Hur stor ryggsäck behöver jag?

Underskatta inte volymen som frystorkat för en vecka tar upp, den är avsevärd! Rekommenderar att du tänker om där för att få ner volymen betydligt. Standard för mig är att vanlig mat ungefär tar 1/3 i volym av det frystorkade (havregryn, couscous, nudlar, röda linser etc).

Ja visst måste Matrix ha abnormt stora litrar? Jag har en 40 liters som sambon brukar bära ~10-11 kg i, hon väger bara 47-48 kg, och den är jättestor för att vara 40 liter.

Du behöver en kartong för klättermusenlitrar, och en kartong för haglöfslitrar osv...;).

...en mjölner 100L har i stort sett samma packvolym som en Matrix 60...

//J

Min Osprey Exos 58 räcker för en fjälltur på 10 dagar. Då bär jag cirka 15 kg på ryggen,
För kontintenalt bruk bär jag större matportioner; jag vet att jag kan klara 8 dagar - då är matportionerna större, och jag har gas för två veckor och kartor för tre. Jag fäster förstås
madrassen och tältduken på sidorna av säcken, eftersom tältet ska fram först.

Så det avgörande här är väl hur stora matportionerna är och hur pass skrymmande matförpacknngarna är. Mina fjällportioner är 700 gram torrmat, många vill nog ha större.

Jag föredrar att packa allt i vattentäta påsar inuti säcken. Ingen risk att nåt ramlar av eller blir skadat på utsidan plus att det bara känns bättre på något vis. Lyckades komma ner i 21,5 kg för en vecka senast, går väl att banta men det kändes ganska bra att bära, och hade då min 100 liters Fjällräven Kajka med luft i, hade enkelt klarat mig med min 75 liters Norröna men den var utlånad. Pga att Kajka inte höll ihop för jaktpackning på 32 kg så fick jag den reklamerad och har nu beställt en Norröna Recon så i den får jag i sambo, hund, 14" TV, ved, vapen osv. :)

Jag förespråkar inte tungpackning men tycker nog att det är skönt med en säck där allt verkligen ryms inuti.

Ja, vi har alla våra preferenser. Det finns säkert de som packar ned även vattenflaskan och eventuella stegjärn och isyxa, ett intressant geometriskt problem. Förmodligen skulle jag kunna packa ned tältduken, men det är ju bara opraktiskt (det är den enda detalj jag inte kan packa
när jag är kvar i tältet!)

och madrassen, ja en Ridgerest är inte det lättaste att knöla ned. Givetvis har många förmanat mig att tältet, som står i en ficka och omges av en rem teoretiskt, om jag snubblar våldsamt, och rullar utför en brant sluttning, kan hoppa ur fickan och trilla ur, men på de 100 dagar jag använt denna säck har det inte hänt. Som sagt, jag skrev fäster, inte (ex.vis) hänger.

21,5 kg låter extremt tungt och skrymmande för en veckotur. För mig vore det lagom till en fjälltur på 15-16 dagar, om jag nu inte var rädd om mina leder och senfästen och säkerheten på
utsatta passager.

På min senaste fjälltur hade jag mat för 7 dagar och 13 kg på ryggen. Exakt varför TS vill packa för en vecka förstår jag dock inte riktigt, om turen bara är två dagar - är det ofta så ihållande dåligt väder i de trakterna? Och varför flera ombyten kläder? En skrymmande detalj verkar annars vara sovsäcken, 1,3 kg, som jag antar är syntet. Det finns väl också ett och annat som jag finner onödigt, t ex har jag själv aldrig någon handduk, men den diskussionen hör säkert hemma i annat möte.

Jag är bara 40 och i hyfsat god form så 21,5 kg, 18,2 på slutet, är inte extremt för mig men med stigande ålder så blir det säkert mer fokus på vikt. Jag bar 3,2 kg tält och 1,5 kg systemkamera i en 3,2 kg:s ryggsäck och vi hade inte särskilt lätt mat, blev inte ens en frystorkad lunch om dagen. På den här turen som var ren vandring så hade jag varken fiskegrejer (spön, håv, vadare, vadarkängor, flugor m.m.) eller jaktprylar (vapen och ammo = 7 kg) heller och hundtillbehör för den delen. Då drar det fort iväg. Det där med saker i eller utanför säcken är nog ett mindset bara. Visst sitter säkert grejerna kvar men det känns prydligare med allt inuti och jag vill säkert ha allt kvar om jag ramlar i en jokk. Är sällan till någon fjällstation men vi avslutade i Salto i år och där sågs en del "julgranar" där man inte fått in allt inuti utan hade fått spänna och hänga saker runtom säcken. Då kör jag hellre på för stor säck som man får ha lite karaktär för att inte fylla i onödan.

Ursäkta urspårningen, TS behöver nog inte så särskilt stor säck för sin tripp. Kan tillägga att jag har humor också och kan inse att det blir lite väl tungt ibland. På årliga ripjakten när det knakar i säcken, min gamla reklamerade Kajka i alla fall, brukar vi skoja om "Blytungt.se för tungpackare" :)

Senast ändrad:
Ja visst måste Matrix ha abnormt stora litrar? Jag har en 40 liters som sambon brukar bära ~10-11 kg i, hon väger bara 47-48 kg, och den är jättestor för att vara 40 liter.

Ja, eller så har andra små...poängen är att bara för att det står liter på en säck så är det inte säkert att det är sant :)...

Jag äger t ex en norröna recon pack, gamla rörmodellen. Den rymmer enligt spec 125 L. Sen har jag också av olika skäl en para ranger från samma tillverkare. Enligt spec rymmer den 120L.

Nu är det emellertid så att den rymmer ungefär 75% av vad rammodellen tar i säck och ytterfack..så någon gång de senaste åren har norröna bytt metod för att mäta volymen i sina säckar.

Och som sagt klättermusen har skapat sitt eget metriska system tror jag..deras säckar är extremt små inuti ;)...

//J

Min kollega sa precis det att Recon rymmer mycket mer så därför slog jag till på Recon i fredags. Får den nog imorgon.

Nu är det emellertid så att den rymmer ungefär 75% av vad rammodellen tar i säck och ytterfack..så någon gång de senaste åren har norröna bytt metod för att mäta volymen i sina säckar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
medic val av stor ryggsäck Transportera 24
wima Hur stor ryggsäck? Transportera 8
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
monedula hur stor plats tar maten? (hjälp en nybörjare välja ryggsäck) Transportera 4
williek Hur stor ryggsäck? Transportera 13
plawsworth stor och billig ryggsäck Transportera 33
68678 Stor dry packliner för ryggsäck! Transportera 13
Markholm Ryggsäck med stor frontöppning, tips Transportera 2
Durandal Stor ryggsäck för vardagligt bruk? Transportera 9
hansthomas Stor ryggsäck till normalsmal person Transportera 12
braindead Liten ryggsäck för stor person Transportera 1
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
J_B Stor dagssäck Transportera 5
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
pewe Sovsäck för små vart får jag tag på en stor som inte Transportera 6
lisah Stor damryggsäck? Transportera 2
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg