avslutad210712
Gäst
maka; sa:Jag gör ett antagande: Det verkar som om de flesta har relativt nya ryggsäckar och då är det väl oftast öppningsbart i både topp och botten.
Så då kan man komma åt tältet snabbt även om man vill ha det i botten.
Bara för att jag känner mig på humör att få igång en riktigt lång tråd så måste jag bara påpeka att min gamla Fjällräven Trader ramryggsäck är överlägset mycket enklare att packa än min nya Lundhagare. Fjällräven säcken är konisk i sin utformning vilket innebär att jag automatiskt får mer vikt högre upp. Dessutom är den inte lika hög vilket gör att jag kommer åt saker som ligger längst ner utan att måsta lyfta ut allt ovanför. Dessutom väger Fjällrävensäcken bara en bråkdel av Lundhagaren. Ytterligare en fördel är att när man rastar så tar ramen mot stenen man sitter på vilket gör att det är mycket skönare och enklare att sätta sig ner med ramsäcken när man vill ta en kort rast utan att ta av sig allt. Självklart finns det en nackdel och det är att axelremmar och höftbälte är för dåligt utformat om man skall bära lite tyngre last. Är dock inne på att försöka sy ihop nya såna och testa om det lyckas. I så fall återgår jag nog till min GAMLA ramsäck. Nyare ramsäckar lider ju av samma överviktsproblem som nästan alla mjuka säckar lider av.
Med snabb hastighet närmar jag mig förespråkarna av den lätta packningens bevarande.