Hur packar ni ryggan?

Tält?

Jag tycker att om man har 80-liters rygga eller större kan man ta ur sakerna ur sin rygga lägga det i en plastpåse och krypa ner och sova i den.
Då slipper man 1-4 kg packning!
Ingen lättviktare som haft den tanken?
 
Re: Tält?

maka; sa:
Jag tycker att om man har 80-liters rygga eller större kan man ta ur sakerna ur sin rygga lägga det i en plastpåse och krypa ner och sova i den.

Om man inte som jag är fullvuxen. Man måste tänka skalenligt. Min 80-literssäck är för mig som en 50-literssäck är för för småpluttar under 190 cm ;)

Peifen,
om du bara har lätta saker kan du ju spänna allt på utsidan! Skitsmart, för då behöver du bara en 0-literssäck!
 
Mitt sätt

Jag skall börja med en gång att säga att detta inte är testat i fält men fungerar bra när jag provvandrar i lägenheten. Dock fick jag tipset här av en som prövat så det ska nog fungera.

Först stoppar jag i mitt liggunderlag modell hårt grönt skum (vanliga sorten alltså), och rullar ut den, pressar ut den mot kanterna. Sedan en ICA-påse med kläder i botten. Jag har alltid klder längst ner så jag inte får hårda kanter av tex kastruller mot svanskotan. I ett mellanlager kommer kök, sovsäck, dassrulle. Sedan maten i en ny ICA-kasse. Konsum går också bra.

I ena sidofickan har jag en 2 liters PET för vatten. Gaskannan och påsen med småsaker i den andra. Färdgodis och oanvända kartor i topplocket. En vattenflaska fastsnörd på axelremmen och presenningen utanpå ryggan. Ska prova detta på en 4-dagars på semsetern om 2 veckor, skulle bli förvånad om det vore ett misslyckande, systemet verkar mkt genomtänkt.

Nackdelen med detta är att liggunderlaget äter upp volym, och packvolym är = större ryggsäck. Men jag har luft att fylla ut så det är ok. Och när matförådet skunker undan svackar inte säcken heller, liggunderlaget stagar upp.
 
Re: Re: Re: Sur uppväxt.

pal2; sa:
hanspers; sa:
ping; sa:
F@n,har jag gjort fel hela mitt liv?
Lätta saker nedtill,tyngre upptill och prylarna man behöver under dagen i sido-fickorna.
Klart tältet ska va upptill,det är det sista man packar ner och det första som ska upp på läger-platsen.


peter
Och du stannar aldrig och behöver något som finns inuti säcken mellan lägerplatserna?

...du måste ha bra stora sidofickor

Nix! Inte jag heller! När jag stängt ryggan på morgonen öppnas den inte förrän på kvällen. Inte ens om jag skulle ha lust att slå upp tältet mitt på dagen om jag t.ex. inte har lust att käka lunch i spöregn.

Mvh
Peter P.
Så du får plats med kök och extrakläder och sånt i dina sidofack? Då är de betydligt större än de jag brukar komma i kontakt med. Har du ramryggsäck?

...fast själv har jag inga sidofack :D
 
Re: Re: Re: Re: Sur uppväxt.

hanspers; sa:
pal2; sa:
hanspers; sa:
ping; sa:
F@n,har jag gjort fel hela mitt liv?
Lätta saker nedtill,tyngre upptill och prylarna man behöver under dagen i sido-fickorna.
Klart tältet ska va upptill,det är det sista man packar ner och det första som ska upp på läger-platsen.


peter
Och du stannar aldrig och behöver något som finns inuti säcken mellan lägerplatserna?

...du måste ha bra stora sidofickor

Nix! Inte jag heller! När jag stängt ryggan på
morgonen öppnas den inte förrän på kvällen. Inte ens om jag skulle ha lust att slå upp tältet mitt på dagen om jag t.ex. inte har lust att käka lunch i spöregn.

Mvh
Peter P.
Så du får plats med kök och extrakläder och sånt i dina sidofack? Då är de betydligt större än de jag brukar komma i kontakt med. Har du ramryggsäck?

...fast själv har jag inga sidofack :D


Med risk för att det blir lite scischzofrent det här.:)

Jag får plats med det som jag anser behövs: Regnställ,Termos alt. kök och lunchpåse (jag är en sån där äckligt duktig person som har nästan alla måltider i separata påsar).Har en softpack + såna där sidofickor som kan köpas lite varstans,svarta med kardborre stägning.


peter
[Ändrat av ping 2005-06-29 kl 15:34]
 
Re: Re: Re: Re: Re: Sur uppväxt.

ping; sa:
Med risk för att det blir lite scischzofrent det här.:)

Jag får plats med det som jag anser behövs: Regnställ,Termos alt. kök och lunchpåse (jag är en sån där äckligt duktig person som har nästan alla måltider i separata påsar).Har en softpack + såna där sidofickor som kan köpas lite varstans,svarta med kardborre stägning.


peter
[Ändrat av ping 2005-06-29 kl 15:34]
Vad har du för kök då?

Jag tror inte att jag skulle få plats. Man kansek skulle köpa sig ett par sidofickor och testa
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sur uppväxt.

hanspers; sa:
ping; sa:
Med risk för att det blir lite scischzofrent det här.:)

Jag får plats med det som jag anser behövs: Regnställ,Termos alt. kök och lunchpåse (jag är en sån där äckligt duktig person som har nästan alla måltider i separata påsar).Har en softpack + såna där sidofickor som kan köpas lite varstans,svarta med kardborre stägning.


peter
[Ändrat av ping 2005-06-29 kl 15:34]
Vad har du för kök då?


Jag tror inte att jag skulle få plats. Man kansek skulle köpa sig ett par sidofickor och testa

Du får inte plats om du inte är en liten vätte ;)

Köket är gds-kök (gördetsjälv),halvt inspirerat av primus techno-trail (lite smalare och lite,lite högre).Gasbrännaren är en Primus Micron.
Detta plus gas och lunch går in i ena fickan.

Alternativt blir det mackor,varma koppen plus snabbkaffe (flåt) och en termos.


peter
 
Re: Re: Tält?

Om man inte som jag är fullvuxen. Man måste tänka skalenligt. Min 80-literssäck är för mig som en 50-literssäck är för för småpluttar under 190 cm ;)

Peifen,
om du bara har lätta saker kan du ju spänna allt på utsidan! Skitsmart, för då behöver du bara en 0-literssäck! [/QUOTE]

Om man är småplutt vid 189 cm hur stor är en fullvuxen? 239 cm? ;-)

Bra tips detdär med 0-liters säck. Var får man köpa dem? Hur stora är de? ;-)
 
Härligt att se att det finns ramsäcksförespråkare fortfarande.
Jag kör vidare med min gamla Fjällräven Trader?, inkl två packpåsar.
I den undre påsen, liggunderlag expanderat samt sovsäck och tält.
I den övre fiskeprylar samt mat för dagen med kök regnställ osv. Övre påsen är en sån där variant med bärremmar vilket underlättar då man gör små utflykter.
Jag måste säga att jag har aldrig funderat så mycket på var jag packar de tunga sakerna. Med ramsäck är det nog så att har man en övre packpåse så hamnar den såpass högt att man inte vill ha den alltför tung.

Angående axelremmar så funkar de utmärkt till 20kg och tyngre blir det aldrig ändå på mina turer.
 
Hur jag packar

Jag har en Lundhags V8>70

I nedre facket ryms sovsäck och "ovanliga" förstärkningsplagg, dvs såna som jag inte tror att jag behöver förrän vid lägret.
I det övre ligger maten nära ryggen och kläder som jag tror att jag kan behöva under dagen utanför så att jag kommer åt dom genom den märkliga luckan som lundhags har bakpå.
Tältet hamnar mellan snölåset och topplocket. Då skyddar snölåset till viss del övrig packning. Bågarna sitter för sig på sidan av säcken.
Köket bär min flickvän. Jag har bränslet i ena ytterfacket. I det andra ligger toapapper, reparationspryttlar och annat smått som kan behövas snabbt.
Liggunderlaget (Z-rest) spänt bakpå på höjden.
Topplocket har jag inte hittat någon bra användning av. Det har en lite konstig form. Oftast hamnar matprylar där. Är jag lite smart lägger jag dit det som behövs för dagens mat.

Tältet ska vara lättåtkomligt!
Varför? Jo är det bra väder är det inte mycket besvär att flytta på det. Är det däremot busväder ska tältet upp först av allt, så att det som man med stor möda hållit torrt hela dagen kan förbli torrt.
Upp med tältet, in med packningen i absiden och oss själva i tältet. Sedan kan vi rota runt i packningen hur mycket vi vill.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg