Vad tror ni om den här kombinationen och vad använder ni?
Vi verkar tänka ungefär likadant. Så här gör jag:
Underkroppen är rättframt: alltid fjällräven-byxor med benfickor. Det funkar väl med löparbrallor eller tights också, men jag gillar att känna mig "fältmässig" på vandringen. Är det varmt eller blött kanske jag rullar upp dem en bit på vaderna.
Överkroppen funderar jag lite mer på. Basplagget är en underställströja med långa (uppkavlade) ärmar. Vid behov tar jag på en träningsoverallsjacka som värmer en smula och skyddar mot vind. I värsta fall regnjackan.
Som
regnkläder har jag holkar+jacka av militärt ursprung. De är inte helt perfekta, väger en del och är lite för små.
I ryggsäcken: en fleecetröja som tas på vid rast, samt långkalsonger och en tshirt att sova i. Mössa och vantar är förstås med också. Dessutom en mygghatt med ansiktsnät vilket är en lifesaver.
Det är väl ungefär allt. Saker jag funderar på:
- Ibland blir det en aning kallt. Jag funderar om det finns bättre kombinationer för att vandra i lite kyligare väder (t.ex en ordentlig jacka). Det blev dock bättre när jag lärde mig packa ner vantar.
- Jag behöver nya regnkläder, men jag är inte riktigt säker på om jag ska köpa ett komplett ställ, eller satsa på ett par regnbrallor och sedan skaffa en "riktig" skaljacka. Att bära på två jackor i ryggsäcken känns inte helt perfekt.
- Mina klädkombinationer ger ofta en aura av fjäll-lodis, snarare än Patagoniareklam. Det kvittar väl, men ibland blir jag lite avundsjuk på snygga vandrare i glada färger. Blir det roligare med sportigare kläder?