Hur klär ni er för att klara "hettan"?

ödemark; sa:
Jag har den jacka som Anders B pratar om (6 dot jackan) och jag tycker att den är väldigt bra att springa i och jag har faktiskt inte änns haft en tanke att använda den i frilufslivet, men jag gick just och tittade på den, den blir nog bra till det. Tight skärning, lätt och priset har gått ner till 500kr. den passar nog till UL och liknande. Jag lärde mig för flera år sen att "ökenfolken" har två klädsätt i värme, det ena är då ljusa kläder (vita) för att stöta bort värmen och det andra sättet som verkar mycket intressant och hightec är svart ytterklädsel och ljus (lite osäker om det måste vara ljus) innerklädsel. Nu till det finurliga, när det svarta drar åt sig värmen så blir det en varm luftspalt mellan inner och yttermaterial, då är plagget konstruerat så den varma luften stiger ut genom/runt halsenöppningen och nedertill kommer då ny luft som i sin tur värms upp och så fortsätter det. Luftkonditionering med andra ord. Hur stor effekten blir vet jag inte, men i och med att det används så måste det väl finnas någon effekt. För att det skall funka så måste vi nog byta klädesstil, å andra sida funkar det nog inte i snårskog. Patrick
Jag skulle vilja se någon plantera skog i burka...

Intressant förresten, var hittade du 6-dots för en femhunka?

Vi kan lära oss mycket av de som lever och verkar varmt klimat men samtidigt skall vi nog vara skeptiska mot att ta till oss deras metoder som de bästa.

1. Vilka alternativ har de? Vad är sannolikast, att de använder de material som är lättast tillgängliga eller att de använder "moderna" alternativ som femkanals syntetunderkläder?

2. Tradition.

Tänk själv risken med att ta till sig de inföddas metoder, en tuareg gör sitt första besök i Sverige (på vintern).
Smart som hon är tar hon efter klädstilen bland urbefolkningen runt Värnhem.
Tajta jeans som har låg skärning runt midjan, bomulls T-shirt, tjock polotröja (i bomull), dunjacka och sneakers med tubsockar.
Ingen mössa eftersom det tydligen finns någon regel om att kvinnor inte bär huvudbonad i Sverige.

Lite som när man tog fram nödproviant för trafikflyg över norra polarområdena (femtiotal?).
Då tittade man på vad urbefolkningen åt och skapade någon form av pemmican med fett och kött.
Grejen var att den födan inte var det bästa alternativet, men det var det bästa man kunde åstadkomma när man de facto levde i de områdena.
Dumt val av "experterna" med andra ord.

Och det är också skillnad att klä sig för att skydda sig mot solen och att klara hetta.
Eftersom jag inte har hår på huvudet är det smart att jag skyddar mig mot solbränna, men samtidigt gör en hatt att jag stänger inne en andningskanal, huvudet.
Jag har en keps och en "beppemössa" -båda från Nike- men jag funderar på att köpa en i tunt syntetmaterial från Didriksson med nät i.

Jag har en gång drabbats av överhettat huvud när jag spelade amerikansk fotboll i en för stor lånad hjälm.
Jag tog en scarf och lindade runt huvudet för att hjälmen skulle sitta bättre.
Efter en halvtimme (med hårt spel en varm dag) började det knastra i skallen och jag fick svårt att fokusera.
När jag tog av scarfen kändes det som att starta en luftkonditionering, värmen fullkomligt rusade ut från skallen...

Eftersom jag tillhör de som tror på kallare vintrar och hetare somrar under kommande generationer tycker jag det blir en viktig kunskap, även i det kalla norden.
[Ändrat av mipert 2006-08-05 kl 00:14]

Och förresten, varje vecka är jag i kontakt med personer som har sitt ursprung i mellanöstern/asien (där det också finns kyla) och många av dem klär sig som de gjorde hemma i bagdad/kabul, i svart kostym med vit skjorta och loafers...

Hej Anders

Det tog några dagar att svara på var man fick tag i 6 dot jackan för 5ookr, jag kom inte in för än i går. Jag ville vara säker på rätt affär (man springer ju i några för att uppgradera sig). Team Sportia på Backaplan, Gbg. 2 st kvar S, M. Om de inte har i lager?. Du kanske skall kolla upp kedjan där du bor.
Patrick

mipert; sa:
Tänk själv risken med att ta till sig de inföddas metoder, en tuareg gör sitt första besök i Sverige (på vintern).

Tajta jeans som har låg skärning runt midjan, bomulls T-shirt, tjock polotröja (i bomull), dunjacka och sneakers med tubsockar.
Ingen mössa eftersom det tydligen finns någon regel om att kvinnor inte bär huvudbonad i Sverige.

Haha! Underbart!

Tricket för tuaregen i 10 minus är alltså inte att klä sig som stadsborna gör platser där det är max 20 minusgrader, utan att klä sig som nomaderna gör där det är 40 minusgrader. Då klarar han sig.

Det omvända torde gälla för varmt väder. Alltså är det snarare tuareger och san-folk än Bagdadbor som vi ska efterapa.
Påbylsad eller höftskynke verkar vara det som gäller.

Vid vandring på "le grands causses" i södra Frankrike för några år sedan med temperaturer i skuggan på minst 30/35 grader användes vanlig syntetunderställ och dubbla par yllesockor för fötterna: absorberar fukt bra, torkar snabbt. Inga problem.

