Allt du själv räknar upp + ett effektivt vindskydd med bottenreflektor + en grytmysare.
Här ett exempel på bägge. Nog också, som skogsbaronen skriver, formen på kastrullen. Och en bredstrålande brännare, som det går att precisionsreglera lågan på.
Den stora besparingen för min egen del är nog ändå själva matsedeln. Allt tillagas med endast uppkok + eftersvällning i grytmysaren. Inget pastavatten som hälls bort. Mycket
som inte kräver kök överhuvudtaget, utan går att äta som det är eller efter återvattning i kallt vatten (hummus, torkad finmixad fetaost, nötter, rostade kikärter, energität musliblandning i stället för gröt på morgonen etc). Att före turen avgifta sig från sitt kaffe- eller (i mitt fall) teberoende spar väldigt mycket bränsle
En sådan fixar man lätt själv av förslagsvis billigt/avlagt skumplastunderlag och lite tejp. Glöm inte locket och lägg gärna alufolie i botten. Det sköna med grytmysaren är inte bara bränslebesparingen, utan att man kan njuta långsamt av sin fortfarande riktigt heta mat. Det blir dessutom ett perfekt och skrammelfritt packfodral för hela köks-kittet.
Jag är lite förvirrad kring detta med värmeväxlare. Googlat runt lite men inte hittat vad det innebär till matlagning.
I denna tråd finns en gammal grundlig utredning om den eventuella nyttan av värmeväxlare, som du kan nörda ner dig i
. Vi kom sammanfattningsvis fram till att den extra vikten inte väger upp bränslebesparingen förrän på mycket långa turer. Plus insikten om andra nackdelar med värmeväxlaren, inte minst den ökade risken för kolmonoxidutveckling.