Hur lättpackad är du?

Hur lättpackad är du?

  • Ultratung (Strapatser gör färden bättre! En riktig karl ska klara...)

    Röster: 4 3.8%
  • Tung (Visst väger det en del men jag vill ju ha med mig allt)

    Röster: 9 8.6%
  • Medium (Bär givetvis hellre lätt än tungt, men lägger inte så mycket energi på att kapa vikten)

    Röster: 31 29.5%
  • Lätt komfort (Jag kollar alltid vad prylar väger, men en del saker är värda några extra hekto)

    Röster: 51 48.6%
  • Lätt (Packning är ett nödvändigt ont som ska väga så lite som möjligt)

    Röster: 9 8.6%
  • Ultralätt (Min senaste tur? Minns inte var jag var, men jag fick skin-out under 5 kg!)

    Röster: 1 1.0%

  • Totala väljare
    105
Jasså, ser iofs ut som 41% kryssat för någon av de 3 tyngre kategorierna och att 59% kryssat i någon av de lättare kategorierna. Vilket knappast motsvarar det verkliga snittet.
 
Utan ett uns av dryghet eller ironi får jag säga att jag böjer huvudet i vördnad... 42 kilo i ryggan är en enastående prestation och detta för att utöva sina intressen, inte av tvång eller för att vara macho. "Olé tus huevos!" som man säger i "the old country"...

:)

Ha ha, jag undrar hur någon skulle vara funtad om man packade 42 kg för att vara macho..?

Själv tror jag att den macho tungpackaren är en myt. De personer som var "macho" i lumpen var de som aldrig orkade någonting när det kom till kritan- Övriga, som inte hade någon macho-attityd, stretade på ändå så gott det gick.

42 kg i ryggan är kanske inte någon "prestation" alls utan helt enkelt dikterat av nödvändighet om man avser att utföra aktivitet X med Y utrustning under Z tid...väldigt enkelt egentligen. Antagligen förbereder man sig för att klara detta vilket betyder att man har motivation och kapacitet för det.

Har man motivation så upplever man det nog väldigt annorlunda än om man "bara" har 42 kg för att man inte riktigt har förstått vad man behöver bära på...

Att en packning känns ok att bära beror nog mycket på hur man upplever nyttan med bärandet helt enkelt...att dra runt på skrot som man aldrig använder är moralsänkande ("onödig vikt") medan motsatsen förmodligen inte känns lika enerverande.

Att bära en kåta istället för ett lättviktstält är ett bra exempel på motiverat bärande, att bära specialutrustning för en hobby som man gillar ett annat exempel.

Som du märker värjer jag mig mot tanken att tung packning skulle vara ett uttryck för macho...för mig betyder macho en uppblåst typ som poserar snarare än utför...eftersom den macho personen inte är förberedd eller motiverad i egentlig medning så saknas den kapacitet som behövs för att utföra det han skryter om att han utför...

Häpp...

//J
 
Definitionsfråga förvisso...

Med risk för att göra mig skyldig till trådutspårning kan jag säga att majoriteten, "Lätt komfort (Jag kollar alltid vad prylar väger, men en del saker är värda några extra hekto)" måste räknas som tämligen normala frilufsare idag, d v s inga tandborstkapare. Skulle tro att vikten nästefter priset är den viktigaste faktorn vid utrustningsköp. Funktion nämner jag inte ens för det är väl självklart...
 
Intressant att vi i lättpackarforumet har två ultratunga, men ingen ultralätt.

(Själv är jag medium. Jag kan inte direkt säga vilken kombination av utrustning i garderoben som väger minst. Det är inte hela världen för mig om jag burit på lite onödig vikt. Däremot tittar jag i princip alltid på viktangivleser vid nyköp, och slimmar packingen så mycket jag ids.)
 
Joru; vad väger ditt rack?

Jag måste ta tillfället i akt och tipsa om de utmärkta karbiner som numera finns, tillverkade i aluminium!
Syntetrep kan verka lite skumt, men de verkar funka nästan lika bra som hampa, och så är de lite lättare också.

(kunde inte låta bli... själv har jag dock inga karbiner under 40g tror jag, och mitt rack är alltid för stort.)
 
Jasså, ser iofs ut som 41% kryssat för någon av de 3 tyngre kategorierna och att 59% kryssat i någon av de lättare kategorierna. Vilket knappast motsvarar det verkliga snittet.

Om du nu är så jätteintresserad av det verkliga snittet så kan du ju göra en egen undersökning!
I något annat forum.

Själv tycker jag att utslaget är mkt intressant. Just som vissa påpekat!
Att folket som läser och skriver i lättpackarforumet, i majoritet, verkar vara "komfortpackare".

//Peter
 
Frågorna är dessutom skrivna så de idiotförklarar de som väljer någon av ytterligheterna..

"En riktig karl..." "Jag minns inte var jag var men..." Vad är det då för mening att svara?
 
Joru; vad väger ditt rack?

Jag måste ta tillfället i akt och tipsa om de utmärkta karbiner som numera finns, tillverkade i aluminium!
Syntetrep kan verka lite skumt, men de verkar funka nästan lika bra som hampa, och så är de lite lättare också.

(kunde inte låta bli... själv har jag dock inga karbiner under 40g tror jag, och mitt rack är alltid för stort.)

Vad är ett rack ;) ?

Klättrar inte själv men bra exempel, har en kompis som har alpint klätterintresse, där kan man min själ få släpa prylar...

Men det kan bytas ut mot vadsomhelst, t ex expeditionsintresse, 4 veckor utan matpåfyllning i någon avlägsen avkrok, jaktintresse (bära kött m m), stugägaren som bär utrustning till sin avlägset belägna "hytte" osv.

//J
 
Viktigt att vara "lätt packad" på fjället

:cool:Uppfattar mej som en lättpackare men ingen UL kille. Men visst har jag kapat tandborsten mm, mest för att kunna ta med mej mera "komfort och godis";).
 
Senast ändrad: