FYI så är han faktiskt inte bergsguide. Enl sin egen websida har han arbetat som 'ass' militär bergsguide (assisterande? aspirant?). Han finns inte i SBOs lista över svenska bergsguider (där såklart även bergsguider som gått tex den franska UIAGM utbildningen finns med; tex Mikael Amlert, en av Sveriges mest erfarna bergsguider har gått den tyska utbildningen till militär bergsguide), eller aspirant-guider:
http://www.sbo.mountainguide.se/medlemmar/index.htm
Dock är han auktoriserad klätterinstruktör, på klippa och kanske även på is.
Jag ifrågasätter absolut inte hans kompetens eller erfarenhet men 'rätt ska vara rätt' ffa är det viktigt att nybörjare som ställer frågor i forumet får korrekta svar.
Mga av STFs kurser hålls av auktoriserade klipp- eller isklättringsinstruktörer, vilket inte är samma sak som bergsguide; de senare har UIAGM/IFMGA/IVBV loggan på sina hemsidor och deras arvode är ca 3500 Skr/dag.
UCPA har bra nybörjarkurser i alpinism i Chamonix och Argentiere. Högalpina vinterkursen på Keb kräver vissa kunskaper i off piståkning men är väldigt seriös och bra. Högalpina sommarkursen är ungefär som en alpinismkurs i alperna men på svenska så du har större chans att verkligen få saker och ting förklarade för dej. Jag tror att det är bergsguiden Anders Bergwall som leder den; jag har iofs inte gått den kursen men gjort en hel del andra turer med Anders och kan verkligen rekommendera honom.
Som total nybörjare i alpina sammanhang skulle jag definitivt gå en kurs med en UIAGM guide; du har ingen möjlighet att bedöma om guiden är seriös eller inte men en cerifierad guide har åtminstone examinerats på de moment som han lär ut... och OM man nu vill vara riktigt strikt och tvångig så ska enl konsumentverkets rekommendationer bara bergsguider få ta med klienter på glaciärturer tex (i norge finns det sk 'bre-förare' vilka också får göra detta men isklätterinstruktör är inte samma sak som att ha kunskap om att färdas och klättra i alpin miljö).
Och denna rekommendation kom till efter att en nybörjaralpinist som gick en STF kurs (på den tiden, 2001, inte ledd av en certifierad bergsguide) på Keb omkom i smb med att han blev nerfirad i en glaciärspricka under en räddningsövning. De hade inget backup rep, guiden såg inte vad som hände. Killen hade repcoils över axeln men inte satt fast dem i säkringsöglan på selen; det coilade repet gled därför upp och ströp honom när han firades ner i sprickan..... Guiden hade alltså inte kollat hans inknytning etc ELLER så visste hon inte vad hon gjorde... och killen hade inte erfarenheten att se att det var fel.
Det här inlägget blev låååångt och kanske lite uppläxande i tonen, vilket faktiskt inte var meningen; när man väl har skaffat sej erfarenhet så kan man bilda sej en egen uppfattning, Gustav C, tex, om du har gjort mkt turer med olika personer etc så vet du tex säkert vem du ger dej ut med och om du kan lita på honom, men i princip så finns det ingen anledning att ge sej ut med ngn som saknar formell utbildning när det faktiskt finns en ocean av jättekompetenta bergsguider 'out there'!