Jag cyklar ibland till tåget (8-9 km enkel väg) när jag pendlar på en cykel som känns lite liten och jag funderar på att köpa ny, men är lite fundersam på vad jag behöver. Helt klart att jag behöver större cykel iaf och en som är dimensionerad för en lity tyngre cyklist också, men utöver det så vet jag inte så mycket. Jag räknar med att jag kanske cyklar 500km/år nu (men det är klart, att med rätt cykel kanske lite rusk inte avskräcker från att ta cykeln och då blir det ju längre sträcka och det kan bli mer än bara pendling).
Funderingar på växlar: vissa uppförsbackar känns lite motiga med nuvarande cykel så jag skulle kanske behöva lägre utväxlingar, men här kanske längre vevarmar skulle vara till nytta också? Mina funderingar går mellan navväxel och derailleur och vad jag förstått så behöver man lägga mer tid på att underhålla derailleur-växlar. Hur mycket underhåll man behöver lägga på respektive har jag inte helt klart för mig. Frågeställningarna är lite om man kan få till lägre utväxlingar på navväxlar än de jag har (förlåt, men jag har inte mätt utväxlingen på nuvarande, men det är femväxlad navväxel av något slag), med derailleur verkar man iaf kunna få till utväxlingar ner under 2m/varv utan problem.
En annan fundering är att jag nu har en "vanlig" cykel så det är inte så lätt att köra push-pull, men i den lilla omfattning man kan så verkar det ju vara effektivare än att bara trampa. Så såna där som man sätter i foten i så man kan dra genom halva varvet skulle nog vara en bra ide. Eller? Hur är det med säkerhet, jag menar det kan ju hända att man cyklar och ramlar och att då sitta fast i tramporna är kanske inte helt optimalt?
Hur skall man tänka när det gäller styre? Är bockstyre eller vanligt styre att föredra?
Vilka alternativ har man när det kommer till bromssystem? Det jag använt hittils är vanlig fotbroms och fälgbroms. Min erfarenhet av fälgbromsar är att de lätt tappar i effektivitet, men det kanske är jag som slarvat med underhållet där. Hur ofta bör man räkna med att behöva underhålla olika typer av bromsar? Och hur mycket kostar dessa underhåll?
Något annat jag bör tänka på som jag inte tänkt på?
Funderingar på växlar: vissa uppförsbackar känns lite motiga med nuvarande cykel så jag skulle kanske behöva lägre utväxlingar, men här kanske längre vevarmar skulle vara till nytta också? Mina funderingar går mellan navväxel och derailleur och vad jag förstått så behöver man lägga mer tid på att underhålla derailleur-växlar. Hur mycket underhåll man behöver lägga på respektive har jag inte helt klart för mig. Frågeställningarna är lite om man kan få till lägre utväxlingar på navväxlar än de jag har (förlåt, men jag har inte mätt utväxlingen på nuvarande, men det är femväxlad navväxel av något slag), med derailleur verkar man iaf kunna få till utväxlingar ner under 2m/varv utan problem.
En annan fundering är att jag nu har en "vanlig" cykel så det är inte så lätt att köra push-pull, men i den lilla omfattning man kan så verkar det ju vara effektivare än att bara trampa. Så såna där som man sätter i foten i så man kan dra genom halva varvet skulle nog vara en bra ide. Eller? Hur är det med säkerhet, jag menar det kan ju hända att man cyklar och ramlar och att då sitta fast i tramporna är kanske inte helt optimalt?
Hur skall man tänka när det gäller styre? Är bockstyre eller vanligt styre att föredra?
Vilka alternativ har man när det kommer till bromssystem? Det jag använt hittils är vanlig fotbroms och fälgbroms. Min erfarenhet av fälgbromsar är att de lätt tappar i effektivitet, men det kanske är jag som slarvat med underhållet där. Hur ofta bör man räkna med att behöva underhålla olika typer av bromsar? Och hur mycket kostar dessa underhåll?
Något annat jag bör tänka på som jag inte tänkt på?