Hur rackar ni?

Jo jo ämnet har säkert varit uppe förut, men det är ändå intressant.

Hur rackar ni för (trad)klättring?
En gång i tiden experimenterade jag lite fram och tillbaka men nu hänger jag så gott som alltid prylarna på följande sätt om jag inte vet i förväg att jag kommer behöva en viss hand till en viss säkring:

Höger fram: Kilar, ev hexor och korta slingor.
Höger bak: Broms, skruvkarbiner, 120:slingor, kilpetare.
Vänster fram: Friends
Vänster bak: triplade 60cm slingor.
Längst bak: skor, litet oh-shit-kit (kniv, tibloc, repsnöre...)
 
Små kilar plus små friends till höger, stora friends till vänster och sen slingor lite runt om. Kilpetare längst bak, och sånt som man normalt inte använder under en ledtur. 2 st 120-slingor runt bröstet. Har jag med hexor hänger de till vänster, har jag med mikrokilar hänger de till höger.
 
Jag har inget fast system, eftersom jag rackar ganska olika beroende på vad jag ska klättra.
Om det är långt och jag har ett stort diverserack brukar jag fördela min QD på båda sidorna antingen bara trad-qd eller åtminstone övervägande.
Kilarna oftast höger fram och sen hänger nog kammarna i två hängare fördelade som stora och små. Kilpetare bredvid kilarna.
På höger bak, eller längst bak hänger ett set med mässing och ballnutz om de är med men inte självklart kommer att användas.

Bakom ryggen hänger bromsen, i kritpåsen finns en yttepyttig kniv, 120-slingor kring kroppen, en prussik m lätt karbin på benslingan
En Metolius PAS ev från belayloopen åt vänster till bakre hängaren, under allt som hänger i hängarna.

Typ...
Säkert inte optimalt, men det duger oftast.
 
Kilset höger fram, sen kammar från liten till stor. Sen slingor på nästa hängare. Och broms, skruvisar, duntröja, vindtröja, skor, vattenflaska mm längst bak. Rackar likadant vänster sida om jag kör dubletter, annars hamnar ofta offsetkilar, mikrokammar och ev nån stor kam på väster sida, och slingor efter det.
 
Jag brukar vilja ha med mig ganska mycket och hatar att ha saker över axklarna så jag har en sele som har sju loopar orginal och två extra som jag satt på. Vid trad kör jag altid med två kilset (ett set Offsets med WC superlight rocks och ett sett Walnuts) då jag vill kunna få tag i en kil med vilken hand om helst snabbt om det behövs.

Höger fram: Offset-kilsettet och Camalots C4, vänster fram: Walnuts, Camalots C3 och offset Aliens.
Höger och vänster övre mitten (ganska små loopar) går åt till sånt jag vill ha extra ibland, t ex Ballnuts, dubbletter av några kammar, microkilar, hexor, tricams etc.
Höger och vänster nedre mitten till alla quickdraws av alla längder.
Höger bak, repbroms, prusik och kilpetare, vänsterbak slingor och stand prylar.
Allra längst bak (används bara under multipitch turer) tibloc, extra slinga och extra prussik .
 
Det beror ju på vilken led. Är det trånga leder försöker jag racka hela racket i en slinga som går runt bröstet. Är det ett dieder där jag inte kommer att komma åt ena sidan av kroppen lastar jag hela racket på motsatt sida kroppen. Alla slingor rackar jag på en egen karbin eller två. Om jag använder är slingan är det ungefär 100 % att jag också kommer att använda en karbin. Kamsäkringar rackar jag också en kamsäkring per karbin, och kilar försöker jag ha 10 kilar per oval karbin.

Men, ett system skulle kunna vara, förutsatt inga dubletter, är:
Udda kamsäkringar på vänstersida, (0.3, 0.5, 1, 3)
Jämna kamsäkringar höger sida (0.4, 0.72, 2)
Udda kilar vänstersida på en ovalkarbin (1, 3, 5, 7, 9)
Jämna kilar högersida på en ovalkarbin (2, 4, 6, 8)
Jämt fördelat med slingor på båda sidor, korta fram och längre bak.

Om jag dubblerar några storlekar är det samma tänk, jag plockar i storleksordning, varannan höger och varannan vänster sida, exempel:
Vänstersida: 0.3 0.5 0.75 2
Högersida: 0.4 0.5 1.
 
Jag är kanske lite amerikaniserad (gillar ju t.ex fortfarande enkelrep och grigri på långtur men det hör till en annan tråd).

Jag har inget swami-bälte men väl en liten, lätt sportsele med små utrustningsloopar så det blir lätt trångt. En medveten kompromiss som gör att kammarna oftast hamnar på en nylonslinga över axeln. Kilar, qd's och personlig utrustning på selen.

Gillar att kunna kasta bak racket på ryggen i hörn och skorstenar. Var länge sen jag klättrade en riktig svatur, då kanske det skulle vara störande med axelslingan om allt hängde ner på framsidan och släpade i berget.

En rolig anekdot:

Jag beställde ett par lite bredare nylonslingor från Northstar för just det här ändamålet så att slingan inte skulle skära in i axeln. Fick hem tunna dyneema istället. Ringde upp och frågade vad som hänt och fick svaret att de trodde jag beställt nylon för att jag inte hade råd med de dyrare dyneema och ville vara snälla. Haha! Så fel det kan bli men jag gillar hur du tänker, svarade jag. Fick hem nylonslingorna efter ett par dagar och fick dyneemaslingora gratis på köpet.
 
Jag rackar helst på selen, med kilset fram på var sin sida om jag har två eller kil på ena och små kams på andra sidan. Bakom dessa stora kams och allt annat trams längst bak. Smått längst fram, för behöver jag smått är det större chans att jag behöver det snabbt.

Fast när det blir riktigt mycket så gillar jag gearslings. Det blir irriterande mycket saker på selen annars och allt har en tendens att trassla in sig. För min del blir det också kammar först som åker på gearsling'en eftersom de är så långa att det är bra att få lite upp, evt även alpine qd's. Restan fördelas lite snyggt på selen.
 
Enpitch:

Fram:
Små kammar/kilar till vänster och större till höger. Dubblerade kilar i mellanstorleken på båda kilknipporna.

Bak:
Några 30 cm och några 60 cm alpine draws på varje sida.

Under kritpåsen:
Låskarbiner och repbroms

Flerpitch:

Som för enpitch men med ett par slingor runt överkroppen, och en "inklippningsslinga" från belayloopen med låskarbin.
 
Jag har en något ovanlig lösning.
Jag skiter i hur jag är rackad.
Hänger bara på mig .
Funkar fint.
Verkar något bli svårt
tar jag fram det objektet
, på selen ,o hänger fram.
Ibland men sällan önskar jag att jag hade ordning
Typiskt (vissa)klättrare att gräva ned sig i ovanstående
 
En bra princip, som jag plockat upp av kunniga klättrare, är att fördela kammar varannan storlek höger, varannan vänster. Då är chansen större att man i pressat läge, tex en kamin, når NÅGOT som passar. I övrigt är det ju lite som man vill. För mig betyder det, till exempel:
Hö fram: kilset, cam #0.5, 1, 3, quickdraws.
Vä fram: cam #0.4, 0.75, 2, quickdraws.
Vä bak: stora grejer eller långa slingor, mm, som används sällan. Kanske offsetkilar.
Hö bak: standplatsgrejer, broms, prusik, kniv.
 
Jag har en något ovanlig lösning.
Jag skiter i hur jag är rackad.
Hänger bara på mig .
Funkar fint.
Verkar något bli svårt
tar jag fram det objektet
, på selen ,o hänger fram.
Ibland men sällan önskar jag att jag hade ordning
Typiskt (vissa)klättrare att gräva ned sig i ovanstående

Ja, man måste fråga sig om nitisk ordning lönar sig. Det tar ju en helsikes massa tid. På kruxrepan kan det ju va gott att ha allt rackat "rätt", men oftast är det ju skitsamma. Eller tar letandet under pågående klättring mer tid än sortering på stand? Med färgkodade karbinet hittar man ju oftast rätt ändå.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg