Hur mår klätterutrustning av...

men innehåller inte både skosulor och asfalt olja redan från början...

Jo men enligt devisen "lika löser lika" som man får lära sig i kemin så är det väl just det som är problemet, batterier innehåller ju saltsyra och det är ju som bekant inte bara dåligt för nylon utan allt utom guld.
/Mattias
 
Kanske en petitess men...

Jo men enligt devisen "lika löser lika" som man får lära sig i kemin så är det väl just det som är problemet, batterier innehåller ju saltsyra och det är ju som bekant inte bara dåligt för nylon utan allt utom guld.
/Mattias

Batterisyra = en blandning av svavelsyra och vatten, inte saltsyra. Spelar säkert ingen roll för påverkan på nylon men bara så vi diskuterar rätt saker.

Ciao!

Uffe
 
Korrekt svavelsyra är det ju men skillnaden i frätande egenskaper är ju minimal och svavelsyra är väl snarare värre i så fall.
/Mattias
 
Irrelevant min käre flanell!

jag har kört cross, enduro, snöskoter mm i en herrans massa år gemensamt för alla aktiviteter är att det förekommer nylon i olika funktioner och former. allt i från endurojackor, spännband, midjeväskor, rep mm har vid åtskilliga tillfällen på släpvagnar, i koffertar och garage fått bensin olja diesel mm på sig. några stänk som du beskriver kan jag aldrig tänka mig gör din utrustning helt förstörd. det är väl bara att spola av med vatten och göra lite tester. en del av det jag använder har varit med i 20år utan att visa tecken på att ge upp.

att fullständigt bada grejjerna i bensin eller få batterisyra direkt på dom är en annan sak, då är det nog bara att kassera. men det ser du, har du fått batterisyra på dom så blir det stora hål när du dränker i vatten. det är bara att blötlägga.

Det är ingen likhet mellan det du pysslat med och säkerhetsutrustning vilket vi diskuterar här. Om ett spännband går av på släpkärran så välter hojen, om ett klätterrep går av är det belastat med en person i andra änden vilket får helt andra följder. Bensin och mineralolja har ringa inverkan på hållfastheten (enligt tester av t ex DAV, Deutche Alpin Verein) medan syraangrepp, vilka vare sig syns eller känns, är fatala. Därför finns inget annat sätt än att förebygga genom att unvika alla miljöer där syra finns eller KAN ha funnits. Blotta misstanken om en syraskada på rep eller slingor gör det därmed nödvändigt att kassera.

Ciao!

Uffe
 
Batterisyra är en välkänd fara, och om jag hade en reell misstanke om att mina nylongrejer kommit i kontakt med det så skulle jag kassera.

Däremot tycker jag inte bara det faktum att du haft grejerna bak i bilen är skäl nog att kassera nåt. Bensin ångar bort, och är det kladdigt av olja eller diesel så kommer du ju att känna det på doften eller med fingrarna. Och har du haft bilen i några år och inte själv spillt batterisyra nyligen så skulle jag inte oroa mig för det heller.

Metallgrejerna behöver du inte oroa dig för alls.

Sen finns ju alltid den psykologiska effekten av att hänga i en standplatsslinga 1000 m upp och behöva fundera på OM slingan KANSKE inte är 100%.

I slutändan kommer ju ekonomin in i bilden också. Äldre slingor eller rep kanske inte smärtar så mycket att kassera, de kanske borde bytts ändå. Sprajlans nya prylar... hmmm.

When in doubt, hesitate...
 
Det är ingen likhet mellan det du pysslat med och säkerhetsutrustning vilket vi diskuterar här. Om ett spännband går av på släpkärran så välter hojen, om ett klätterrep går av är det belastat med en person i andra änden vilket får helt andra följder. Bensin och mineralolja har ringa inverkan på hållfastheten (enligt tester av t ex DAV, Deutche Alpin Verein) medan syraangrepp, vilka vare sig syns eller känns, är fatala. Därför finns inget annat sätt än att förebygga genom att unvika alla miljöer där syra finns eller KAN ha funnits. Blotta misstanken om en syraskada på rep eller slingor gör det därmed nödvändigt att kassera.

Ciao!

Uffe

Det du diskuterar, batterisyra, efterfrågas inte överhuvudtaget. Och som du kan se om du LÄSER så har jag precis skrivit samma sak om batterisyra. TS undrar vilken påverkan bensin, spolarvätska mm har på nylon. Ett nylonband blir inte med automatik mer eller mindre känsligt för bensin för att det ingår eller inte ingår i en säkerhetsutrustning. Sluta med jönseriet och besserwissandet.
 
Tja, jag tar det,

- det kan hända att jag jönsar men det bjuder jag på om det kan bidra till säkerheten.

Det du diskuterar, batterisyra, efterfrågas inte överhuvudtaget. Och som du kan se om du LÄSER så har jag precis skrivit samma sak om batterisyra. TS undrar vilken påverkan bensin, spolarvätska mm har på nylon. Ett nylonband blir inte med automatik mer eller mindre känsligt för bensin för att det ingår eller inte ingår i en säkerhetsutrustning. Sluta med jönseriet och besserwissandet.
flanell skrev: citat"att fullständigt bada grejjerna i bensin eller få batterisyra direkt på dom är en annan sak, då är det nog bara att kassera. men det ser du, har du fått batterisyra på dom så blir det stora hål när du dränker i vatten. det är bara att blötlägga."slut citat

Jag menar att det är stor skillnad på grund av användningsområdet, och det är inte säkert att går att se en eventuell syraskada även om man dränker/blötlägger ett klätterrep. Kärnan kan vara skadad utan att det syns eller känns på manteln.

Ciao!

Uffe
 
det jag menade var att du inte behöver hålla på och kalla mig "kära" flanell osv.

vore det mina prylar skulle jag, från det att jag packade upp dom första gången, inte släppa blicken från dom alternativt lägga dom i nån form av mörk och tät tillslutande påse som jag i princip kan "plombera" i alla fall se att ingen varit i den och rotat. jag skulle aldrig någonsin lägga sånt här i ett grisigt koffertutrymme. men nu var det ju inte det tråden handlade om.

frågan var hur mycket nylon etc kan ta skada av att ha varit i närheten av lite bensin och jag vidhåller vad jag skrivit. jag tycker det låter omotiverat att kassera hela rasket. spola av /tvätta, torka och testa grejjerna är mitt tips.
 

Liknande trådar