem med värme vid torrdräktsåkning än utan, det är inte så varmt som man skulle kunna tro, jag har aldrig reglerat isoleringen utom vid ett tillfälle det var på denna tisdagstur då hela gruppen stannade för att byta om, inte så konstigt med tanke på att det var 15 minus på morgonen men betydligt varmare senare i solen, denna tur som för mig varade i ca 10 timmar hade jag underställ en flisbyxa i polyester under torrdräktren samt en tröja i sportmaterial under dräkten utanpå hade jag en tunn byxa och ett mellanting av jacka och tröja av windstoppermodell som är vattenavisande, det var denna övertröja jag bytte mot en tunn vindjacka, men efter 2a matpausen bytte jag tillbaks igen för då tyckte jag det började bli kallt igen.
Jag kör ofta fort eller för många väldigt fort när jag kör själv i torrdräkten men upplever inget problem i det, tror att detta mest är en kulturell grej det kryllar ju av paddlare som tar i rejält när dem tränar som aldrig skulle tänka sig annat än torrdräkt vintertid.
Visst man bli svettigare och blötare.
Man behöver inte byta kläderna som är utanpå dräkten om man trillar i det gjorde iallfall inte jag jag körde bara vidare och fick snabbt upp värmen, fötterna är dock ett problem eftersom att det är mängden luft samt kläder under torrdräkten som bestämer hur varmt det känns ,,om man får bada så blir det lätt kallt om fötterna eftersom man inte har ng luft i pjäxorna eller strumpor på sig detta har jag löst genom att ha värmesulor i pjäxan från start,, bara att trycka på on knappen vid behov.
Väldigt många funderingar kring om detta ändå inte måste vara för varmt har jag fått av de som aldrig själva provat, har dock aldrg hört någon som provat säga att de tyckt det vara för varmt.
När jag togg med brosan första ggr ut i skärgårn sa jag ta på torrdräkten, han ifrågasatte inte utan vi bara körde han kommenterade aldrig klädseln heller, därför att han kände inte till kulturen, så han reflekterade inte äns över det. Det är det som är den avgörande skillnaden mellan skridsko kajak windsurfing mm inte hur mycket man svettas inom respektive sport, när jag promenerade längs kajen på dalarö före isen lagt sig kom Paul Rosenquist körandes i sin surfski i full fart jag tror nog att han svettades precis lika mycket som en skridskoåkare, men jag tror inte han funderade på att köra utan torrdräkt bara för det,
Mikael