Vad "infödingar" i olika delar av världen har på sig styrs nog som sagt var mer av vad de har tillgång till än vad som är bäst.

Men när det gäller skydd mot värme så är väl en av grundreglerna att först och främst "stoppa" värmen?

Jag läste nånting nu i början av sommaren om att folk som går omkring med bar överkropp på stan när det är varmt gör fel, långa (täckande) och luftiga kläder skulle vara bättre. D.v.s. först och främst ordnar man så att kroppen befinner sig "i skugga" och sen ska det vara luftigt så att den värme som man inte lyckas stoppa ändå kan ventileras bort.

Solparasoll är nog inte så dumt.

nermander; sa:
Vad "infödingar" i olika delar av världen har på sig styrs nog som sagt var mer av vad de har tillgång till än vad som är bäst.

Men när det gäller skydd mot värme så är väl en av grundreglerna att först och främst "stoppa" värmen?

Jag läste nånting nu i början av sommaren om att folk som går omkring med bar överkropp på stan när det är varmt gör fel, långa (täckande) och luftiga kläder skulle vara bättre. D.v.s. först och främst ordnar man så att kroppen befinner sig "i skugga" och sen ska det vara luftigt så att den värme som man inte lyckas stoppa ändå kan ventileras bort.

Solparasoll är nog inte så dumt.

Efter en liten erfarenhet av hetta och öknar så ser jag att här börjar vi närma oss kärnan, ännu mera skugga är det ju på natten, då kan aktiviteten vara riktigt hög och strax före soluppgången kan temperaturen vid marken vara minus 10 grader och då krävs det förutom heltäckande även isolerande kläder, läs ull.
Siden underst är skönt dagtid och heltäckande bomull överst, täckande huvudduk. Paraply har sina förespråkare i stan men emellanåt blåser det i öknen och då är den mindre funkis.
Skorna med kraftiga sulor och plats för isolerande strumpor, sockar. Marken blir mycket het, min högsta avläsning i en grusöken var 95 grader.
Blandsyntet polyester/bomull, känns skönt och fungerar fint. Ren syntet har jag sett folk frysa i, så det måste provas för det verkar vara individuellt, själv har jag inga dylika problem med rätt syntetkläder. (Men nya vaxade fryser jag i hur fort jag än går i dem även hemom.) Tunnt ullställ underst, tunna bommulsbyxor och dito långärmade skjortor hade vi när vi gick mellan oaserna nattetid. Pärsen var att vänta ut dagen i tälthettan, normadernas ulltält är uppfällda och luftande som en tarp dagtid. När vi bytte tältstil och nöjde oss med skuggan och fritt blås under blev det mycket bättre. Jo även vi lärde oss att vatten väger och behövs, ca 15 kg per person och dygn utan några urinträngningar. Nötter, fikon, dadlar och russin samt salta mandlar åt vi. Det gick bra men vi längtade efter riktig mat. I oaserna fanns trevliga lokala reastauranger med både får och kyckling på menyn så utedagen och mellanliggande två nätter var inte så jobbiga ändå, värst var egentligen alla vänliga lokalbor som ville ge oss lift, kaffe, the allt med rikligt med socker i. En liten erfarenhet till.

Go tur

[Ändrat av johankse 2006-08-17 kl 09:43]

Jag har flera gånger tidigare skrivit i trådar i detta ämne och framfört att heltäckand kläder med ull innerst är suveränt.
Fick den här bilden föreställande en kollega och kände att den var jag tvungen att visa.
Bilden är tagen en dag i början av Juli när temperaturen låg runt 30 strecket och skogen var överfull av svidare knott och flugor. han är här tillbaka vid bilen efter ett 3,5 timmars pass i snårskogen.
Obsevera vattenslangen som försvinner in under balaclavorna
Bild024.jpg

Kjol!

Jag ska då sy mig en kjol när jag får tummen ur, inte superpresentabelt för en kille tyvär när man är påväg till vildmarken men väl där...MMMMmmmm!!!

Lite kortare än knälång i något skönt och tunt tyg, kanske linne, vid så man inte hindras av den, ljus i färgen, användes antagligen med fördel utan annat än huden under, det ger lite mer än att bara öppna gylfen i sommar hettan! Myggen kan dock vara ett problem men man kan inte få allt i ett plagg, då blir det bara en dålig kompromiss som inte funkar till nått!

Hela konceptet med att isolera sig från yttre värme bygger på att man inte överhettas inifrån. Ska man sitta stilla eller utföra fysisk ej så krävande arbete är det kanske väl så vettigt med isolerande klädsel (men varför inte ta i rejält och dra på sig dunstället, isolerar det inåt så måste det väl isolera utåt?)

Om man däremot producerar överskottsvärme inifrån, som vid ansträngning, så hjälper det nog föga att klä in den värmen i isolerande lager. Resultatet blir att man kokas inifrån, istället för utifrån.

Sammanfattningsvis måste man skydda sig mot värmekällan. Och dricka en massa. I värsta fall fungerar fuktade kläder riktigt bra, körde på det i fjällen nu i förra veckan. Doppa t-shirten och kepsen i varje bäck.

Annars kan man göra som när man kyler ned överhettade amfetaminister: Linda in i alkoholdränka skynken (=dunstar) och ge lavemang med isvatten...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
emilone Hur klär man sig rätt egentligen? Kläder 21

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg