Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season?

Att det skulle handla om snålhet är bara dumheter eller förutfattade meningar. Hyfs kan man ha utan att vara paragrafryttare. Om man vill vandra utan tält utanför säsong, betalar och sköter sig så är det inte några konstigheter med att använda stugorna. Den enda vettiga invändningen jag har läst här är att veden kan ta slut och DET är ett problem vid ett riktigt nödläge. Om man inte använder veden vid övernattning finns inga anledningar att inte sova där. Oavsett vad så handlar det nog väldigt sällan om snålhet. Det finns helt enkelt inget alternativ om man vill gå utan tält off season.

Jag tycker du talar mot dig själv och vill använda dina egna ord: "Det finns helt enkelt inget alternativ om man vill gå utan tält off season." Där är min tolkning det finns ingen möjlighet att gå utan tält då stugorna är stängda.

Hur många planerar att simma en runda med livbojar på skoj eller ro en tur i räddningsbåten för att fiska eller för annat nöjes skull?

/Patrik, skulle inte planera för att sova i nödutrymma

Oberoende av vad STF skriver på hemsidan, så används i praktiken säkerhetsrummet i många stugor ofta för planerade övernattningar. STF är också noga med att där ska finnas nödvändig, om än spartansk, utrustning för att klara övernattningar. Där ska också finnas tillgång till ved inkl såg och yxa. Så ser det ut när vi stugvärdar i september stänger stugorna inför vintern, men någon tillsyn finns inte, så hur det ser ut i januari finns ingen garanti för.
I säkerhetsrummet ska också finnas inbetalningskort och anvisningar för hur man sköter betalningen när man kommer hem. 150 kr är det facila priset för att övernatta i säkerhetsrummet.

Det rum som utgör säkerhetsrum är vanligen det rum som under säsong är hundrum, d v s det rum där hundar övernattar tillsammans med sina ägare. I flera stugor finns det då upp till 10 bäddar i säkerhetsrummet, medan det i andra stugor kan vara ett separat och mycket litet rum med endast en våningssäng (2 bäddar). I dessa fall alltså ett mycket begränsat utrymme. I anslutning till säkerhetsrummet finns i nästan alla stugor en hjälptelefon med vilken man kan komma i kontakt med polisen. Dock fungerar dessa med gammal teknik, och funktionen är tyvärr inte alltid att lita på.

Benämningarna är alltså säkerhetsrum och hjälptelefon, inte nödrum och nödtelefon, vilket måste betyda att man inte måste vara i nöd för att utnyttja dem. Vad gäller telefonen kan det i många fall vara en fördel att ringa polisen och be dem kontakta anhöriga att man är vid gott mod och har det bra, istället för att de anhöriga blir oroliga och larmar ut fjällräddningen.

/Thor, stugvärd (som vid flera tillfällen stängt stugor inför vintern)

Som stugvärd anser du alltså att det helt OK att planera sin tur utifrån att man ska bo i säkerhetsutrymmena...

Kan man då planera det ÄVEN om STF har sina avgiftsbelagda boenden öppna. Såklart. Är det även STFs officeilla ståndpunkt!!!!!

Som stugvärd anser du alltså att det helt OK att planera sin tur utifrån att man ska bo i säkerhetsutrymmena...

Kan man då planera det ÄVEN om STF har sina avgiftsbelagda boenden öppna. Såklart. Är det även STFs officeilla ståndpunkt!!!!!
Om STF lägger ut inbetalningskort i säkerhetsutrymmet så tyder det ju på att användningen är sanktionerad. (Dom tar väl knappast betalt om du verkligen är i nödsituation.) Det är kanske fel att då beskylla en enskild stugvärd för det ställningstagandet.

Jag håller nog med Thures mer pragmatiska hållning. Jag har några gånger övernattat i stugor och raststugor i september. Dåligt väder, mörkt, man har inte sett en människa sen turstarten. Jag har betalat in en slant i efterhand. 2009 så snackade jag med en stugvärd (som då var på väg hem) om att jag kommer passera åter om en vecka och fick ett okej. Slitage? Det som sliter är väder och vind. Om någon kommer som verkligen är i nöd så är det snarare en fördel att det finns folk på plats som är varma och utvilade. Använd sunt förnuft.

Mitt inlägg som zebulah lagt in ovan är flera år gammalt och enligt STFS hemsida är policyn nu en annan, se nedan.
Thor f d stugvärd (föll för ålders-/riskgruppsstrecket i samband med pandemin)

Säkerhetsrum alltid öppet
När fjällstugorna har stängt finns det ett öppet säkerhetsrum vid varje stuga (förutom i Abisko, Grövelsjön och Vakkotavare) som du kan använda om du hamnar i ett nödläge. Rummet är inte till för övernattning vid planerade turer utan endast vid nödläge. Om du planerar göra en fjälltur när vi har stängt måste du ha med dig tält, liggunderlag, sovsäck, friluftskök och mat för hela turen. Alla säkerhetsrum är mycket spartanska. Hjälptelefoner, som går direkt till räddningstjänst och polis finns i vissa utrymmen, men ej i alla.

Motvilligt accepterar jag STFs policyförändring.
Jag gillar att färdas på skidor i månadsskiftet april maj i Kebnekaise-Narvikområdet. Men får anpassa tiden så att jag kommer över till Norge när svenska stugorna stänger.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
niklaz OK att använda hjälptelefon i fjällen för annat än nöd, ändrad färdplan o.dyl.? Fjällvandring 26
lassep Hur använda kartimpregnering? Fjällvandring 7
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 3
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg