Hur lättpackad är du?

Hur lättpackad är du?

  • Ultratung (Strapatser gör färden bättre! En riktig karl ska klara...)

    Röster: 4 3.8%
  • Tung (Visst väger det en del men jag vill ju ha med mig allt)

    Röster: 9 8.6%
  • Medium (Bär givetvis hellre lätt än tungt, men lägger inte så mycket energi på att kapa vikten)

    Röster: 31 29.5%
  • Lätt komfort (Jag kollar alltid vad prylar väger, men en del saker är värda några extra hekto)

    Röster: 51 48.6%
  • Lätt (Packning är ett nödvändigt ont som ska väga så lite som möjligt)

    Röster: 9 8.6%
  • Ultralätt (Min senaste tur? Minns inte var jag var, men jag fick skin-out under 5 kg!)

    Röster: 1 1.0%

  • Totala väljare
    105
Vart e alla <5 kg? ;)

Ultralätt skulle jag väl inte kalla det, det går väl lägre (4,4?).

// Jocke, som är ensam och behöver vänner i <5! :(

Det finns lite olika definitioner på vad som är ultralätt. Anders Jonsson hänvisar (www.andersj.se) på sin hemsida till under 12 pounds dvs = ca 5,4 kg medan Prolitegear (http://www.prolitegear.com/ultralight_backpacking.html) säger under 10 pounds = ca 4,5 kg

Själv gillar jag inte riktigt den där typen av gränsdragningar eftersom de ofta används till att skapa klubbar och utesluta andra ur klubben (typ "en riktig svensk har minst 2, 3, 4 generationer svenskar i stamtavlan").

Men jag tycker Jocke lyfter en viktig fråga; vad man svarar på enkäten är en sak (oavsett vad man bär så kan man välja nästan vilket svarsalternativ som helst) och vad man bär är en annan. Så intressesant vore att få veta vad er baspackning för 3-säsongsbruk är. Dvs det ni alltid bär med er på ryggen, minus det ni har på kroppen samt mat och bränsle. Själv ligger jag på 5,5-6,0 kg och är därmed ingen riktigt ultralätt snubbe enligt vissa definitioner men definitivt en lättpackare enligt min egen, mer förlåtande, definition.

Jörgen
 
Det finns lite olika definitioner på vad som är ultralätt. Anders Jonsson hänvisar (www.andersj.se) på sin hemsida till under 12 pounds dvs = ca 5,4 kg medan Prolitegear (http://www.prolitegear.com/ultralight_backpacking.html) säger under 10 pounds = ca 4,5 kg

Hmm jag försökte faktiskt föra in en vettig distinktion även om formuleringen var lite raljerande.
För mig (som iofs är "medel" enl ovan) går gränsen mellan lätt och ultralätt där vikten blir ett mål snarare än ett medel.
Ultralätta och ultratunga har (i mina ögon) det gemensamt att de ser packvikten som en tävling.
Inget fel på det i sig, men det är inte vad jag är ute efter, vare sig jag går lätt eller tungt för tillfället.

(I helgen blir det en tämligen lättpackad tur på sörmlandsleden.)
 
Hmm jag försökte faktiskt föra in en vettig distinktion även om formuleringen var lite raljerande.
För mig (som iofs är "medel" enl ovan) går gränsen mellan lätt och ultralätt där vikten blir ett mål snarare än ett medel.
Ultralätta och ultratunga har (i mina ögon) det gemensamt att de ser packvikten som en tävling.
Inget fel på det i sig, men det är inte vad jag är ute efter, vare sig jag går lätt eller tungt för tillfället.

(I helgen blir det en tämligen lättpackad tur på sörmlandsleden.)


Vi har ju haft diskussioner här på Utsidan tidigare kring vad som är "nödvändigt" och det är ju ganska likt att packingen skall väga "så litet som möjligt". Vad jag tycker är nödvändigt kan vara ganska många kilo tyngre än vad någon annan tycker är nödvändigt osv. Det skulle därför vara lite kul att koppla vad man svarat på enkäten till vilken basvikt man har och se vilka samband man kan upptäcka. Sedan är det naturligtvis så, precis som du är inne på, att de raljerande formuleringarna förmedlar värderingar som påverkar svaren. Men det viktigaste är ju att lyfta frågan, vilket jag tycker hela tråden ger tummen upp till.

Jörgen