Hur smala däck???

Storleken spelar roll

622 resp 630 märkningen anger diametern där kanttråden ska sitta. Det skiljer ca 25 mm i omkrets mellan dessa kanttrådar. Det skulle förvåna mig mycket om man kan tänja ut en ståltråd 25 mm för att kunna få på ett 622 däck på en 630 fälg!
Dimensionen 630 brukade kallas 27x"en-å-en-kvart" och var vanlig på "hurtbulle"cyklar på 70- tidigt 80-tal.
Om du funderar på nya 622 (700c) hjul till cykeln ifråga, kolla om bromsbackarna går att flytta ner 4 mm! (Om den har fälgbroms)

Bengt

Färdig!

Nu är den klar och har så varit i några dagar men först idag blev det tillfälle för min kamrat att provcykla. Han var mycket nöjd med vad jag gjort med cykeln efter vår lilla prov tur på ca 1,5 mil. Växlingen var lite problem till en början men det blev bättre allteftersom han fick in snittsen.

Däcken som jag satte på var ett par 25 mm breda 630 däck som jag fick tag på. Biltema hade inget utbud på de dimensioner jag letade efter. Däcken blev kanon bra!
Dessa kom att stå för största kostnaden på hojen med sina 80:- styck och 40:- styck för slang. Tillsammans med styrstam 20:-, clips 30:-, vattenflaska 12:-, flaskställ 10:-, styrtape 40:- så stannar prislappen på dryga 350:-. Lite mer än planerat men klart överkommligt.

Som sagt kompisen verkar mycket nöjd och jag tycks kunna se fram emot mer cykling med honom.

Tack ALLA för hjälp och åsikter om mitt lilla projekt.

/Andreas

Vi skulle starta en klubb...

Jag har själv byggt om min cresent 10vxl och cyklat på den i ett par år. Jag slet bort allt som hade med prylar och lackade om cykeln i röd färg (silver från början). Sedan renoverade jag växelsystemet och smörjade upp den ordentligt. Jag justerade växlarna och monterade dit bromsarna med nya vajrar. Bockestyre fanns det från början och det här med fotklipps hade jag inte fattat på den tiden...
Däcken var en annan dilemma, blev aldrig nöjd och jag tror att det var här i detta läget efter ett par års användande beslöt att ge upp cyklingen. Det fanns nya intressen som stod på kö.
Idag står den vid trappan och påminner mig ständigt om mina bravader med den. Och bravader blir det även idag fast med en sprillans ny hoj.
Så det vore coolt med en cresent 10vxl klubb???
PS: den är inte cykelbar idag på grund av att jag råkade släppa en fjäder i växelsystemet därbak och den är lögn i helv.... att spänna på plats igen.
Dan

hej

Är ute efter en crescent eller helst fram o bakfälgar som är raka.någon som har,,kan även tänka mig köpa hela cyklen..bra med reservdelar

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perosen smala stänkskärmar till 559/571 mm? Långcykling 5
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 19
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
den gubben går inte Däck för långfärd Långcykling 14
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
KLAGER Test av punkteringsfria däck Långcykling 16
tomas b Schwalbe Däck för 'till jobbet cykling' Långcykling 5
MagArne Nya lättare däck till hybriden Långcykling 15
Jansson_ Dubbla däck fram? Långcykling 29
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
josohl Punkteringsfria däck? Långcykling 8
Threeon Smalare däck snabbare cykel? Långcykling 20
Gohan Fråga om däck Långcykling 2
miffokarnevalen Undringar om däck resp fälgslitage Långcykling 7
MarkkuS Vilket nytt däck? Långcykling 2
jamo Pumpa däck med Presta ventil Långcykling 7
thureb Punkteringsfria däck? Långcykling 25
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
ngk 44-622 däck till Skeppshult Långcykling 10
Egel Rikta däck Långcykling 2
ebh Däck med Långcykling 0
Hedman Däck och sol Långcykling 9
Jolop Panraracer däck & SKS, mm Långcykling 8
nitsew Rätt däck? Långcykling 3
jd Däck för långcykling Långcykling 11

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg