Hur mår klätterutrustning av...


Vi har ju mest oroat oss för batterier. Artikeln som Climbrob rotat fram säger följande;

"Sulfuric acid is the electrolyte found in lead-acid batteries (ie. Car batteries). It is also found in
fertilizer, high powered drain cleaner, glue and some other household products. Even the vapors
alone can destroy nylon."

Det jag tänker på speciellt är gödning, då säckarna sällan är helt täta.
 
Tack ...

....för ett bra inlägg som tål att upprepas! Bump.

Om man misstänker att ett klätterrep exponerats för batterisyra så bör man nog överväga att kassera det. Ett klätterrep består ju av en kärna och en yttre mantel, vars funktion främst är att utgöra ett lager mot slitage. En defekt på kärnan kan dock vara väldigt svår eller omöjlig att upptäcka och sannolikt rör det sig inte om ett allt-eller-inget-förhållande utan om en i varierande grad nedsatt funktion i kärnan som kanske först visar sig vid ett långt förstemansfall.
I praktiken är det egentligen bara två saker som kan få ett rep att gå av och det är fall över skarp kant samt just exponering för batterisyra där ett antal fatala incidenter finns rapporterade (se Pit Schuberts artikel tidigare):

"During the 17 years quoted above with only one rope breaking at a sharp rock edge (at Hörndlwandl), there have been four (!) rope breakages in Germany and Austria proven to be due to the influence of sulphuric acid (liquid from batteries). By now, also in Britain several such rope breakages became known, and in the US and in Canada one each. In all cases, other than in Britain, it was due to sulphuric acid. In British cases, wherever the acid was known, it was also found to be sulphuric./../The damage by any acid has the problem that it cannot be recognized on the rope; there is no visible indication ot its presence".

Även tillverkarna uppmärksammar och varnar just för faran med exponering av batterisyra:

The few well known rope breakages today, are – apart from sharp edge falls – the result of chemical damage by acid. Sulphuric acid from car batteries, in particular, attacks the rope’s plastic filaments and can dissolve them. The fact that this damage cannot be detected from the outside is especially dangerous.

från http://www.mammut.ch/en/ropes_handling_damage.html

I Sterling ropes Tech manual finns också följande att läsa om olika substansers påverkan på rep:

It is best to assume that all chemicals are bad for your rope. Do not expose your nylon or polyester ropes to chemicals. That said, much recent data has been collected regarding how substances affect rope life. Data available from Honeywell Corporation (makers of nylon 6, polyester and Spectra®) shows that nylon’s strength is not greatly affected by motor oil, mineral oil, salt water, Freon, gasoline, kerosene, benzene, chloroform, paints, pine oils, or insect repellents containing DEET. Chemicals that should be avoided at all costs are bleach and sulfuric acid.

Hela finns att ladda ner här (intressant allmän läsning om rep):
www.sterlingrope.com/media/document/techmanual.pdf

Här finns också ett kortare memorandum från British Mountaineering Council som behandlar ett fall med ett Mammut-rep som gått av pga påverkan av batterisyra:

http://www.thebmc.co.uk/bmcNews/med...ent_advice/Technical_reports/tcm05_01.pdf.pdf

Det finns alltså ganska mycket kunskap om man letar lite. Olja och bensin verkar ha marginell påverkan på repet, men batterisyra bör till varje pris undvikas vilket såväl tester som incidenter visat.
 
Målarfärg?

Bumpar den här tråden för att samla in kunskaper om klätterutrustning och målarfärg. -Hittar inte riktigt den vinklingen i tråden.
Jag håller på att måla om huset och använder min klätterutrustning för att säkra mig när jag jobbar högt upp. Det resulterar i en del småkladd på rep, karbiner och gri-gri. Visuellt är det ju helt ytligt, men kan det finnas risk för att nånting förstörs och behöver kasseras? Jag tänker här i första hand på repet förstås. Repet har jag köpt för att först och främst använda just som säkring vid husarbete. -När jag klättrar använder jag ett annat rep.
En tanke är att jag efter avslutat delprojekt kapar bort de 3-4 metrar som blivit lite nedkladdade för att vara på säkra sidan tills när jag nästa år ska ta resten av huset, eller är det att vara överförsiktig?
De färger jag använder är Alkydoljefärg (vattenlöslig), vanlig Oljefärg (lacknafta) samt Fasadtvättmedel.
 
Fasadtvättmedlet har väl ett angivet PH; vilket?

Rent allmänt kan jag tänka mig att repet tål det du nämner, men jag tycker det låter som en helt vettig åtgärd att kapa och kassera den förorenade delen av det. Färg på repet kan ju även påverka GriGrins funktion.
 
Bra fråga. Jag misstänkte att det inte var pH 7, och det var väl ungefär det enda pH jag hade vågat säga var oskadligt...

Om man förenklar lite, så är det nästan så att all tillgänglig olycksstatistik visar att rep bara går av av två skäl, antingen har repet gått av "mekaniskt" (dvs vass kant eller stenslag), eller så har det utsatts för batterisyra.

Din vätska är ju inte starkt alkaliskt, och jag vet inte så noga hur kritisk man ska vara mot alkalier...

Det finns här på utsidan en ganska aktuell tråd om kemikalier och rep, kolla i den om det möjligen framgår nåt användbart. Tror att Lyckegard kan vara upphovsman till tråden.
 
Tack för råd!
Efter lite kritiskt funderande inser jag att även om jag kapar bort 4 meter av repet per säsong så kommer det dröja 8 år innan jag kapat så mycket att repet är för kort för att vara säkerhetsrep. Känns som en billig försäkring för att helt slippa oroa sig.
 
http://www.youtube.com/watch?v=zmIhi7FiaKw

Jag tycker du ska använda polyesterrep vid husarbete, eller söka professionell hjälp. Vanliga leksaker du har vid klippan kan vara direkt olämpliga vid andra aktiviteter, varningstexten säger "for climbing and mountaineering use only".

I vilka aspekter blir ett polyesterrep bättre?
Nötningsriskerna i videon är jag självklart bekant med och ser till att eliminera när jag jobbar.
Jag är van vid min utrustning och att hantera den, däremot är jag ingen kemist.
Så det jag funderar över är hur lösningsmedel och annat i färgerna påverkar repet.
För mekanisk påverkan gäller samma typ av försiktighet vid klippan, på taket eller längs fasaden.
 
Jonas, vi är nog både glada och amatörer här, men det är nog tyvärr inte så lätt att få adekvata svar genom att bara vända sig nån annanstans. Jag är säker på att en massa seriöst intresserade klättrare genom åren samlat fakta om hur rep påverkas från de källor som finns på området. Till proffsen får ju ändå reptillverkarna räknas. Tyvärr brukar proffsens svar präglas av konservativa reservationer och undanflykter. Till viss del beror det väl på produktansvarslagar och det faktum att det är genuint svårt att uttala sig det minsta generellt utifrån specifika och mer eller mindre emstaka prover.
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg