Hur långt är det rimligt att gå?

Seobserver jag behöver inte komma igen efteråt för det är 3e gången C2C går i år och precis som det står så är det 400 km utan vilodag Ca 28 km i snitt.

Gå in på coast2coast sweden på facebook om ni vill följa med, där finns mycket foton och info.

Kan bara hålla med om att vindskyddet vid Härsjön ligger grymt fint.
 
Otrevlig är väl onödigt att vara?

C2C finns inte något om på Utsidan t ex.

Strongt att gå nära 3 mil dagligen.
Skriv gärna en artikel till Utsidan.
go tur
 
Seobserver jag ville bara berätta att detta är inte första året C2C skall vandras utan det brukar vara ett glatt gäng som gör det för 3e gången. Om du är intresserad att följa med några dagar så är det bara att kika in och kolla runt på https://www.facebook.com/groups/104440426379085/ och här är hemsidan där det finns mycket info och att ta till sig om man vill ha tips angående långvandringar http://www.coast2coastsweden.com/ Jörgen som är en av killarna som startade C2C har mycket att lära ut om utrustning och teknik Du kanske känner han genom "Fjäderlätt" Här kommer en liten artikel som ger en liten bild om C2C https://drive.google.com/file/d/0B9btWBlAhh3fRHNMbVJQSEFGMXc/edit
 
Det förefaller inte finnas i utsidans index då jag inte fick något napp på olika sök.

Trevligt att det finns ett långt lättvandrastråk.

J Johansson är bekant, han är seriös.

go tur
 
Trevligt att du hittar

sökt på C2C och Coast2coast ger på Utsidan intet.

Tack för länkarna, alltid trevligt att lära nytt.
 
Bauer-leden

Jag och några bekanta gick för några år sedan Bauerleden, vi började i Gränna och gick söderut, men det går lika bra åt andra hållet är min uppfattning.

När vi gick var leden i bedrövligt skick, ledmarkeringar var mer eller mindre borta och leden var igenvuxen, vi använde oss av Terrängkartan och det var nog tur på sina ställen. Leden är nog inte så välbesökt kändes det som.

Vi gick på en helg och mötte inte en enda människa, däremot var det ett rikt djurliv på sina ställen. Vissa partier av leden var inte så spännande när det gick längs landsvägen/över någon bondes åker/längs grusväg och så vidare, men på det hela taget var det en fin tur med varierande landskap - första delen (om man går från Gränna) går på sjösidan av motorvägen, längs med Vätterns strand, mycket trevligt.

Det var riktigt gott om fästingar...

/Andreas
 
På sistone har jag funderat en hel del på hur långt man kan gå på en dag, eftersom de senaste vandringar jag planerat visat sig gå betydligt fortare än jag trott. Detta blir mitt första inlägg här på utsidan, så det blir lite av en presenation samtidigt som jag svarar på trådskaparens fråga.

Utöver väder, terräng och hur mycket jag bär (det vill säga hur länge jag planerar att vara ute), så är det en sak som har synnerligen stor inverkan på hur långt jag går. Går jag ensam eller har jag sällskap? Jag går väldigt mycket längre då jag går ensam.

Jag har uteslutande vandrat i sydsverige och på västkusten. Skåneleden, Bohusleden och Blekingeleden. För en fem-sex år sedan, när jag var ute med kompisarna och vandrade och vi släpade på sågar och en massa ombyten och Gud vet vad, brukade vi komma som max två mil per dag.

Idag, om jag vandrar med sällskap, är två, max tre mil ganska vanligt, men numera har jag väldigt avskalad packning och går i löpardojor och stavar.

Går jag själv brukar en dagsmarsch bli mellan tre och fyra mil beroende på terräng.

I samtliga fall jag nämner är det fråga om kortare vandringar, oftast med två övernattningar, och alltid med lätt enmanstält eller minimal tarp eftersom jag helst sover lite i skymundan en bit från leden. Jag brukar äta varm mat åtminstone två gånger om dagen och ta pauser och ta av skorna när jag känner för det.

För att kunna gå i mitt "ensamtempo" under längre tid skulle jag behöva träna. Som det ser ut i dag fungerar det bra under några dagar.
 
Jag får passa på att tacka för alla svar. Det verkar mer och mer rimligt att 20 km blir ganska lagom som sträcka om vi ska fiska och ta det lugnt.
 

Liknande trådar