Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur långt före kameran ska man varna?
- Trådstartare ALj
- Start datum
En fair deal
Som notorisk fotgängare i Stockholm (jag har troligen - p.g.a. att jag bott så många år i denna stad, och tack vare mina långa och spänstiga ben liksom min förkärlek för att hellre promenera än att t.ex. vänta på bussen - promenerat mer i Stockholm än de flesta läsare av detta forum har gjort tillsammans), men även som bilägare som kör ett par gånger i veckan under lågtrafik samt på helger, föreslår jag en fair deal:
Jag går med på trängselavgifter (speciellt där de behövs, när de behövs) mot att alla kollektivtrafikanter själva betalar fullt ut vad det kostar att driva kollektivtrafik. Hela kostnaden tas alltså ut på biljettpriset, och inga kommunala subventioner ges. Fair?
AndersLj
PS När jag läser min första mening erinrar jag mig tyskläraren, som till en elev sa:
"Av dig, Karl Erik Johansson, fick jag, då du, då jag, på grund av iråkat snuva, nös, skrattade, ett synnerligen dåligt intryck."
DS
Som notorisk fotgängare i Stockholm (jag har troligen - p.g.a. att jag bott så många år i denna stad, och tack vare mina långa och spänstiga ben liksom min förkärlek för att hellre promenera än att t.ex. vänta på bussen - promenerat mer i Stockholm än de flesta läsare av detta forum har gjort tillsammans), men även som bilägare som kör ett par gånger i veckan under lågtrafik samt på helger, föreslår jag en fair deal:
Jag går med på trängselavgifter (speciellt där de behövs, när de behövs) mot att alla kollektivtrafikanter själva betalar fullt ut vad det kostar att driva kollektivtrafik. Hela kostnaden tas alltså ut på biljettpriset, och inga kommunala subventioner ges. Fair?
AndersLj
PS När jag läser min första mening erinrar jag mig tyskläraren, som till en elev sa:
"Av dig, Karl Erik Johansson, fick jag, då du, då jag, på grund av iråkat snuva, nös, skrattade, ett synnerligen dåligt intryck."
DS
Re: En fair deal
Kanske är detta lite off topic men du startade ju tråden själv Anders.
Det som är fair är det som beslutas politiskt i en demokrati.
Vem som subventionerar vem är rätt oklart. Transportsektorn är nödvändig i dagens svenska samhälle men den är förknippad med nackdelar som dödsolyckor, trafikskadade, buller, luftföroreningar, växthuseffekten, tär på lagren av fossila bränslen etc.
Det finns miljömässiga, ekonomiska, hälso och säkerhetsfördelar med att många inte tar bilen i Stockholm.
Bäst är att så många som möjligt cyklar eller går, näst bäst är att så många som möjligt väljer kollektivtrafik framför att ta egen bil eller motorcykel.
På många ställen förutsätts det att de flesta har tillgång till bil när infrastrukturen byggs upp. Bostäderna ligger glest, affärerna ligger långt från bostäder och arbetsplatser etc. Stockholm har dock tillräckligt antal människor tätt inpå varandra för att infrastrukturen tvärtom fungerar bättre med mindre bilanvändande. Trängselavgifterna är omdiskuterade men många tycker att de har fungerat alldeles utmärkt.
Thure
ALj; sa:Jag går med på trängselavgifter (speciellt där de behövs, när de behövs) mot att alla kollektivtrafikanter själva betalar fullt ut vad det kostar att driva kollektivtrafik. Hela kostnaden tas alltså ut på biljettpriset, och inga kommunala subventioner ges. Fair?
Kanske är detta lite off topic men du startade ju tråden själv Anders.
Det som är fair är det som beslutas politiskt i en demokrati.
Vem som subventionerar vem är rätt oklart. Transportsektorn är nödvändig i dagens svenska samhälle men den är förknippad med nackdelar som dödsolyckor, trafikskadade, buller, luftföroreningar, växthuseffekten, tär på lagren av fossila bränslen etc.
Det finns miljömässiga, ekonomiska, hälso och säkerhetsfördelar med att många inte tar bilen i Stockholm.
Bäst är att så många som möjligt cyklar eller går, näst bäst är att så många som möjligt väljer kollektivtrafik framför att ta egen bil eller motorcykel.
På många ställen förutsätts det att de flesta har tillgång till bil när infrastrukturen byggs upp. Bostäderna ligger glest, affärerna ligger långt från bostäder och arbetsplatser etc. Stockholm har dock tillräckligt antal människor tätt inpå varandra för att infrastrukturen tvärtom fungerar bättre med mindre bilanvändande. Trängselavgifterna är omdiskuterade men många tycker att de har fungerat alldeles utmärkt.
