Hur packar ni ryggan?

avslutad210712

Gäst
maka; sa:
Jag gör ett antagande: Det verkar som om de flesta har relativt nya ryggsäckar och då är det väl oftast öppningsbart i både topp och botten.
Så då kan man komma åt tältet snabbt även om man vill ha det i botten.

Bara för att jag känner mig på humör att få igång en riktigt lång tråd så måste jag bara påpeka att min gamla Fjällräven Trader ramryggsäck är överlägset mycket enklare att packa än min nya Lundhagare. Fjällräven säcken är konisk i sin utformning vilket innebär att jag automatiskt får mer vikt högre upp. Dessutom är den inte lika hög vilket gör att jag kommer åt saker som ligger längst ner utan att måsta lyfta ut allt ovanför. Dessutom väger Fjällrävensäcken bara en bråkdel av Lundhagaren. Ytterligare en fördel är att när man rastar så tar ramen mot stenen man sitter på vilket gör att det är mycket skönare och enklare att sätta sig ner med ramsäcken när man vill ta en kort rast utan att ta av sig allt. Självklart finns det en nackdel och det är att axelremmar och höftbälte är för dåligt utformat om man skall bära lite tyngre last. Är dock inne på att försöka sy ihop nya såna och testa om det lyckas. I så fall återgår jag nog till min GAMLA ramsäck. Nyare ramsäckar lider ju av samma överviktsproblem som nästan alla mjuka säckar lider av.

Med snabb hastighet närmar jag mig förespråkarna av den lätta packningens bevarande.
 
Re: Re: Sur uppväxt.

[/QUOTE]
Och du stannar aldrig och behöver något som finns inuti säcken mellan lägerplatserna?

...du måste ha bra stora sidofickor [/QUOTE]

Har man två 10 liters sidofickor får man ner köket, gasflaska, mat och allt annat man normalt behöver under dagen.

/Ulf
 
Min gamla Fjällräven med ram är från sent 70-tal. Den är _inte_ bekväm, men den rymmer mycket... för mycket.

Utan att äga någon säck med öppning nerifrån så tror jag att det är bra, förutsatt att detta är en egen avdelning, så att inte allt ramlar nedåt när man tar ut något den vägen.
 
Re: Sur uppväxt.

ping; sa:
Lätta saker nedtill,tyngre upptill och prylarna man behöver under dagen i sido-fickorna.
Klart tältet ska va upptill,det är det sista man packar ner och det första som ska upp på läger-platsen.

Tältet är det näst sista jag nånsin behöver få upp ur min rygga, och har ganska stor volym till ganska liten vikt. Det enda som är "luftigare" och behöver komma upp senare är sovsäcken och ombyteskläder. Värmetröja och regnkläder som också är lätt och stort ligger underst i bottenfacket. Sidfickor behöver jag inte, det är bara onödig vikt.
Alltså passar tältet alldeles utmärkt i säckens kärna.

Som sagt, det tyngsta man har är ofta kök och mat - alltså ska det ligga högt nära ryggen, där du har lagt ditt tält :)
 
Pinciperna

Tyngst närmast skulderbladen, lättåtkomligt där det är lättast att komma åt?

Tyngst = vatten, bränsle, mat, tält etc

Lättåtkomligt = dryck, extra energi, förstärkningsplagg, skaljacka mm

Oki?
 
Hmm?

Är det helt fel att ha tältet längst upp i ryggan på tvären? Även om det innebär att man måste flytta upp det om man vill åt något.

Min tältpåse är för lång att ligga mitt i ryggan i så fall måste den stå upp vilket gör det svårt att packa resten.

I mitt fall så har jag sovsäcken längst mer i den egna avdelade delen. I den andra delen har jag underfrån och uppåt kök, mat, varma kläder och regnkläder överst har jag tältet och i topplocket ligger 1L vatten.
Mitt tält är ju inte tungt 1300g
Ryggan är Lundhags Motion 80l.
Min rygga brukar bli full snabbare än den blir tung eller så brukar jag packa väldigt lätt.

MVH
Krister
 
Här kommer facit...

Längst ner finns sovsäcken i skyddande överdrag.
Därefter packpåsar med kläder.
Sedan kommer maten i en påse plus kök i nästa lager.
Tältet återfinns naturligtvis ovanpå ryggsäcken, det skulle aldrig falla mig in att pula ner ett blött och lortigt tält bland mina rena och torra prylar. Tältet är det första som åker upp på lägerplatsen och det sista som packas ihop.
/Magnus :)
 
Liggunderlag?

Ni har inte nämnt var ni packar ert liggunderlag!?
Själv packar jag det inne i min stora Bergans Rondane 80, eller ovanpå på tvären om jag har mycket packning. Tältet brukar nästan alltid få plats mitt inne i ryggan.
 
Re: Här kommer facit...

mekelund; sa:
Tältet återfinns naturligtvis ovanpå ryggsäcken, det skulle aldrig falla mig in att pula ner ett blött och lortigt tält bland mina rena och torra prylar. Tältet är det första som åker upp på lägerplatsen och det sista som packas ihop.

Att det kan vara det sista som åker ner i säcken kan jag köpa, men inte att det är det första som åker upp.
(För mig är det viktigare att packa så att grejerna är snabba att få upp än snabba att få ner)
För mig är det som sagt det näst sista som någonsin lämnar ryggan, strax före sovsäcken och en pytteliten påse med hygienprylar. Allt annat kan jag behöva till och med under vandring.
Och det där blöta och lortiga tältet som du använder har jag själv aldrig sett :)

Krister,
Bara för att tältets påse är lång betyder det ju inte att tältet måste packas ner och vara långt. Mitt tält har också en lång påse, men när jag packar komprimerar jag det så att det inte tar mer plats än en normalstor sovsäck. Och eftersom mitt tält är dubbelt så tungt som ditt kan jag inte tänka mig att det tar mindre plats - mitt tält slukas av min 80-literssäck utan problem.

Men man gör som sagt som man vill, även om jag som sagt inte ser meningen med att packa ett lätt 1,3-kilostält som om det vore det tyngsta i hela säcken och dessutom måste kunna plockas fram under vandring.
Och om man nu måste få fram det blixtsnabbt - varför inte packa det i bottenfacket?

(Kul förresten med en ny långkörartråd :D)
 
Hur man packar har väl mer att göra om vana än om vad som är rätt eller fel. Mitt tält väger runt 4 kg och jag vill ha det stående på ryggsidan för att få tyngdpunkten nära kroppen. På utsidan kläder och sånt som är lättare. Ev. liggunderlaget om jag har lite packning med mig. Högst upp under locket förvarar jag dock förstärkningsplagg + kameragrejerna som dels är tyngst och dels är det jag oftast behöver komma åt. Om jag bär med mig mycket så fäster jag liggunderlaget på ryggsäckens baksida tillsammans med stativet.
 
Re: Liggunderlag?

Allsport; sa:
Ni har inte nämnt var ni packar ert liggunderlag!?
Själv packar jag det inne i min stora Bergans Rondane 80, eller ovanpå på tvären om jag har mycket packning. Tältet brukar nästan alltid få plats mitt inne i ryggan.

Min luftmadrass tar minst plats av allt jag packar och väger (500g).
Så lite att jag glömde nämna det.
MVH
Krister
 
Re: Re: Liggunderlag?

kim1; sa:
Allsport; sa:
Ni har inte nämnt var ni packar ert liggunderlag!?
Själv packar jag det inne i min stora Bergans Rondane 80, eller ovanpå på tvären om jag har mycket packning. Tältet brukar nästan alltid få plats mitt inne i ryggan.

Min luftmadrass tar minst plats av allt jag packar och väger (500g).
Så lite att jag glömde nämna det.
MVH
Krister

Samma här!
Har jag kanalunderlag försvinner det ner i säcken, har jag Z-rest sitter det på utsidan vertikalt på ryggans baksida - kolla fotot på min användarprofil - eftersom det är lätt, tar mycket plats och dessutom då kan slängas ut på marken så fort man pausar.

Har man ett större upplåsbart kan man rulla det till ett stort rör som man "fodrar" säckens huvudfack med och packar resten inuti. Även tältet får plats i röret :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg