Hur långt går vi

För alla oss som inte har några medicinska problem så är väl detta ett allmängiltigt svar? Det är ju sällan jag går längre än jag vill och jag får nog sätta mig ner och minnas tillbaka till fjällturen efter muck om jag ska komma ihåg någon etapp jag avsiktligen kortade ner pga. av tung utrustning. Sen har det ju blivit mer etapper då man gått mkt längre än man först tänkte, helt utan en tanke på packvikt.

Håller med. Det är inte packningens vikt som styr primärt.

Ett axplock kan illustrera. Jag har som längst gått 90 km på ett dygn med ca 12-15 kg packning. Har också vandrat helg med 9 kg och tillryggalagt totalt 18 km på två dagar. På en långvandring för några år sedan startade jag med ca 26 kg (tre veckor) och gick i snitt ca 25-30 km per dag under tio dagar. Sedan hookade jag upp med en person och vandrade med en hastighet på ca 12-15 km per dag resten av turen. Ett år senare gick vi tillsammans igen. Då inledde jag med att gå ca 4,5 mil på en eftermiddag och kväll med riktigt tung säck (bar på prylar åt andra). Sen vandrade vi tillsammans och gick mindre än en mil per dag och med (för min del) lättare packning.

Alla exempel ovan har varit underbara turer som jag minns med stor glädje. Alla är totalt olika ur belastningssynpunkt. Styrande har varit vad jag känt för att göra helt enkelt, inte svårare än så :).

Det enda som jag tycker riktigt illa om när det gäller vikt är att bära på prylar som man själv eller någon annan inte använder, det känns alltid meningslöst om packningen så väger 9 kilo eller 29 kilo.

//J

Håller med. Det är inte packningens vikt som styr primärt.

Ett axplock kan illustrera. Jag har som längst gått 90 km på ett dygn med ca 12-15 kg packning. Har också vandrat helg med 9 kg och tillryggalagt totalt 18 km på två dagar. På en långvandring för några år sedan startade jag med ca 26 kg (tre veckor) och gick i snitt ca 25-30 km per dag under tio dagar. Sedan hookade jag upp med en person och vandrade med en hastighet på ca 12-15 km per dag resten av turen. Ett år senare gick vi tillsammans igen. Då inledde jag med att gå ca 4,5 mil på en eftermiddag och kväll med riktigt tung säck (bar på prylar åt andra). Sen vandrade vi tillsammans och gick mindre än en mil per dag och med (för min del) lättare packning.

Alla exempel ovan har varit underbara turer som jag minns med stor glädje. Alla är totalt olika ur belastningssynpunkt. Styrande har varit vad jag känt för att göra helt enkelt, inte svårare än så :).

Det enda som jag tycker riktigt illa om när det gäller vikt är att bära på prylar som man själv eller någon annan inte använder, det känns alltid meningslöst om packningen så väger 9 kilo eller 29 kilo.

//J

Fast en 9 kg packning kan bestå av 3 kg med de 3 stora, som man använder. En packning på 29 kg kan bestå av 9 kg med de tre stora, som man använder. För min del är det ingen tvekan om att jag tycker turen blir trevligare med lätta saker som jag använder än med tunga saker som jag använder. Men smaken är ju olika.

Jörgen

För min del är det ingen tvekan om att jag tycker turen blir trevligare med lätta saker som jag använder än med tunga saker som jag använder. Men smaken är ju olika.
Ja, om inte "de lätta sakerna som man använder" inte ger samma komfort som "de tunga sakerna som man använder". "Använda" är ö h t ett lustigt ord i sammanhanget. Att bära med sig en separat tandborstmugg i fjällen är väl snudd på en sak man "inte använder", men annars handlar det mest om mer eller mindre nödvändiga (allt utifrån sin respektive komfortnivå) saker. En jag gick med hade alltid ett extra par trosor med sig medan jag själv klarade mig med ett enda par. Vem var dålig/vem var bra? Och dessutom gick vi lika långt.

En jag gick med hade alltid ett extra par trosor med sig medan jag själv klarade mig med ett enda par.

Jag har använt ett par shorts som underkläder senaste åren men det är klart, ett par trosor lär ju väga mindre. Är det string som gäller då för dig strykarräven för att riktigt få det lätt, och hur funkar det med att inte få pungen i kläm? ;)

Ja, om inte "de lätta sakerna som man använder" inte ger samma komfort som "de tunga sakerna som man använder". "Använda" är ö h t ett lustigt ord i sammanhanget. Att bära med sig en separat tandborstmugg i fjällen är väl snudd på en sak man "inte använder", men annars handlar det mest om mer eller mindre nödvändiga (allt utifrån sin respektive komfortnivå) saker. En jag gick med hade alltid ett extra par trosor med sig medan jag själv klarade mig med ett enda par. Vem var dålig/vem var bra? Och dessutom gick vi lika långt.

Jag tor nog att rätt många bär på saker de inte egentligen använder (mer än för att känna sig trygga). För några år sen minns jag att jag hade med mig nästan en hel uppsättning extra ombyteskläder, som jag aldrig använde och absolut klarar mig bra utan numera. Jag har med tiden lärt mig vad jag faktiskt behöver och vad jag klarar mig utan.
Om jag inte hade haft en så förbannat liten ryggsäck hade jag nog aldrig tänkt på att börja minska på bra-att-ha sakerna. Nu gjorde jag det för att över huvud taget få plats i ryggsäcken vid lite längre vandringar.
Sen är det ju som du skriver, att saker är mer eller mindre nödvändiga. Och sakerna som jag inte behövde i min gamla packning var klart tygre än de få saker jag inte ens använde...

När det gäller vandrad sträcka har den inte blivit längre, trots att jag har gått från drygt 20 till 10 kg på ryggen. Det beror nog mer på att jag har gått tillsammans med andra som inte ville gå så långt (med sina tunga ryggsäckar).
Dock är jag mycket piggare när jag kommer fram numera!

/OJ

Fast en 9 kg packning kan bestå av 3 kg med de 3 stora, som man använder. En packning på 29 kg kan bestå av 9 kg med de tre stora, som man använder. För min del är det ingen tvekan om att jag tycker turen blir trevligare med lätta saker som jag använder än med tunga saker som jag använder. Men smaken är ju olika.

Jörgen

Själv vandrar jag med packningar som väger allt från 9 kilo till 29 kilo, skillnaden beror på vad jag gör, varför jag gör det och hur länge. Kan bara upprepa att vikten inte är styrande utan en av flera viktiga parametrar. Och hur trevligt jag har beror mer på var jag är och i tillämpliga fall med vem. Men smaken är ju olika.

//J

Jag har använt ett par shorts som underkläder senaste åren men det är klart, ett par trosor lär ju väga mindre. Är det string som gäller då för dig strykarräven för att riktigt få det lätt, och hur funkar det med att inte få pungen i kläm? ;)
Tänk, jag var nästan beredd på att den kommentaren skulle komma...

Dock så ser jag att även Gunde Svan marknadsför sina vindboxers som just "vindtrosor"
http://www.letro.se/default.asp?pag...op/shopfiles/shopartinfo_mer.ASP?ProdId=21041

Och vem vill inte ha ett par Vindtrosor?

Jag "budgeterar" med 15km/dag. Det innebär att om min färdväg är till exempel 120km så blir det en vandring på 8 dagar. Erfarenhetsmässigt stämmer det fint för mig. En del dagar blir det längre vandrat, en del kortare. Det blir tid över till utflykter, fikapauser, badande och fotande. Jag brukar landa på 20kg totalvikt för 12-14 dagar.

Med vänliga hälsningar
Peter P.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg