Hur mycket väger armen?

Här kommer en lite dum fråga men jag vill så gärna veta. Kom upp i en diskussion häromdagen.

Hur mycket väger en människas arm i genomsnitt?

Försök att svara på den om ni kan.

Tack på förhand!
 
Jag skulle gissa på knappt 2,5 kilo. Antag samma densitet som vatten, längd 60 cm, tvärsnitt cirkel med diameter 7 cm så får man 2,3 kg. Handen väger kanske 3-4 hekto.

/Raymond Bergmark
 
sachsaren; sa:
...hm, det ligger något i detta ditt förslag. :) Dummt att inte jag äger en köksvåg. Jag har bara en brevvåg som går upp till max 2 kg. Hur gör man då?
/undrar nyfikne Georg

Inga problem, du får vara lätt på armen (inte att förväxla med lätt på foten) och väga den två gånger istället.

/g
 
Archimedes princip pöjkar (å töser), tryck ner armen i en hink full till brättet med vatten. Väg före och efter så har man ett hyffsat mått. (Man får väl anta att armen har ungefär samma densitet som vatten, den är väl gissningsvis något tyngre igentligen.)

Har man ingen våg så kan man fylla på vattnet i hinken igen med ett decilitermått eller dylikt.

Leif...
[Ändrat av bogart 2003-10-02 kl 15:11]
 
joakimmen; sa:
Hur mycket väger en människas arm i genomsnitt?

Hej Joakim,

eftersom du ställde din fråga här i träningsforumet, undrar jag så småningom om din fråga verkligen gäller armens vikt eller om frågan i bakgrunden (träning?!) är hur mycket vikt du lyfter när du lyfter armen?

Och detta är ju en helt annan fråga.
För då gäller det att halvera vikten och sedan tänka på att överarmen brukar vara grövre än underarmen. Resulatet skulle i så fall vara att du bokstavligen lyfter mindre än hälften av dins arms vikt.

Annars har jag lite svårt att föreställa mig hurså denna fråga ställs i träningsforumet? Den är otvivelaktigt intressant, men ganska orelevant i träningsavseenden. Om man, som sagt, inte förfinar eller konkretiserar den.

Men möjligtvis jag har helt fel och ni är ett gäng rättsmedicinare som slagit vad om nåt.

/Georg

:)
 

Liknande trådar