Thure
Re: Re: En fair deal
Fyrtio miljoner tyskar kunde inte ha fel år 1933. Eller?
Jag fortsätter gärna debatten någon annan stans. Detta är ett opolitiskt forum för entusiaster av navigering, och det ska vi respektera.
AndersLj
thureb; sa:Det som är fair är det som beslutas politiskt i en demokrati.
Thure
Fyrtio miljoner tyskar kunde inte ha fel år 1933. Eller?
Jag fortsätter gärna debatten någon annan stans. Detta är ett opolitiskt forum för entusiaster av navigering, och det ska vi respektera.
AndersLj
Demokratiska beslut
kan alltid diskuteras och jag kan naturligtvis personligen tycka att många uppfattningar som majoriteten av en befolkning har är felaktiga.
Att riksdagsvalet i Tyskland 1933 fick den utgången det fick berodde på flera saker men får inte mig att tvivla på demokratiprincipen.
Det står inget i reglerna för Utsidans diskussionsforum om att undvika politikdiskussioner. Se vänsterspalten för länk.
Thure
kan alltid diskuteras och jag kan naturligtvis personligen tycka att många uppfattningar som majoriteten av en befolkning har är felaktiga.
Att riksdagsvalet i Tyskland 1933 fick den utgången det fick berodde på flera saker men får inte mig att tvivla på demokratiprincipen.
Det står inget i reglerna för Utsidans diskussionsforum om att undvika politikdiskussioner. Se vänsterspalten för länk.
Thure
Det undrar jag med, för det fungerar i min iQue 3000, under för övrigt samma förutsättningar.
För första gången körde jag förbi ett antal kameror i tisdags, under en tur på 617 km. Resan gick till Öland, och givetvis med bil, eftersom alla kollektiva transportmedel är likvärdiga med godstrafik. Det är befraktning, inte resande.
Min StreetPilot c550 ger en varning, med ett kort pling-plong, ganska långt före en kamera. Kanske två kilometer eller så, vilket alltså tillryggaläggs på drygt en minut i landsvägsfart. Då är det bara en upplysning om att en kamera ligger längs färdvägen. Om jag sedan kommer närmare kameran, med några hundratal meter kvar, uppstår ett intensivt pipande, under förutsättning att min hastighet är högre än vad kameran påstås kontrollera. Blir lite fånigt i de fall när det gäller en "billig" kamera, som alltså står uppställd 15 meter efter 50-skylten. Då kör man ju inte för fort förrän precis före kameran.
Bilder från kameror, där det framgår att det finns exempelvis en omkörande bil med på bilden, utreds inte, för att undvika diskussioner om vilken bil det egentligen är som mätts.
Min favoritbild (vet inte om det är en skröna, men den är i alla fall underbar) lär ha visat en genuin Ferguson, alltså en sk Grålle, med chauffören utrustad med motorglasögon, skinnhuva samt piprensare arrangerade som fartintryckshöjande attribut i remmen till glasögonen. Registreringskskylten satt på sidan på traktorn (helt reglementsenligt på den sortens fordon) och gick inte att läsa på bilden.
Varför traktorn alls kom med? Jo, det som utlöste kameran var en likaledes oidentiferad motorcykel, som registrerades för 192 km/h, när den körde förbi traktorn...
Demokratiskt fattade beslut är ingalunda nödvändigtvis slugare än beslut fattade på annat sätt.
Anders
För första gången körde jag förbi ett antal kameror i tisdags, under en tur på 617 km. Resan gick till Öland, och givetvis med bil, eftersom alla kollektiva transportmedel är likvärdiga med godstrafik. Det är befraktning, inte resande.
Min StreetPilot c550 ger en varning, med ett kort pling-plong, ganska långt före en kamera. Kanske två kilometer eller så, vilket alltså tillryggaläggs på drygt en minut i landsvägsfart. Då är det bara en upplysning om att en kamera ligger längs färdvägen. Om jag sedan kommer närmare kameran, med några hundratal meter kvar, uppstår ett intensivt pipande, under förutsättning att min hastighet är högre än vad kameran påstås kontrollera. Blir lite fånigt i de fall när det gäller en "billig" kamera, som alltså står uppställd 15 meter efter 50-skylten. Då kör man ju inte för fort förrän precis före kameran.
Bilder från kameror, där det framgår att det finns exempelvis en omkörande bil med på bilden, utreds inte, för att undvika diskussioner om vilken bil det egentligen är som mätts.
Min favoritbild (vet inte om det är en skröna, men den är i alla fall underbar) lär ha visat en genuin Ferguson, alltså en sk Grålle, med chauffören utrustad med motorglasögon, skinnhuva samt piprensare arrangerade som fartintryckshöjande attribut i remmen till glasögonen. Registreringskskylten satt på sidan på traktorn (helt reglementsenligt på den sortens fordon) och gick inte att läsa på bilden.
Varför traktorn alls kom med? Jo, det som utlöste kameran var en likaledes oidentiferad motorcykel, som registrerades för 192 km/h, när den körde förbi traktorn...
Demokratiskt fattade beslut är ingalunda nödvändigtvis slugare än beslut fattade på annat sätt.
Anders
iQue och kameror
När jag nu har min namne på tråden, och det säkert finns fler här som använder iQue, vill jag ställa några frågor:
Har jag fattat rätt att man med Birdwatch kan få en enda varning per waypoint, där man kan välja avståndet och ett av ett halvdussin förinstallerade ljud? Jag försökte att ange "kamera" på båda raderna, med olika avstånd och olika ljud. Men det verkade inte fungera. Och jag hittade ingen möjlighet att lägga in egna ljud.
Jag lyckades aldrig förstå hur man kopierar över bara kamerawaypoints till Birdwatch. Jag fick med alla. Hur gör man?
Jag har sökt (med halv intensitet) både här och på "gamla och nya" iQue-forumen efter mer information om vad Birdwatch egentligen kan. Har Du någon länk till någon hygglig sammanfattning?
Hälsar
AndersLj
När jag nu har min namne på tråden, och det säkert finns fler här som använder iQue, vill jag ställa några frågor:
Har jag fattat rätt att man med Birdwatch kan få en enda varning per waypoint, där man kan välja avståndet och ett av ett halvdussin förinstallerade ljud? Jag försökte att ange "kamera" på båda raderna, med olika avstånd och olika ljud. Men det verkade inte fungera. Och jag hittade ingen möjlighet att lägga in egna ljud.
Jag lyckades aldrig förstå hur man kopierar över bara kamerawaypoints till Birdwatch. Jag fick med alla. Hur gör man?
Jag har sökt (med halv intensitet) både här och på "gamla och nya" iQue-forumen efter mer information om vad Birdwatch egentligen kan. Har Du någon länk till någon hygglig sammanfattning?
Hälsar
AndersLj
Tja, har du kollat på websidan där du kan hämta Birdwatch?
http://ca.geocities.com/jmckie1974/queware.htm
Jag minns inte själv hur man styr import av waypoints till Birdwatch. Men du klassificerar vilket ljud och avstånd som varning ska ges per kategori. Såvitt jag minns är det nog bara en varning som kan ges.
De nyare modeller som har stöd för POI-Loader har ju en annan hantering av detta.
Anders
http://ca.geocities.com/jmckie1974/queware.htm
Jag minns inte själv hur man styr import av waypoints till Birdwatch. Men du klassificerar vilket ljud och avstånd som varning ska ges per kategori. Såvitt jag minns är det nog bara en varning som kan ges.
De nyare modeller som har stöd för POI-Loader har ju en annan hantering av detta.
Anders
Re: Re: Re: Marginaler?
Följande exempel kommer från bostadsområdet Ör i Sundbyberg där jag för övrigt är uppväxt och det är alltså en trafikmiljö jag har erfarenhet av som barn. För ett antal år sedan tjatade sig några boende till att hela området blev 30-zon trots att det till skillnad från närliggande villaområden med motsvarande zoner till stora delar är ovanligt breda och öppna gator med god sikt där bebyggelse och växtlighet ligger långt ifrån vägen. Följden av detta blev att medelhastigheten sänktes från uppskattningsvis 55 till 45 km/h på dessa sträckor där behovet av fartsänkning var litet. Samtidigt bibehåller trafikanterna numera tyvärr 45 km/h utanför skolan och daghemmet, där det alltid funnits en mycket motiverad och tidigare väl respekterad 30-gräns.
Jag anser det hela vara en trafiksäkerhetsmässig katastrof och det var ett s.k. demokratisk beslut som drevs fram av ett fåtal utan att det gjordes några enkäter eller omröstningar så att andra invånare fick komma till tals i frågan.
Det var vackra ord. Om vi istället tittar på hur det går till i verkligheten är resultatet inte lika vackert.thureb; sa:Jag tycker att det är bra med opinionsyttringar som föreslår lägre fartgränser. Förstår inte att det skulle vara något fel i att politiker lyssnar på och tar hänsyn till sina väljare.
Följande exempel kommer från bostadsområdet Ör i Sundbyberg där jag för övrigt är uppväxt och det är alltså en trafikmiljö jag har erfarenhet av som barn. För ett antal år sedan tjatade sig några boende till att hela området blev 30-zon trots att det till skillnad från närliggande villaområden med motsvarande zoner till stora delar är ovanligt breda och öppna gator med god sikt där bebyggelse och växtlighet ligger långt ifrån vägen. Följden av detta blev att medelhastigheten sänktes från uppskattningsvis 55 till 45 km/h på dessa sträckor där behovet av fartsänkning var litet. Samtidigt bibehåller trafikanterna numera tyvärr 45 km/h utanför skolan och daghemmet, där det alltid funnits en mycket motiverad och tidigare väl respekterad 30-gräns.
Jag anser det hela vara en trafiksäkerhetsmässig katastrof och det var ett s.k. demokratisk beslut som drevs fram av ett fåtal utan att det gjordes några enkäter eller omröstningar så att andra invånare fick komma till tals i frågan.
Jag har ett annat exempel
En tidigare 50-sträcka i södra förorterna til Stockholm, Byälvsvägen relativt bred och rak men många barn som korsar vägen och leker på sidorna. När det var 50-skyltat höll en stor del av bilisterna 70.
Nu är det 30-skyltat. Många håller 30-40 ganska många håller 50 och några enstaka håller 70 och eventuellt över detta.
Jag bedömer att det blivit bättre men det är långt ifrån bra. Speciellt att så många helt struntar i hastighetsbegränsningen är otäckt och det gäller också den anslutande vägen där det finns ett skymt övergångställe för gående och cyklister.
På just Byälvsvägen vore 40 eller 50 kanske rimligt men det var alltför många som körde alltför fort tidigare med tanke på hur många barn och andra oskyddade som korsar vägen.
Kanske kan man hitta något bättre system på bägge dessa ställen vi exemplifierat Pelle.
Thure
En tidigare 50-sträcka i södra förorterna til Stockholm, Byälvsvägen relativt bred och rak men många barn som korsar vägen och leker på sidorna. När det var 50-skyltat höll en stor del av bilisterna 70.
Nu är det 30-skyltat. Många håller 30-40 ganska många håller 50 och några enstaka håller 70 och eventuellt över detta.
Jag bedömer att det blivit bättre men det är långt ifrån bra. Speciellt att så många helt struntar i hastighetsbegränsningen är otäckt och det gäller också den anslutande vägen där det finns ett skymt övergångställe för gående och cyklister.
På just Byälvsvägen vore 40 eller 50 kanske rimligt men det var alltför många som körde alltför fort tidigare med tanke på hur många barn och andra oskyddade som korsar vägen.
Kanske kan man hitta något bättre system på bägge dessa ställen vi exemplifierat Pelle.
Thure
apersson850; sa:Jag minns inte själv ...
Anders
Börjar Du glömma Din gamla flamma Betty? Då måste c550 vara verkligen bra!
Visst har jag kollat på Birdwatch-sidan, men den hänvisar mest till långa diskussioner om detaljer. Har dock fått det att fungera tillräckligt bra för att ha hjälp av apparaten.
Än så länge finns det bara några få platser med fartkameror i närheten av Stockholm, så jag har inte haft anledning att göra några omfattande prov. Jag har provat 500 m varningsavstånd och tycker att det är lite långt. 300 m var nog en aning för kort. (Slutsats får var och en dra själv.)
Det handlar ju inte om att bromsa ned från 150 till 90, utan att kolla att man inte råkar ligga några försmädliga km/tim över gränsen. Så någon extremt lång förvarning behövs ju knappast. Den mest intressanta frågan är på vilket avstånd kameran registrerar hastigheten.
Rent generellt är fartkameror lite trubbiga vapen för att jaga fortkörare. Jag är övertygad att de flesta som åker på en viss väg åker där ofta, för att de bor i närheten och/eller jobbar i närheten. Dessa lär sig raskt var kamerorna finns och sackar ner just där. Jag tror också att de flesta som kör mycket för fort tillhör just denna grupp.
Man kan också undra vilket som är mest trafikfarligt: att jag kör i 88 km/tim med ögonen fixerade på hastighetsmätaren, eller i 95 med ögonen tittande runt omkring mig för att upptäcka farliga situationer i god tid. "Men åk i 80 och titta på vägen", säger säkert Vägverkets Vänner. Rent logiskt rätt, men så fungerar inte människan.
Jag tycker att myndigheterna spelar bort en av sina bästa möjligheter att varna för farliga platser genom att sätta generella hastighetsbegränsningar på långa vägavsnitt som upplevs som för låga. Även om inte alla respekterar en kortare 70-begränsning (eller rent av en 50-begränsning) på en 90-väg så fungerar en sänkning som en varning för de flesta. Om man dessutom kompletterade den med en skriftlig information om vilken fara som väntar tror jag att man skulle uppnå ännu bättre verkan.
AndersLj
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Hur långt räcker Garmin 60 CS minne | Navigering | 7 | ||
Långt spår | Navigering | 4 | ||
8MB i Legend.....räcker långt!!?? | Navigering | 13 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg