Fartdebatt och gammelmansgnäll
Inlägg i fartdebatten och lite gammelmans gnäll
- Oväntad debatt på ett forum som detta., men intressant!
- Radarn mäter enligt dopplereffekten väldigt exakt närmandehastigheten till radarn vilket inte är riktigt samma sak som hastigheten på vägen när radarn står vid sidan av densamma. Att tänka på när man ”kalibrerar” bilens hastighetsmätare mot en hastighetsmätare vid vägkanten (se
http://www.skyltar.se/docs/Brochyr2005.pdf) före en 30-sträcka.. (Cosinus för vinkeln är inblandad) Mätaren vid vägkanten visar alltså för låg hastighet precis när man kör förbi.
Allt kan klantas till med modern signalbehandling som gått snett men radarn borde relativt lätt kunna skilja ut när två bilar kommer samtidigt och sortera bort en sådan mätning. Det är i princip inte svårt att få ett par hundra meters räckvidd på en enkel dopplerradar men hur en kamerastolpradar är utformad vet jag ej.
- Högre fart, högre risk. Rörelseenergin ökar med kvadraten på hastigheten. Det är väl t ex därför som fotgängare sällan överlever påkörning av en bil i 50 km/h men har viss chans om bilen kör 30.
- Jag tror mycket mer på vägverkets experter än på motorjournalister! Sambandet mellan hög hastighet och svåra olyckor sägs av experterna vara solklart! När man sänker hastighetsgränser syns det tydligt i olycksstatistiken. Och det är ju ett spel om sannolikheter där den mänskliga faktorn hos mig själv och medtrafikanter är inblandad. Att det gått fint att köra fort några hundra gånger bevisar ingenting!
- Jag tycker att hastighetsgränser på för mig ovana körsträckor är en service för mig som bilförare. Jag kan sannolikt inte göra en bättre bedömning själv på sträckor där jag aldrig eller sällan varit. En och annan felaktighet i skyltningen får man stå ut med.
- Högre hastighet kan stressa andra trafikanter mer.
Andra funderingar som dyker upp t ex när man kör till fjälls:
- Måste vi, som inte vill kör fortare än 5-10% mer än hastighetsgränsen, köra på vägrenen hela tiden vid tät trafik? Och måste de som vill köra fortare ligga så nära bakom? Och varför anses det att den som kommer bakifrån (och kör fortare) har förkörsrätt vid omkörning? Tvärtom vad som gäller på sjön eller i skidbacken.
- Har någon gång hört att medelreaktionstiden mätt på tyska Autobahn är 2 sek från det hindret kan synas tills full bromsverkan nås. 90 km/h = 25 m/s , dvs. 50m utan att det hänt något i bromsväg. Skrämmande med tanke på hur nära bakomvarande bil kan ligga. och hur många whiplash-skadade det finns.
- Bilturism i USA på smala (ej 3filiga) turistvägar känns betydligt mer avspänd än i Sverige. Kan det bero på att amerikanerna slappar av mer genom flitig användning av ”cruise control”?
Pensionerad radaringenjör som gillar att åka till fjälls och förhoppningsvis inte är en trafikfara genom att reta upp yngre bilförare med min ”långsamma” körning