Hur rackar ni?

En känd kanotist sa en gång, när jag visade nåt nytt och bra, att "Det finns många bra grejer, men det är inte bra med många grejer...".

Han hade naturligtivis rätt, och det gäller nästan ännu mer när man klättrar än när man paddlar. Hur bra prylarna ändå är, så är det ju alltid en stor nackdel att släpa med sig ytterligare en pryl. Jag tycker jag brukar klara mig långt med 120-slingor (ev två) samt repet. Men vet man att toppen är svårsäkrad eller om det är nåt annat som kräver lite riggning, så är det förstås motiverat att släpa med sig nåt passande.

Ju fler bra grejer desto bättre borde det rimligen vara?

Bilagor

• fika2.jpg
    fika2.jpg
    23.5 KB · Visningar: 289
Jaja, fika är förstås prioriterat och jag bär ju hellre en sockerkaka extra än kamracket!

Tyvärr brukar jag vara dålig på att prioritera, så jag bär ofta med mig 40 kg för lite ospecad kvällsklättring.

Mina gamla quickdraws (bd hotwires med 60cm/8mm dyneema) väger cirka hundra gram styck. Jag tar normalt 12 med mig på långtur. Det blir alltså 1,2 kg.

Om jag bytte dem mot Camp Nanos eller Edelrids nya skulle jag nog komma ner under halvkilot. Att slippa en 700 grams klump på selen skulle ju definitiv kännas.

Klart det vore fint men känner samtidigt ett visst motstånd. Dels ekonomiskt, men mest etiskt. Det är inget fel på karbinerna, det vore överflödig konsumtion. Jag vet hur energikrävande och smutsig aluminiumindustrin är. Dessutom vill jag helst inte vara så nördig.

Nej, jag harvar på med mina gamla kabbar, de duger åt mig.

Mina gamla quickdraws (bd hotwires med 60cm/8mm dyneema) väger cirka hundra gram styck. Jag tar normalt 12 med mig på långtur. Det blir alltså 1,2 kg.

Om jag bytte dem mot Camp Nanos eller Edelrids nya skulle jag nog komma ner under halvkilot. Att slippa en 700 grams klump på selen skulle ju definitiv kännas.

Klart det vore fint men känner samtidigt ett visst motstånd. Dels ekonomiskt, men mest etiskt. Det är inget fel på karbinerna, det vore överflödig konsumtion. Jag vet hur energikrävande och smutsig aluminiumindustrin är. Dessutom vill jag helst inte vara så nördig.

Nej, jag harvar på med mina gamla kabbar, de duger åt mig.

Sund inställning! Ett par kabbar kan man ha till hängmattan, men därefter blir det lite slösigt. Men man kan ge dom till killen som försvarar sarek mot gruvbolag(se annan tråd).

vända karbinerna inåt eller utåt

jag började med att ha grinden utåt, men har bytt till att ha den inåt för att jag upplever att jag inte tappar lika mycket grejer så.

vad är det jag inte har tänkt på?

i övrigt rackar jag allt som inte är väggfast - ser det som fysträning att släpa med skrotet (åtminstone i de sammanhag jag normalt klättrar)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg